Home » Fiat

Fiat haalt Trepiuno van stal voor 500 met extra deurtje

2 oktober 2020 20:38 3 reacties

De cirkel is weer rond.

We weten nog goed hoe Fiat midden in een crisis in 2004 de oogstrelende concept Trepiuno aan de wereld toonde. Het was een heerlijk gevoel van opluchting. Het bijna failliete Fiat zou uit de as herrijzen met de terugkeer van de 500 als centraal hoogtepunt. Het werd bovendien een daverend succes vanaf de lancering in 2007. Inmiddels leven we bijna in het derde decennium en is er een volledige elektrische opvolger van de Fiat 500 met hetzelfde potentieel. Fiat produceert deze belangrijke auto zelfs in haar eigen kraamkamer in Turijn. Automotive News bevestigde afgelopen week wat we al geruime tijd wisten, namelijk dat er binnenkort een tweede (derde als je de cabrio meetelt) variant aankomt met extra deurtje. De 500E als driedeurs plus een klein in tegengestelde richting draaiend portiertje. Centro Stile had toevallig al de ideale naam liggen.

Drie plus één.

Trepiuno was in 2004 een conceptuele naam voor het model waarvan iedereen wist dat ie wel 500 moest gaan heten. ‘Tre piu uno’ is Italiaans voor 3 + 1. Om dat een beetje met het juiste ‘accent’ uit te spreken plaatste men in Lingotto ook nog een streepje op de u. Trepiùno dus. De naam was bedacht omdat de auto eigenlijk ook een ruimtelijk wondertje moest worden geheel in de geest van Fiat. Drie volwaardige zitplaatsen plus één voor een kind of bagage (afbeelding boven). Dit soort inventiviteit waarbij de ruimte goed benut wordt, gebruikte men uiteindelijk liever voor een auto als de Panda. Het productiemodel van de 500 uit 2007 kreeg gewoon een bescheiden achterbankje. Maar nu zal met de introductie van het derde deurtje op de elektrische 500, de naam nog beter tot z’n recht komen en daarom echt gebruikt gaan worden.

Zelfmoorddeurtje ook geen nieuw idee.

Het kleine zelfmoorddeurtje zelf is trouwens ook niet een nieuw idee van Centro Stile, want in dezelfde periode als dat men de naam Trepiuno bedacht, had men dit concept voor Lancia in petto op de vorige generatie Ypsilon (afbeelding boven). Deze kwam er echter nooit vanwege de nodige bezuinigingen binnen het concern. Het zal geen goedkope toepassing zijn, want tegenwoordig zijn er nog altijd niet veel fabrikanten die zich eraan wagen. Dit ondanks dat het behoorlijk praktisch kan zijn op een kleine stadsauto. Je zult immers nooit meer je hoofd stoten bij het op de achterbank werpen van wat spullen of het insnoeren van je nazaat. Fiat durft het nu aan op haar niche 500 die ergens medio 2021 moet debuteren, maar dit najaar al getoond zal worden in een voorpremière.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

3 reacties »

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Fiat

Volg ons

Advertenties