Fiat zorgde in 2010 wereldwijd voor 10.000 extra banen

Fiat presenteerde gisteren de balans over 2010 en de investeringen die momenteel gaande zijn. Het is overigens de laatste keer dat hierbij Fiat SpA en Fiat Industrial nog als eenheid werden beschouwd. Inkomsten cijfers waren er vorige maand al (Inkomsten: 56,258 miljard, Netto winst: 600 miljoen) en vandaag volgen nog wat andere getallen. Gister werd bijvoorbeeld het inkomen van het management reeds bekendgemaakt.

Eind december 2010 had Fiat 199.924 werknemers in dienst. Dat waren er 9910 meer dan in 2009. Vooral in Brazilië nam Fiat veel werknemers aan, in verband met de uitbreiding van de productie daar. Dit zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. Ongeveer 4900 van deze nieuwe werknemers in 2010, zijn werkzaam in Polen of Servië. Ook in deze landen zal dit de komende jaren verder toenemen, vooral in Servië. Fiat’s inkomsten komen momenteel vooral vanuit Italië en Brazilië. Italië is voor de autodivisie nog altijd de grootste markt, goed voor 9,8 miljard. In Brazilië is dat 9,2 miljard euro en sterk groeiende. Voor Fiat Industrial is dankzij CNH de VS momenteel al de belangrijkste markt. Daarna volgen Brazilië en Italië.

De inkomsten dankzij de fusie met Chrysler staan nog in de kinderschoenen. Minder dan 200 miljoen dankzij de verkoop van techniek en productiesystemen. Daar tegenover; de overname van de verkoop van Chrysler auto’s (13.000 stuks) kostte Fiat vorig jaar 226 miljoen euro. Vanaf het moment dat Fiat dit jaar een meerderheid van 51% krijgt in Chrysler, zal er echter veel meer financieel voordeel ontstaan sinds de fusie in 2009 en kunnen de krachten definitief gebundeld worden.

12 gedachten over “Fiat zorgde in 2010 wereldwijd voor 10.000 extra banen

  • 25 februari 2011 om 18:00
    Permalink

    En dan durven sommige mensen nog te beweren dat Fiat een verkeerde koers vaart.!!!Wakker worden jongens.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 19:28
    Permalink

    Dit is heel goed nieuws!
    Maar vergeet ook niet dat ze de afgelopen 10 jaar ook duizenden mensen de laan uitgestuurd hebben.

    bijvoorbeeld in 2002:

    ” ZOOM. Fiat. Nog eens 3.000 ontslagen
    * vrijdag 17 mei 2002
    Auteur: (bloomberg)

    De Italiaanse autobouwer Fiat is van plan om nog eens 3.000 medewerkers op straat te zetten, bovenop de 6.000 jobs die eerder al geschrapt werden. Toch komen de plannen deze keer harder aan in Italië, omdat het vooral om werknemers uit de Italiaanse vestigingen zou gaan. Volgens woordvoerder Gualberto Ranieri zou zo’n 9 procent van het Italiaanse personeel getroffen worden. Alles samen zou Fiat dan afscheid nemen van 4,5 procent van zijn 200.000 werknemers in de wereld.”

    alles is relatief natuurlijk, in Italië duizenden mensen eruit sturen en in de rest van de wereld er weer een hoop aannemen en dan op zijn hardst roepen hoe goed we bezig zijn. ehm neen dus gewoon die aantallen-mensen die in de slechte jaren eruit geknikkerd zijn zijn nu anno 2011 op een andere plek in de wereld weer aangenomen.
    Natuurlijk is dit goed, echt heel goed zelfs, maar om nu fiat als de grote redder tegen de werkeloosheid te gaan noemen gaat wat ver.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 19:46
    Permalink

    Laat je niet gekmaken door die S&P, dat is 1 corrupte bende. FIAT doet het weer goed, het is wel een miljarenbedrijf hoor mensen. Dat heeft tijd nodig om de effecten te kunnen zien. Forza FIAT en de andere merken 🙂

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 19:47
    Permalink

    @Saya: Ik ben nog aan het zoeken in de tekst dat Fiat een grote redder is.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 19:49
    Permalink

    Ik heb t niet gevonden maar wel begrepen dat ze mensen aannemen omdat het beter gaat.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 20:05
    Permalink

    @Alfaspeed: Ik heb begrepen dat ondanks de slechte omstandigheden van Fiat in Italië rond 2003 er realtief weinig mensen de laan uit zijn gegaan ondanks de bizarre omstandigheden van een dreigend faillisement.
    Dat kan ook niet want dan was er een Libische anarchie losgebroken in de Italiaanse steden.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 21:44
    Permalink

    @AE
    uit de text
    “Eind december 2010 had Fiat 199.924 werknemers in dienst”

    uit mijn stukje copy paste werk
    “Alles samen zou Fiat dan afscheid nemen van 4,5 procent van zijn 200.000 werknemers in de wereld.” dit is in 2002
    dus winst qua banen is 0.

    dan moeten er toch banen verdwenen zijn want het aantal banen in 2010 is gelijk aan het aantal in 2002.
    Die 10.000 extra banen uit de koptext zijn terechtgekomen (voornamelijk) buiten Italië.

    Zeker winst voor Fiat want die arme Braziliaantjes en Polski’s werken voor een handjevol kippenvoer dus veel goedkoper dan die “luie rooie nietsnutten” in Italië. 🙂

    Beantwoorden
  • 26 februari 2011 om 10:39
    Permalink

    @Saya: 😀 Goede redenering! (‘handjevol kippenvoer’; Loool!roffl!) …Tsja geef ze eens ongelijk. Liever een stel blije mooie Braziliaanse meiden (foto) dan nooit tevreden dikke gasten met een rode vlag.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2011 om 15:56
    Permalink

    Dat handje kippenvoer strookt dan weer met het feit dat er bij een sabotageactie in de Poolse Fiatfabriek 200 nieuwe auto’s zijn beschadigd door onbekenden. Maar dat de Poolse werknemertjes fors uitgeknepen worden door Marchionne lijkt daar wel aan ten grondslag te liggen. Ik verwacht in de toekomst dan ook nog wel dat er een fabriek in de binnenlanden van Albanie gebouwd gaat worden om de lonen laag te houden. 🙂

    Beantwoorden
  • 28 februari 2011 om 21:53
    Permalink

    Ze dachten in een Russische textielfabriek ook dat ze na jaren voor een paar centen gewerkt te hebben wel eens een paar euro per maand extra mochten hebben.
    Die fabriek staat nu in Maleisië.
    Die grote bedrijven geven helemaal niet om de werknemers, ze verhuizen met het grootste gemak een complete fabriek naar een ander land als ze ook maar het kleinste vermoeden hebben dat de productiekosten in een bepaald land hoger gaan worden.
    Nee die Italiaanse vlaggenzwaaiers moet uitkijken anders pakt onze grote vriend Marchionne het hele boeltje bij elkaar en gaat het richting India,Mexico of China.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.