Gianluca Italia over de doelstellingen van Fiat met de 500L

Gianluca Italia is verantwoordelijk voor de Europese verkoopstrategie van het merk Fiat. Hij vertelde ons in Turijn deze week, welke klanten Lingotto op het oog heeft voor de 500L en wat de kracht is van deze slimme nieuwe Fiat. De 500L is volgens hem bedacht voor een interessante vrij brede doelgroep. Fiat heeft dus enigszins getracht een klein gaatje in de markt te vinden en is van de overtuiging dat de 500L daarom nog weleens flink aan zal kunnen slaan. Na onze eerste rit, hebben we een beetje hetzelfde gevoel. Zowel een jong publiek, dat van stevige trendy voertuigen houdt zoals Mini die ook aanbiedt, als jonge gezinnen die een mooie auto met hogere instap en voldoende comfort en luxe zoeken -die bijvoorbeeld de vorige A-klasse opteerden- komen in aanmerking. We noemen ‘m daarom ook ‘Cool & Capable’, aldus Italia. Uiteraard zullen vooral in Italië ook klanten die de Musa, Idea en Multipla inruilen of ooit als vorige auto hebben gehad, zich als geïnteresseerde melden.

Omdat de huidige markt heel onvoorspelbaar is, is de 500L de ideale auto dankzij deze veelzijdige benadering. Ook om economische redenen is dit een goede optie als ideale gezinswagen. Meer ruimte en aantrekkingskracht dan een traditionele vijfdeurs B-segment auto en niet veel kleiner dan een C-segment wagen die natuurlijk veel duurder is.”

De 500L is volgens Gianluca Italia ook het ideale alternatief voor concurrenten als de Meriva, C3 Picasso en B-Max, aangezien de Fiat veelzijdiger is qua opzet. Bovendien komt medio 2013 de Trekking erbij, voor wie een nog avontuurlijkere look willen. En wie met dezelfde kwaliteiten een SUV karakter wenst binnen dit segment, kan uitzien naar de nieuwe 4×4 die wij gaan brengen. Deze zal de concurrentie direct aangaan met Mini Countryman AWD, Skoda Yeti, Opel Mokka, Ford EcoSport en Peugeot 2008, al vindt Fiat dat de 500L ook al deze klus aankan.

Italië is de meest belangrijke markt natuurlijk en daarom kun je ‘m deze maand al bestellen in het thuisland. Frankrijk maar ook Duitsland, zijn vervolgens vanaf september de markten, waar de 500L zich ook zal moeten bewijzen. De VS volgt medio 2013 en zal een licht aangepaste versie krijgen.

Fiat heeft deze veelzijdige aanpak die bij de 500L hoort, trouwens ook vormgegeven in een nieuwe website www.fiat500l.it. ‘De 500 is gegroeid’ en dus voor meer mensen geschikt. Het leuke is dat je de auto op ware grote kunt bekijken. Je bent wel druk met je muis bezig of met je vinger aan het slepen (er is links ook een menu), maar dan heb je ook wat en zie je ‘m tot in detail!

Een gedachte over “Gianluca Italia over de doelstellingen van Fiat met de 500L

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.