Fiat komt toch met ‘lowcost’ model naar Europa

Er is wat onduidelijkheid als het gaat om de toekomst van de laagste segmenten van Fiat.

Dat heeft alles te maken met het feit dat Fiat simpelweg bijzonder actief is op deze lucratieve wereldmarkt van de compacte auto. De nieuwe Braziliaanse Uno weet bijvoorbeeld binnen korte tijd al te imponeren op de lokale markt. De 500 doet nu aan schaalvergroting en bestormt de Amerikaanse markt. Bovendien zullen er van de sterke 500 t.z.t. nieuwe varianten verschijnen met dezelfde filosofie. In Europa wachten we inmiddels op de nieuwe Panda en warmt Lancia zich op voor de nieuwe Ypsilon, die ook in de VS uiteindelijk op zoek naar klanten zal gaan met behulp van een Chrysler logo. Verder is er nog onduidelijkheid over de komst van een tweezits stadsauto als directe concurrent van de Smart. Het project Mio is hierbij wel het stille bewijs van een grondig project voor een sterke en doordachte Fiat Microcar.

En dan is er tot slot nog de opvolger van Fiat’s huidige lowcost Palio. Deze in Italië ooit bedachte budget Fiat krijgt in Brazilië straks een waardige opvolger (foto) met een zeer herkenbaar gezicht. Over een oversteek van dit nieuwe model naar bijvoorbeeld Europa en China is maar weinig bekend, omdat dit natuurlijk een strategische kaart vormt van de mensen in Lingotto, Betim en Detroit. Toch komt er nu het gerucht naar buiten dat deze opvolger van de Seicento, Punto en Palio (Seicento en Punto vervulden in de EU een beetje de rol van lowcost Fiat) ook naar Europa zal komen, en dat deze geproduceerd zal worden in Servië. Eerder werd zelfs aangenomen dat deze veel overeenkomsten zou hebben met de Uno uit Brazilië. De compacte auto zou een vierzitter zijn van drie meter lang. In combinatie met twee cilinder TwinAir krachtbron, kan het een sterk product zijn op ons continent en daarbuiten. We sluiten hierbij de toepassing van een tweecilinder Diesel tegen die tijd natuurlijk ook niet uit. Ook in China en Rusland zou een dergelijk model veel kunnen betekenen voor Fiat.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.