Fiat Idea krijgt tweede leven in Brazilië

Op een bekende Braziliaanse scoop site zien we hoe slim Fiat wat zaken kan combineren om vervolgens zo een ‘nieuw’ model te kunnen lanceren dat nog jaren mee kan.

Na de Stilo is het nu de beurt aan de Idea mini MPV. Hier in Europa is de Idea inmiddels z’n laatste levensfase ingegaan na alweer 7 jaar op de markt te zij geweest. De grootste concurrenten die Fiat hier op heel economische wijze achter zich probeert te laten zijn Volkswagen (‘wie anders?’) en Opel. Modellen op basis van de Corsa en de Lupo, zijn in dat grote land ook bijzonder gewild. En als we eens goed naar deze uitgelekte plaatjes kijken zien we op niet al te onaantrekkelijke wijze een vleugje van beide opponenten terug komen. Wat Corsa-achtige koplampen en grille, die onze vrienden in Wolfsburg toont hoe het heel makkelijk veel mooier kan, vormen duidelijk een aanval op de concurrentie. Brazilië is een totaal andere soort markt dan de onze, dus gelden daar andere tactieken.

De achterlicht-units zijn duidelijk aangepaste varianten op die van de Musa. De reeds genoemde mooie grille, kunnen wij al een tijdje op de Bravo bewonderen. Kortom kostendrukkende maatregelen hebben designtechnisch de nodige compromissen opgeleverd. Dat zie je wel vaker in Brazilië want behalve VW en GM, zijn ook PSA en Renault creatief in het knippen en plakken van elementen, om zo een nieuw model in het land van de Samba te kunnen lanceren. Meestal is dit niet zo charmant, maar in het geval van de Idea vinden we dat Fiat toch iets heel aardigs heeft neergezet. Op de foto zie je de meest luxueuze variant met de bijnaam ‘Essence’. Ook zien we in deze Braziliaanse Idea de Dualogic automatische transmissie terug.

[nggallery id=394]

2 gedachten over “Fiat Idea krijgt tweede leven in Brazilië

  • 21 juli 2010 om 08:38
    Permalink

    Lupo? Je zal de Fox bedoelen..

    Verder ziet het er aardig uit, al merk je nu wel dat het dashboard wat bedaagd wordt.

    Beantwoorden
  • 21 juli 2010 om 09:14
    Permalink

    De Fox en de Lupo zijn feitelijk hetzelfde net als vele andere VW producten. De Fox ziet er iets anders uit (goedkoper om te bouwen).
    De Vos is dus een uitgeklede Wolf… goed bedacht van die lui uit Vosburg. 😉

    Toen die wolf in NL niet liep brachten ze maar de vos uit Brazilië…maar die loopt ook niet. Zelfs VW kent z’n commerciële blunders. Laat kleine auto’s bouwen en verkopen maar aan de mensen van Fiat over.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.