Imparato geeft Turijn belangrijke rol als zenuwcentrum van Stellantis Europa
Uitgebreid interview.
Jean-Philippe Imparato maakt graag duidelijk wat er in hem omgaat. Dat deed hij als CEO van Alfa Romeo en dat doet hij nu ook als chef van Stellantis Enlarged Europe. Met veel woorden doet hij een statement in de Italiaanse financiële krant Milano Finanza; “We hebben het al vaker gezegd. Ook tegen de regering Meloni. We verlaten Italië niet, in tegendeel, we investeren hier in de volle breedte. Maar vraag me vandaag a.u.b. niet hoeveel auto’s ik ga verkopen. Ik produceer dat wat ik verkoop. We produceren alleen als er orders zijn. We willen met z’n allen toch geen pleinen vol onverkochte auto’s? We werken intussen aan een nieuwe generatie van talrijke modellen. We bevinden ons in een periode van transitie en daar is commitment voor nodig. In Trnava starten we nu met het platform Smart Car en in Mirafiori gaan we hybride auto’s maken, terwijl in Atessa de elektrische Ducato in productie gaat. Al vanaf begin volgend jaar werken we dankzij nieuwe modellen aan de weg naar herstel en nieuwe groei.”
In Turijn gebeurt veel en elektrificatie gaat door.
Mirafiori ziet Imparato intussen als het hart van de veel genoemde elektrische transitie waar Stellantis volop in door wil zetten. Daar komt bij dat Turijn opnieuw een bruisend hoofdkantoor zal worden dankzij een sleutelrol voor Stellantis Europa. De afdeling waar Imparato zelf leiding aan geeft evenals de bedrijfswagentak Pro One: “Dit wil zeggen dat van Enlarged Europe de communicatieafdeling, marketing, productplanning en HR met mij in Mirafiori actief zal zijn. Het gaat hier weliswaar niet om de productie van auto’s, maar Turijn speelt een centrale rol nu en in de toekomst. Niemand kan dus zeggen dat we de tent sluiten. En wat de productie betreft, is de belangrijke rol van Italië ook evident met twee STLA platformen (Large en Medium) plus de Panda in Pomigliano en de hybride 500 in Mirafiori. Wat de elektrificatie betreft is er geen weg terug. We zetten door met miljardeninvesteringen in een mix van BEV, PHEV en MHEV. We zitten nu op een gecombineerde elektrificatie van 12% en willen naar de 21%. Elk percentage kost 200 miljoen aan autoproductie en 150 miljoen aan bedrijfswagenproductie. In totaal zal er 3 miljard geïnvesteerd gaan worden om 9% te groeien op dit vlak.“
EV = n blunder😩 van de 1ste orde, over 10 jaar = d’r g1 EV meer te vinden in de landen die t weten.🧐
Over 10 jaar is alles EV met lichte solid state batterijen die een auto 1000 km ver brengen. En de kosten zullen dan ook enorm zijn gedaald.
Maar, nu is idd te snel de stap naar EV gemaakt. Een hybride met een leuke elektrische range is best ideaal. Als men het combineert met een verbrandingsmotor op waterstof, biodiesel of groengas dan heb je vrijwel de lage CO2-uitstoot van een volledig elektrische auto.
‘Een periode van transitie’, hoe lang zitten de Italiaanse merken daar al niet in? Goed dat er geïnvesteerd wordt in Italië, maar het duurt allemaal erg lang, terwijl in Frankrijk de fabrieken doordraaien en afgelopen week wéér een Frans merk de primeur kreeg voor een modelreeks (DS in dit geval, de basis die straks ook wordt gebruikt voor de Gamma en een Opel).