Fiat nieuws uit India

Naast de verrassende aankondiging van een schone lowcost over een paar jaar, is er vanuit New Delhi natuurlijk ook ander Fiat nieuws.

Uniek Fiat nieuws, want het gaat om nieuwigheden die wij in ons bevroren landje nooit zullen meekmaken. En dat is best jammer, want bijvoorbeelde de elegante compacte Berlina met de naam Linea, zouden we eigenlijk best graag in de file en voor het stoplicht hier tegen willen komen. Helaas komt deze op de Grande Punto gebaseerde sedan ons verkeer vol saai slaapverwekkend VW blik niet opleuken. De Linea is een auto naar ons hart aangezien het om een complete zakelijke sedan gaat met een hoogwaardige Italiaans karakter. Een van de redenen waarom de Linea met name in Brazilië nu al een groot winstgevend succes is. Een stijlicoon voor de ZuidAmerikaanse tak van Fiat, dat in de eeuwige wedloop met VW, in het land van de samba als merk nu op de eerste plek staat.

Maar we hadden het over India. Het nieuws is dat de Linea voortaan ook met een 120 pk sterke 1.4 TJet verkrijgbaar is. De ‘good old’ TJet doet dus nog volop mee vandaag de dag. De bekende sequentiële Dualogic zesbak, maakt vanaf vandaag de Linea 1.4 16V met 95pk, in India nu ook nog completer voor de garantie op een comfortabele rit. Verder stonden op de stand ook een 500 Diesel bij wijze van concept, en een GrandePunto sport. Deze Punto met sturende ‘Mister Dot’ als icoon en 1.3 MultiJet als krachtbron, kent veel esthetische details van de dure GrandePunto Abarth. Met deze looks, doet de Grande Punto je na de komst van de Evo bij ons, je echt terug verlangen naar ‘betere’ tijden. Terwijl we met de Evo ons meer voegen naar de algemene (lelijke) eenheidsworst van deze maatschappij, lijkt in India en Brazilië nog de smaakvolle Italiaanse stijl, de toon te bepalen. Je zou haast denken dat wij inderdaad de Evo kregen om de MiTo meer ruimte te gunnen richting een jonge doelgroep. De MiTo is op deze twee markten immers niet te krijgen. Zonder nieuws maar wel aanwezig, was ook de knappe Bravo.

Fiat verwacht dit jaar 46.000 auto’s te kunnen verkopen in India.

3 gedachten over “Fiat nieuws uit India

  • 9 januari 2010 om 21:03
    Permalink

    Mmmmmja… ik zou deze best eens in werkelijkheid willen zien… zo recht van de zijkant is de wielbasis krap (lees overhang groot) maar ik vermoed dat het in de praktijk wel eens mee kan vallen vanuit een ‘normale’ kijkhoek) en dan is het gewoon een hele knappe kar.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 10:04
    Permalink

    Die Linea is volgens mij al gewoon een aantal jaren bij onze oosterburen te zien, dus zo ver hoef je daarvoor niet weg. Is in de praktijk inderdaad een knappe kar, en begrijp soms ook niet dat een ‘klassieke’ sedan in ons land onverkoopbaar zou zijn.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 14:19
    Permalink

    Ze moeten deze gewoon in Europa gaan voeren als goedkope no-nonsense net zoals Renault doet met Dacia. Zal best lopen denk ik, of anders de Palio.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.