Lancia eert geschiedenis tijdens Vernasca Silver Flag 2014

Lancia D50

Tijdens de historische heuvelklim -of op z’n mooi Italiaans ‘cronoscalata’- Vernasca Silver Flag 2014 in de Ligurische Apennijnen (provincie Piacenza) is er dit jaar veel te beleven op het gebied van bijzonder Lancia’s uit het verleden. Aan de etappe van Castell’Arquato naar Vernasca rijden jaarlijks talloze racewagens mee die tot 1972 zijn gebouwd. Dat laatste jaartal heeft te maken met het jaar waarin de laatste officiële race op dit steile parcours heeft plaatsgevonden. De organisatie van de historische versie komt op naam van het lokale Club Piacentino Automotoveicoli d’Epoca, dat dit jaar vooral aandacht wil geven aan Lancia.

De keuze voor Lancia lijkt samen te hangen met de huidige staat waarin dit prachtige merk zich bevindt. Gelukkig is dit eerbetoon niet aan dovemansoren gericht en stuurt eigenaar FCA vier prachtige Lancia’s uit de eigen Collezione Lancia. Zou dat een kleine aanwijzing zijn dat Lancia toch geen onderdeel is van een zogenaamde sterfhuisconstructie? Laten we het vurig hopen.

Lancia D25 klein

De legendarische innoverende D50 F1 wagen van Vittorio Jano, waar de beroemde Italiaanse coureur Alberto Ascari helaas -vlak voor zijn dood een week later- in Monaco mee  in het water crashte (1955), wordt ook tentoongesteld (foto bovenaan). De F1 Lancia die serieuze concurrentie bood aan de dominantie van Fangio met Mercedes, vormde het dramatische einde van Lancia’s (te) hoge ambities in de autosport, voordat het later opnieuw domineerde in de Rallysport onder de vlag van Fiat. Ferrari nam de D50 over en gebruikte nog wel de merknaam van het 108 jaar oude prestigieuze automerk uit Turijn. Bijna als een eerbetoon aan Ascari, won Fangio die een seizoen eerder nog de concurrentie met de D50 moest aangaan, met deze auto de wereldtitel. Naast de D50 brengt Collezione Lancia ook een D24 en uiterst zeldzame en prachtig gelijnde D25 mee (foto boven). Deze open verbeterde evolutie van de bekende D24, is het enige bestaande exemplaar en is eveneens met het tragische einde van Ascari in verband te brengen. De coureur zou met de D25 namelijk in de Carrera Panamericana van 1955 aantreden, maar verscheen door het drama op Monza (tijdens een test) nooit aan de start in Latijns Amerika, waar Lancia eerder al succesvol was met de D24 ‘Carrera’ (1953) en zichzelf intercontinentale faam toe-eigende.

fulvia hf

De comeback van Lancia via de rallysport, is tijdens Vernasca Silver Flag 2014 ook goed terug te zien aan de aanwezige Lancia Fulvia HF 1600 met nummer 14, waarmee het team Munari-Manucci in 1972 de rally van Montecarlo won (foto boven) door sterke concurrentie van Porsche en Renault te verslaan. Verder is ook de indrukwekkende Lancia Stratos Alitalia Gruppo 4 te zien en verschillende Delta’s HF Integrale, 037 en S4. Lancia won in de rallywereld maar liefst 11 titels behaalde voor fabrikanten, 10 wereld titels, 5 voor coureurs en 46 overwinningen op 66 deelnames naast talloze nationale titels op Italiaanse bodem en elders.

9 gedachten over “Lancia eert geschiedenis tijdens Vernasca Silver Flag 2014

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.