Home » Alfa Romeo

Instapmodel Alfa Romeo zit ook in de pijplijn

6 maart 2019 21:01 20 reacties

Alfa Romeo werkt ook aan een compacte instapper onder de Tonale en de Stelvio. Deze veelbelovende woorden sprak Roberta Zerbi (foto onder) op de autosalon van Genève. Zerbi leidt de activiteiten van Alfa Romeo in de Europese regio.

Een B-segment SUV is vrijwel zeker het model waar de FCA-manager op doelt. Dat zei ze niet letterlijk, maar omdat ze de nieuwkomer in één adem met de net gepresenteerde Tonale en de grotere Stelvio noemde, is dit een eenvoudige rekensom. Ook wilde ze niet expliciet spreken over een directe opvolger van de MiTo.

Wel sprak de topvrouw van het Milanese merk over een bredere doelgroep dankzij dit kleinere product, dat ook veel vrouwen zal aanspreken. In de wandelgangen wordt na dit nieuws gesproken over de naam Brennero (en geen Rombo), wat uiteraard ook een bergpas is. Deze naam werd voorheen in verband gebracht met een grote E-segment SUV, maar deze lijkt voorlopig geschrapt.

De focus van Alfa Romeo op de Europese markt krijgt met dit nieuwtje steeds meer vorm. Een completer gamma met hybride modellen over de volle breedte. Ook voor de Stelvio en de Giulia komen er updates aan en wie weet is een Sportwagon variant van de sedan dan ineens ook geen grote utopie meer.

De aankondiging is tevens een bewijs dat de Tonale (op het platform van de Compass) straks in Pomigliano d’Arco niet als enige van de band zal rollen. De kleinere ‘B-UV’ op het platform van de Renegade en de 500X kan dan namelijk op dezelfde assemblagelijn worden samengesteld. In Melfi doet men dan hetzelfde met de Compass en de reeds genoemde meer compacte Fiat en Jeep. Het is algemeen bekend dat de kortere en de langere versie van het B-wide platform op één assemblagelijn tot stand kunnen komen. Er is in Pomigliano d’Arco net als in Melfi ook plek voor een derde model. Mogelijk wordt de kleine Jeep onder de Renegade hier op de langere termijn aan toegevoegd. Er waren echter ook geruchten dat dit model naast de toekomstige Panda in Polen van de band zal rollen.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

20 reacties »

  • Raraaf schrijft:

    Zeer goeie berichten voor de Italiaanse productielocaties en voor AR. Jammer van het ontbreken of uitstellen van een E-segmenter. Daar moet de Ghibli (update) dan maar zich (meer) in bewegen. Had wel graag een mooie Alfetta zien komen.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Raraaf voor de seriematige productie in het E-segment is de ontwikkeling van nog veel meer techniek nodig, vooral softwarematig gezien de eisen van de klant in dat segment. Ik denk dat men daar ook aan werkt, maar dat die producten vooral naar buiten zullen komen als China (en de VS) ook weer verder aantrekt als markt. De grote Alfa’s moeten namelijk vooral daar naartoe. Van de Giulia en de Stelvio komt ook een LWB voor die markt.

  • Hoekree schrijft:

    Fijn dat nu ook naar buiten wordt gebracht dat de b segment er gaat komen.
    Hoop op veel positive berichten hier.
    Veel hebben me hier voor van alles uitgemaakt terwijl ik alleen maar wou zeggen liefhebbers heb geduld er wordt keihard gewerkt .
    De markt is raszendsnel veranderd en fca heeft het goed gezien .
    Vandaag las ik Peugeot 108 geen opvolger kleine a segment wordt te duur.
    Daar staat fiat straks een slag.

  • Hoekree schrijft:

    @lancia4ever.

    Mischien een lancia😊

  • AR 159 schrijft:

    Als de proporties een beetje zijn als de schets kan een buv nog wat worden. De 500X is ook gelukt en ziet er voor een SUV niet suf uit. Maar ook een capture is best een geslaagde wagen naast de Clio. Al ben ik bang dat FCA niet meer gaat komen met een normale wagen. Ik hoop dat de SUV hype overwaaide in het kader van de luchtweerstand en dus milieu ons weer gewoon sedans stations hatchbacks en coupes gaat leveren dicht tegen het asvalt. Maar om wille van de aantallen voor nu kom maar snel met die nieuwe wagens en maak dan ook even versies voor de liefhebbers van een sportieve wagen dicht tegen het asvalt

  • niccolo schrijft:

    mooie blauwdruk in rood.

  • mareblu schrijft:

    Het blijft bizar hoe Alfa Romeo ieder jaar compleet andere plannen bekend maakt. Eerder aangekondigde modellen (E-segment)komen niet, of veel later. Andere modellen die niet zouden komen (B-segment) zitten plotseling weer wel in de pijplijn. Ondertussen herhaalt de geschiedenis zich: modellen die redelijk verkocht werden hebben geen opvolger zodra de leasecontracten afgelopen zijn: er was geen opvolger voor de 147 in 2007, geen opvolger voor de 156 in 2003, geen opvolger voor de 159 in 2012, geen opvolger voor de Mito in 2014, geen opvolger voor de Giulietta in 2016, enz. Iedereen rijdt al lang in een ander merk wanneer er jaren te laat alsnog een opvolger komt. Hetzelfde zie je nu gebeuren bij de Ghibili en je ziet het aankomen bij de Giulia. De verkopen van Alfa Romeo zijn in 2018 15% gezakt en in jan/feb zelfs 30%. Tegen de tijd dat er nieuwe modellen komen (eind 2020 of pas in 2021) moet Alfa Romeo weer helemaal opnieuw beginnen, net als in 2016/2017 met Giulia en Stelvio. Italianen leren het nooit.

  • Steef schrijft:

    Deze reactie van jou Mareblu heb ik nu al zo vaak gelezen. Hou toch eens op man met alsmaar herhalen.

  • Lusso schrijft:

    Mareblu heeft wél gelijk. Als liefhebber wordt je hier depressief van. En als er nieuwe modellen komen, blijken het nu plots allemaal SUV’s te zijn. Echte Alfa’s zoals de eerder aangekondigde 8C en de GTV blijken nu weer geschrapt.

  • niccolo schrijft:

    @Steef
    Degelijke reacties zullen verstommen als de afgekondigde modellen de showrooms vullen en ook écht te koop zijn. Tot het zover is is de constatering dat er het afgelopen decennium hoofdzakelijk plannen werden gelanceerd i.p.v. auto’s feitelijk juist. Daar komt bij dat de aangekondigde modellen een grote stap voorwaarts zijn voor FCA, de wereld aan de andere kant nog een stap verder is. Mercedes een BMW bundelen krachten op het gebied van autonoom rijden, VW en Ford bundelen krachten op het gebied van aandrijftechniek, etc. etc. De getoonde modellen in Genève geven de juiste richting aan en geven de burger moed. Laat onverlet dat ze nog niet beschikbaar zijn en de afgelopen tien jaar uitermate mager waren. En dan die mensen die louter halleluja roepen. Ik word daar zo moe van!

  • Steef schrijft:

    Dat begrijp ik, ook ik had graag gezien dat Fca veel sneller (met nieuwe modellen) inspeelde op de snelle ontwikkelingen in de autosector en de wereld om ons heen. Ik heb geen rose bril op, maar zie ook de positieve zaken. Sommige mensen op dit forum reageren helaas vrijwel overal negatief op, ook op positieve ontwikkelingen. Waar ik zo moe van wordt is dat er telkens in een reflex wordt geschoten van het herhalen van al vaak gedeelde meningen over wat er niet goed gaat. Die plaat is inmiddels grijs gedraaid. Wat voegt dat toe, vraag ik je.

  • dmantione schrijft:

    Mareblu heeft wel gelijk, maar het is geen argument tegen nieuwe modellen. Dat de modellenpolitiek warrig is, is immers geen argument om geen nieuwe modellen te willen zien. Die blijven broodnodig en een aankondiging van een B-segmenter blijft het nieuws dat we willen lezen.

    Fiat laat op dit dit moment geen gat, maar een krater vallen in het B-segment en het laten we nog maar eens benadrukken dat dit het grootste segment van de Europese markt is. Het introduceren van meer B-segmenters is dan ook de enige juiste keus en reden om een bericht als dit nog meer te verwelkomen. Ik ben het ermee eens dat men eens consistent moet zijn. De Mito in 2008 op de markt zetten en in 2021 een “opvolger” die zo niet genoemd kan worden blijft een onbegrijpelijke politiek.

    De vraag blijft of nog weer een SUV de juiste keus is. De obsessie die men met SUV’s heeft gekregen blijft bizar. Wellicht nog steeds de hand van Kuniskis, die er nog steeds een potje van maakt. Tussen “directe opvolger van de Mito” en “nog maar weer een SUV” zit nog een hoop ruimte en een beetje fantasie zou op zijn plaats zijn.

  • Hoekree schrijft:

    De birichten dat de 8c en gtv niet doorgaan zijn niet door fca bevestigt.
    Kleinere auto krijgt nu voorang.
    De nieuwe fiat wordt een b segmenter terwijl de oude panda en 500 gewoon blijven .

  • niccolo schrijft:

    En wij maar denken dat er in dat B-segment geen droog brood te verdienen viel. Halleluja!

  • dmantione schrijft:

    Voor de 8C zal productiecapaciteit in Modena van belang zijn. Harald Wester heeft duidelijk meer interesse in de serieproductie in Modena dan Kuniskis had. Of Modena er nog een 8C naast kan produceren is een vraag die men in de kantoren in Lingotto zal moeten beantwoorden.

    Produktie bij Pininfarina is waarschijnlijk geen optie meer, dus Modena is waarschijnlijk de enige plek waar een 8C te maken valt. Als het tot een 8C mocht komen, bestaat er een reëel risico dat het net als bij de vorige 8C om een zeer lage oplage zal gaan.

  • henk schrijft:

    Op de site Autocar staat een uitgebreid interview waaruit blijkt dat de Tonale vrijwel ongewijzigd zo in productie gaat. TOP. Waarschijnlijk ook met dieselmotor. Vooral de plug-in versie wordt spectaculair met hetzelfde concept als Jeep, een benzine motor voorin gecombineerd met een elektromotor achterin voor de achterwielen. Dus een e-4x4 waarbij de bestuurder kan kiezen tussen verschillende combinatie modes van 100% benzine tot 100% elektrisch. Start van de productie 2020.

  • henk schrijft:

    Nog even ter verduidelijking, alleen benzine geeft dus alleen voorwielaandrijving, gecombineerd met de elektromotor geeft 4x4, alleen elektrisch geeft alleen achterwielaandrijving.

  • Hoekree schrijft:

    Henk
    Voor de jeep geeft men van o naar 100 een sprint van 7 sec.
    En das best rap voor een jeep.
    Als de alfa minder zwaar word dan zou het zomaar eens 6 sec kunnen worden .

  • Johan166 schrijft:

    Goh….. weer die pijplijn. Het is alleen een pijplijn die de wereld rondgaat en met een stop erop aan het eind…….
    Weer de zoveelste bla bla bla…. Kan me goed herinneren dat er werd gesproken dat Alfa geen klein model meer ging uitbrengen. Modellen als de Mito en de Giulietta kregen geen opvolger want het was niet het segment voor Alfa. Alfa moest een premium merk worden. Nu draaien we dus weer om als een blad aan een boom? En het zoveelste fabeltje / sprookje is weer de wereld in geslingerd.

  • dmantione schrijft:

    Dat draaien is al officieel een feit met het uit elkaar trekken van Alfa Romeo en Maserati. Dat er nu kleinere modellen komen is daar een consequentie van.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties