Home » La grande Storia , Lancia

Gianni Lancia overleden

4 juli 2014 18:02 6 reacties

gianni Lancia

Bij de opmerking ‘Lancia is dood’ denkt een ieder deze dagen meteen aan het merk zelf. Maar het betreft ook de 89 jaar oude zoon van de oprichter, die afgelopen maandag is overleden. Gianni Lancia vertegenwoordigde het merk van zijn vader in de eerste periode na de oorlog. De man met duidelijk hetzelfde voorkomen als pionier Vincenzo had twee zusters. Hij haalde zijn ingenieursdiploma aan de universiteit van Pisa en werd in 1947 (10 jaar na de dood van zijn vader) directeur van de firma uit Borgo San Paolo. Hij deed dat tot 1955. Helaas is zijn naam onlosmakelijk verbonden met een bijna-faillissement van het rijke merk uit Turijn. Ondanks dat zijn vader openlijk tegen geld verkwistende investeringen in de autosport was zette Gianni dit toch door. Hoewel de technische resultaten indrukwekkend waren, stond het bedrijf vrijwel onmiddellijk op omvallen.

aurelia

Toch is het ook onder de leiding van Gianni geweest, dat Lancia internationaal bekend werd. De Aurelia (foto) werd een prestigieus symbool voor het merk tot over de oceaan en in vele landen. Dat werd ook ook in de autosport bereikt tijdens de Carrera Panamericana met de D24. Commercieel gezien werd met de Appia op Italiaanse bodem het grootste succes geboekt. De innovatieve kwaliteiten van Lancia, heeft Gianni ter ere van zijn vader altijd hoog gehouden. Met zijn eigen inzichten en die van toptalenten als Vittorio Jano, Francesco De Virgilio en Ettore Zaccone Mina werd voor onder de motorkap van de oogverblindende Aurelia, een al even indrukwekkende V6 uitgevonden. De hoge kwaliteit van de auto’s en deze techniek, waren misschien wel mede de oorzaak van het feit dat Lancia nauwelijks kon profiteren van de economische groei na de oorlog.

gianni Lancia3

Die hoop op verbetering kwam er later alsnog toen Lancia in Chivasso niet langer als familiebedrijf aan een tweede leven begon onder leiding van Pesenti. Ook dat duurde echter niet lang, omdat de snelheid waarmee Fiat groeide, zorgde voor een overname door Lingotto in 1969. De familiebanden waren door de eigenzinnigheid van Gianni ook niet al te best. In 1956 verkocht hij zijn 16% aandeel aan zijn bloedverwanten. Ook de dood van Ascari zou voor Gianni een moeilijk te verwerken tegenslag zijn geweest. De Lancia-coureur verongelukte op Monza tijdens het testen van een Ferrari van vriend Eugenio Castellotti. Gianni is tweemaal getrouwd geweest en woonde een tijd met zijn tweede vrouw in Brazilië. Later woonde hij nog in Frankrijk en keerde hij ook weer terug naar Italië. De auto-industrie bleef al die tijd iets uit het verleden. Hij overleed op maandag 30 juni 2014 in Turijn, de grond waarop zijn vader Vincenzo ooit met iets heel moois begon aan de Via Ormea.

gianni Lancia2

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

6 reacties »

  • danielcarrer schrijft:

    Vreselijk dat hij eigenlijk nog net heeft moeten meemaken dat ‘zijn’ merk onder leiding van Fiat vakkundig de nek is omgedraaid in 2014. Aan de andere kant, dat hij en het merk Lancia in hetzelfde jaar naar de eeuwige jachtvelden (beginnen te) gaan, is misschien ook wel bijzonder.

  • Lusso schrijft:

    Zeggen dat Lancia nu echt tenonder is gegaan omdat Gianni heeft geïnvesteerd in de autosport is misschien veelgezegd. De successen in de autosport hebben het merk ook bekend gemaakt. Feit is wel dat alle Lancia’s overengineered waren. Als je een Lancia uit de jaren ’50 bestudeert dan zie je al snel dat de auto’s werden gebouwd zonder oog voor productie- of ontwikkelingskosten. Unieke en vooruitstrevende auto’s bouwen was het doel en Gianni heeft dat verdergezet. Geld in overschot was er dus sowieso niet.

    Dus bedankt Gianni voor wat je ons hebt gegeven. Lancia mag dan bijna dood zijn, veel van de innovaties worden nog steeds gebruikt in de auto-industrie.

  • Yves schrijft:

    @dac1991: Voor zover ik weet bleef Gianni na 1955 zeer discreet en teruggetrokken en was hij na de overname door Pesenti zo verbitterd dat hij met niemand nog over het merk Lancia of de auto’s wou praten. Dat werd mij onder andere persoonlijk bevestigd door Lanciamedewerker en -kenner prof. Enrico Massala. Je kom hem moeilijk benaderen en zeker niet als hij wist dat er over Lancia zou gepraat worden. Er wordt ook gezegd dat hij een fervent BMW-rijder was… Ik meen me zelfs te herinneren dat hij jaren geleden ooit eens als bijrijder in een team van Parijs-Dakar of soortgelijke rally zat. Wat er dus nu met het merk gebeurde zal hem dus (ogenschijnlijk?) niet geïnteresseerd hebben. Wat er ook van zij, Gianni had zeker vele kwaliteiten en verdiensten maar de geschiedenis kan zeer ondankbaar zijn, het fijne zullen we waarschijnlijk toch nooit weten. Lancia is door de jaren altijd een kwaliteits niche-merk gebleven en in zulke gevallen is rendabiliteit steeds een heikele zaak: noch Pesenti noch Fiat (met al zijn middelen als het die al wou inzetten…) hebben blijkbaar het roer kunnen omgooien. Addio Gianni, mijn bewondering en respect heb je in ieder geval!

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Yves was die man die Parijs-Dakar deed niet de zoon van Gianni? Meen dat ooit gelezen te hebben in een oud Italiaanse autoblad.

  • Yves schrijft:

    @Lancia4Ever: zou best kunnen (Gianni’s forse lichaamsbouw was niet meteen een voordeel om aan zulke evenementen deel te nemen, maar er waren tal van ‘gentlemen’-deelnemers zoals acteur Claude Brasseur enz.). Wat ik me nog herinner is dat hij (of was het zijn zoon Vincenzo JR of Lorenzo -zoon uit 2de huwelijk met de Franse actrice Jacqueline Sassard?) naar zeggen van sommige inwoners van Fobello ooit met die wedstrijdwagen tot aan het kerkhof in Fobello of de villa Lancia aldaar kwamen. Als je dat niet meteen noteert vergeet je helaas en een eed durf ik er niet op te zweren… Wat ik las op internet is dat hij sedert jaren in Saint-Jean-Cap-Ferret woonde en dat zijn kinderen Mariele en Vincenzo (JR) hard werkten in Turijn. Lorenzo blijkt volgens dezelfde bron meer een levensgenieter, rijdt Ferrari en pendelt tussen Zuid-Amerika, Miami en Europa… Een inwoner van Saint-Jean-Cap-Ferrat wist onlangs, op 2 juni, op internet te vertellen dat hij Gianni regelmatig zag en dat hij iedere dag zijn krant haalde in de buurt, blijkbaar was hij nog in goede doen: nog steeds ‘un armadio ma con tanti capelli bianchi’ (een kleerkast maar met vele witte haren). Is zijn toestand dan snel verslechterd of is het plots gekomen?

  • Michel schrijft:

    Rust in vrede Gianni.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

La grande Storia , Lancia

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties