FPT als marktleider van de toekomst

TwinAir tweecilinder motoren, MultiAir techniek, TCT transmissie met dubbele koppeling, het zijn drie voorbeelden van creaties door Fiat Powertrain Technologies waarmee veel bereikt kan worden vandaag en in de toekomst.

Het belang van nieuwe modellen, zoals gepresenteerd in het toekomstplan tot 2014 is misschien groot, maar continuïteit in technologische vooruitgang is minstens zo belangrijk. Op langere termijn misschien wel het belangrijkste, aangezien je positie als autobouwer de komende jaren pas gegarandeerd is als je juist op dit vlak wat in de melk te brokkelen hebt. Techniek reikt namelijk veel verder dan het ‘eigen bedrijf’. Nieuwe technieken is precies datgene waardoor sommige concurrenten je als waardevolle medespeler gaan zien. Verder als ‘concu-llega’s’. Hiermee kun je de markt voor een deel controleren. FGA heeft met het technologische dochterbedrijf FPT daarom grote plannen.

CEO Alfredo Altavilla liet vorige week weten dat de ontwikkelingslaboratorium van FPT op volle toeren draait. Men werkt inmiddels aan een tweede generatie MultiAir. Ook is de ontwikkeling van de eerste Diesel MultiAir al ver gevorderd. Commercieel is er inmiddels al veel contact met autobouwers als Ford, GM, PSA en Suzuki. FPT heeft als doel op veel fronten marktleider te worden, zoals ook bleek uit de presentatie van Altavilla vorige week woensdag. Dit doel heeft vandaag al als gevolg dat Fiat bijvoorbeeld al een paar jaar het groenste merk ter wereld is. De verkoop van techniek zal de komende jaren minstens vervijfvoudigen en voor veel inkomsten zorgen. MultiAir zal bijvoorbeeld ook in de bedrijfswagenindustrie een belangrijke rol gaan spelen.

Een van de eerst volgende vernieuwingen op motorisch gebied is de komst van een 2 cilinder geschikt voor aardgas. In combinatie met de nieuwe ‘Dual Dry Clutch Sysytem’ zorgt dit voor een ultra compacte groene combinatie. Een enorme CO2 reductie is het gevolg. Minstens 24% op een al heel schone motor. De basisversie voor benzine heeft al een uitstoot van maar 80 g/km. Op aardgas is dat maximaal 69 gram/km. Toekomstige stadsauto’s op deze wereld kunnen enorm veel voordeel hebben van deze innovatie volgens Altavilla.  De kleine 900cc tweecilinder blijft altijd even krachtig met 65, 85 en 105 pk uitvoeringen. Hedendaagse motoren met hetzelfde aantal pk’s hebben meestal 30% meer uitstoot. Ook op het gebied van toekomstige compacte hybride auto’s zal de TwinAir versie een zeer belangrijke tol spelen. De TwinAir vormt het hart van kleine onconventioneel aangedreven groene auto’s van morgen.

De DDCT met 7 versnellingen en een max. koppel van 192 Nm zal vooral toegepast worden in B en C segment auto’s. De MiTo en de Giulietta bijten de spits af. Straks zien we transmissie ook in combinatie met elektrisch motoren van hybride auto’s. Volgens Altavilla is dat een absolute baanbrekende noviteit. De in Turijn getoonde hybride 500 bijvoorbeeld, zal voor een verrassingseffect zorgen op de hybride markt.

10 gedachten over “FPT als marktleider van de toekomst

  • 29 april 2010 om 12:57
    Permalink

    Weet iemand nou welke V6 motor er gaat komen voor Alfa Romeo en in welke vrom je hoort eigenlijk alleen geruchten maar niks concreets.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 29 april 2010 om 13:00
    Permalink

    Kan een door ontwikkeling van de Busso V6 niet weet dat Coshworth de motor wilde kopen van Alfa Romeo toen ze besloten om de productie te staken.

    Volgens mij is het niet zo moeilijk om de motor grondig aan te pakken en dan als nog er mee op de markt te komen het onderblok wijzigen en directe brandstof inspuiting en Multiair techniek en klaar. En doe dan gelijk maar een D-ketting inplaats van een riem.

    Ciao Squadra

    Beantwoorden
  • 29 april 2010 om 13:26
    Permalink

    Ook ik zou een terugkeer van de Busso V6 toejuichen. Deze motor is gedurende zijn looptijd alom bejubeld door de complete autopers. Heb er zelf ook enkele jaren van genoten in mijn 75 3.0! Weinig onderhoud, waanzinnig geluid, redelijk benzineverbruik en uitstekende prestaties. Een aangepaste versie in een achterwielaangedreven auto, met transaxle natuurlijk, met een concurrerende prijs t.o.v. bijv. 3 serie en de verkopen zullen uitstekend zijn. Ik zeg ‘doen’!

    Beantwoorden
  • 29 april 2010 om 18:06
    Permalink

    @Bialbero:

    “Een aangepaste versie in een achterwielaangedreven auto, met transaxle natuurlijk, met een concurrerende prijs t.o.v. bijv. 3 serie en de verkopen zullen uitstekend zijn.”

    Een dergelijke configuratie zou met de verkoopaantallen van Alfa Romeo minimaal 5-serie geld kosten.

    Beantwoorden
  • 30 april 2010 om 01:23
    Permalink

    Ik zou een motor ontwikkelen met 2 liter inhoud turbo en directe brandstof inspuiting 6 cilinders en multiair rond de 280 tot 350 PK.

    En deze motor maak je ook ongeblazen en laat je ook in de States maken je gebruikt de motor in lowpower setup voor Dodge en Chrysler. Dan deze motor met andere krukas en een Highpower setup voor Maserati en Alfa Romeo. Deze motoren laat je door elkaar produceren. Op de zelfde band om de kosten te drukken. Dan kan je bijvoorbeeld een kleine Maserati met een 2.0 V6 Turbo met 350 PK dit word dan voor Alfa Romeo de GTA versie. Voor Amerika een 2.0 V6 met directe brandstof inspuiting en Multiair voor de nieuwe Chrysler 300 C met 240 PK en lekker gunstig koppel en een verbruik van 1op14.

    De motoren zijn kwa onderblok het zelfde maar de rest is eigen de motoren voor Amerika krijgen een Amerikaanse saus terwijl de V6 voor Alfa ook echt Alfa word.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 30 april 2010 om 10:15
    Permalink

    @ Il Quadrifoglio: Destijds was een transaxle 75 goedkoper dan een 3 serie. En als Alfa, spreek Fiat, echt vooruit wil zullen ze in het segment van de 3-serie moeten gaan infiltreren.En dan de zaken serieus aanpakken zodat ze ook goede verkoopaantallen kunnen realiseren. En zo’n transaxle configuratie kan ook toegepast worden op een GTV en Spider, een Maserati of topmodel Lancia, als waardige opvolger van de Aurelia.

    Beantwoorden
  • 30 april 2010 om 13:27
    Permalink

    @Bialbero: De 75 was goedkoper als het gevolg van een slecht imago en marketingbeleid. Hierdoor moesten er op cruciale punten bezuinigd worden, wat de kwaliteit niet ten goede kwam.

    BMW kan haar platforms veel breder inzetten. Bijvoorbeeld het inkorten of verlengen voor de andere modellen, die wereldwijd een veel grotere afzet hebben.

    Beantwoorden
  • 30 april 2010 om 14:39
    Permalink

    Allemaal mooi, die nieuwe techniek, maar kan het dan nu ook echt leverbaar worden?
    Ik vraag me af wanneer de DDCT bakken eindelijk eens een keer geintroduceerd worden. Voorzover ik weet is de productie van de sterkste versie al in oktober 2009 gestart. Maar wanneer komt die dan beschikbaar?
    Ook zou ik willen weten wanneer multiair motoren beschikbaar komen voor Bravo en Delta.
    Het duurt mij allemaal erg lang. Met al dat filerijden in Nederland is voor mij een automaat noodzakelijk en dan bedoel ik niet Dualogic, want dat is alsof je naast iemand die niet kan schakelen zit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.