Elkann: ‘Turijn wordt weer kloppend hart Italiaanse auto-industrie’

Net als Carlos Tavares, koos John Elkann ervoor om vandaag voor het eerst in de openbaarheid te treden over de fusie tussen FCA en PSA. En net als bij Tavares, klonk er veel enthousiasme door over de nieuwe kansen en werd er graag verwezen naar het diepe dal, waar de groep in het verleden uit is geklommen. De overname van Chrysler heeft daarbij geholpen, zoals de overname van Opel, PSA heeft geholpen om uit een dal te komen. Het is duidelijk dat beide heren graag getuigen van de nieuwe kansen die ineens op tafel liggen, al zegt Elkann vandaag ook dat de weg naar een volledige fusie nog best lang en arbeidsintensief is.

Elkann koos het ‘Festival della Tecnologia’ op het Politecnico te Turijn voor zijn eerste verklaringen. Dat is geen toeval, want in het jaar 2000, toen Fiat er een stuk slechter voor stond, was het Politecnico de plek waar de toen nog jonge ondernemende kleinzoon van Giovanni Agnelli, zijn diploma haalde.

Opnieuw haalt Elkann graag de geschiedenis aan tegenover een groep jonge studenten. Namelijk de tijd dat Turijn begin twintigste eeuw, zich op nederige wijze als voormalige hoofdstad van de jonge republiek, moest herpakken en herpositioneren. De auto-industrie speelde daarin een cruciale rol. De overgang naar nieuwe aandrijftechnieken (plus autonoom rijden) voor auto’s, noemt Elkann de nieuwe revolutie binnen de industrie de komende jaren. Volgens de kleinzoon van Agnelli, zal Turijn er klaar voor zijn om deze industrie vorm te geven en zal dat de stad met al z’n knowhow weer doen opbloeien. Precies zoals dat in de vorige pionierstijd ook het geval was. De komende twintig jaar zullen dat uitwijzen volgens Elkann.

15 gedachten over “Elkann: ‘Turijn wordt weer kloppend hart Italiaanse auto-industrie’

  • 8 november 2019 om 22:10
    Permalink

    Turijn als kloppend hart van de Italiaanse auto-industrie? Fiats komen uit Polen, Servie en Turkije. En dat zal wel zo blijven denk ik. De tijd dat je een merk aan een land kon koppelen ligt ver achter ons, en bestaat alleen nog in marketing sprookjes. De Polo is een Spaanse auto, net als de Corsa. De meeste Volvo’s zijn niet Zweeds, lang niet alle Jeeps Amerikaans, veel BMW’s worden gemaakt in Mexico, onze Nissans komen uit het VK. Niks mis mee, maar houd die studenten dan niet voor de gek met dit soort onzin. Hoe dan ook, Turijn wordt sowieso niet het hart van FCA/PSA, Turijn en de Europese FCA tak gaat een bijrol spelen: Het hart zit in de VS, met een grote rol voor Zuid Amerikaans FCA en Europese PSA. Lancia is exit, Fiats worden omgelabelde PSA producten zoals men met Opel al succesvol heeft gedaan. Het complete Fiat gamma zou, uitgezonderd de 500, enorm opfrissen als ze per direct zouden worden vervangen door bestaande PSA producten. Eerder dit jaar was ik in de markt voor een Doblo L2 of een Talento L1. Na een blik op de Jumpy koos ik voor die laatste, het model leek 10 jaar moderner dan de Fiats, met parkeersensoren en 360 camera’s aan boord, een veel beter multimedia systeem, zuiniger, stiller, meer laadvermogen. Een compleet andere generatie, ondanks dat het model al in 2016 werd gelanceerd. Bij de Berlingo (2018) is het verschil met een Doblo nog veel groter. PSA heeft de Opel bedrijfswagens dit jaar niet voor niks snel vervangen van de oude FCA klonen naar de modernere PSA modellen. Ik hoop dat dit in 2020 ook met de Doblo en Talento gebeurt. De elektrische versies zijn deze week ook al gelanceerd!

    Beantwoorden
  • 8 november 2019 om 23:43
    Permalink

    Maserati en Lada Romeo komen alleen uit Italië. Valt weer mee, toch?:)

    Beantwoorden
  • 8 november 2019 om 23:45
    Permalink

    Haha, lada Romeo. Lang leve de autocorrectie. Alfa Romeo. Laat dat helder zijn!!

    Beantwoorden
  • 9 november 2019 om 08:42
    Permalink

    Ik hoop dat de fusie zal leiden tot meer investeringen in Europa. Het is duidelijk dat de laatste jaren er enkel werd geïnvesteerd in Brazilië en de VS. En dan zijn ze verwonderd dat de verkopen in Europa achteruit gaan. Soms vraag ik me af in hoeverre de heren aan de top op de hoogte zijn van de realiteit.

    Beantwoorden
  • 9 november 2019 om 18:02
    Permalink

    De panda komt uit italie
    De 500x komt uit italie
    De nieuwe 500e komt ook uit italie
    En alke volgende ev ook
    Wat een kneuzen hier amateurs

    Beantwoorden
  • 9 november 2019 om 18:12
    Permalink

    Harry, eens met je opinie over Mareblu. Doblo mag ouder zijn, maar rijdt beter dan dat franse spul.

    Beantwoorden
  • 9 november 2019 om 19:34
    Permalink

    Ik mag hopen dat Lancia ook méé mag delen met platform dat ook voor Peugeot en Alfa wordt gedeeld

    Beantwoorden
  • 9 november 2019 om 21:14
    Permalink

    Die Harry! Ja het is waar, het komt uit Italië. Verouderd en steeds minder. En zo welbespraakt, die Harry!

    Beantwoorden
  • 10 november 2019 om 10:25
    Permalink

    Zo fijn rijdt de Doblo nou ook niet, ik rij er dagelijks in

    Beantwoorden
  • 10 november 2019 om 13:45
    Permalink

    Deze week een discussie op BNR. Waar men terecht op wees, is dat het nieuwe bedrijf 58% van zijn capaciteit benut en daarmee de uitspraak dat er geen fabrieken sluiten niet kan waarmaken. Waar ik het evenwel niet mee eens was, is dat de klappen vooral in Italië gaan vallen en de reden is dat zowel in Frankrijk als Italië sprake is van politieke bescherming. De fabriek die mijns inziens het meeste risico loopt is Ellesmere Port: Brexit, geen hoofdkantoor om die fabriek te beschermen en de Britse politiek doet weinig aan industriepolitiek. Dat is de plek van de minste weerstand en bovendien heeft PSA de afgelopen jaren al gedreigd om die fabriek te sluiten.

    Zeker is dat Turijn het kloppend hart maken voor het bedrijf betekent dat elders capaciteit moet verdwijnen. Wat voor Turijn pleit is dat er momenteel al geïnvesteerd wordt, de fusie met PSA nog een tijdje nodig heeft en het tegen die tijd wel erg dom zou zijn om een fabriek waar net geïnvesteerd is te sluiten. Kortom, Mirafiori heeft een toekomst, al moet ik deze uitspraak van Elkann plaatsen in de categorie “goede sier maken”.

    Beantwoorden
  • 11 november 2019 om 07:11
    Permalink

    @hilbert

    Ik ook, 65000 km per jaar, nu mijn 2e, een 1.6 maxi met Vireo kuurtje. In totaal nu 265.000 km slechts 1 kapot wiellager gehad.

    Voor een bestelwagen is dit qua wegligging en veercomfort, gezien het laadvermogen de top, samen met de Ford. (zelfs door Autoweek aangegeven….)

    Beantwoorden
  • 19 november 2019 om 18:46
    Permalink

    Is FCA wel zeker dat ze nieuwe auto’s op de markt gaat brengen ?
    In het verleden was er altijd wel wat : geen geld, niet het goede moment wegens wereldeconomie, geen goed moment omdat de automarkt afkoelde, enzovoort.

    De VW groep is nu net zijn vooruitzichten naar beneden aan het bijstellen… wegens afkoeling van de automarkt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.