Kleine SUV wordt Fiat’s nieuwe Braziliaanse troef

Fiat wil weer absoluut leiderschap.

Fiat’s start in 2021 was heel sterk op de Braziliaanse markt. Tegen een door nieuwe regelgeving (ook daar) en Corona krimpende markttendens in, heeft het Italiaanse merk de afgelopen twee maanden met dubbele cijfers gescoord. In januari +19% en in februari met +21% (hoogste marktaandeel sinds augustus 2014). De Strada is nog altijd het meest belangrijk in dit land van de economische pick-up’s. De Argo en de Mobi vormen intussen twee belangrijke pijlers in het immer populaire kleinere segment. De Argo, word door veel Europese Fiat-liefhebbers gezien als de Punto die wij nooit kregen.

Braziliaanse continuïteit.

FCA wilde na het uit productie nemen van de Punto, de sprong voor een nieuwe B-segmenter op Europese bodem niet in z’n eentje wagen, omdat het omslagpunt om dit kostenefficiënt te kunnen doen, veel te hoog zou liggen. Pas nu Stellantis een feit is, wordt de draad in het B-segment weer opgepakt. In Brazilië pakt Fiat de handschoen wél op. De Argo (2017) kwam intussen in een tijd dat de Braziliaanse markt verder kromp (van meer dan 3 miljoen auto’s in 2014 naar minder dan 2 miljoen in 2020. De opvolger van de immens populaire Palio, doet het niet slecht maar kan wel een boost gebruiken. Het liefst een oppepper die Fiat net als een jaar of 10 geleden, een stevige eerste plaats kan bezorgen op de belangrijkste automarkt van Zuid-Amerika.

‘Progetto 363’ onthuld in Big Brother.

Het ideale model daarvoor is waarschijnlijk een B-segment SUV. Ook in Brazilië is de compacte SUV namelijk in opkomst. Daarom boekte FCA tot aan de vorming van Stellantis al flink wat succes met het merk Jeep dankzij de Renegade. Nu is het ook de beurt aan Fiat. Wat in de wandelgangen ‘Progetto 363’ heet, is een verhoogde B-segment SUV op basis van de Argo/Cronos (‘MP1’ platform). Dit model wordt strategisch gezien uitermate belangrijk en zal naar verwachting de landelijke top vijf gaan betreden, waar ook de eerder genoemde Mobi, Argo en Strada in te vinden zijn. Het ontwerpen van een nieuwe Fiat doet men in Brazilië inmiddels als jaren zelf. Daarom zal dit model ook exact voldoen aan het verwachtingspatroon van de lokale consument. Fiat teast alvast met een internetcampagne om de spanning op te bouwen. Een slimme campagne als je het ons vraagt, want de auto zal uiteindelijk in het goed bekeken tv-programma Big Brother voor het eerst te zien zijn. De winnaar mag ‘m zelfs hebben.

Tweede helft van 2021.

De nieuwkomer krijgt de 1.3 Firefly en 1.0 12 V Turbo Firefly als krachtbron. De looks vormen een mix tussen de Toro (vooral qua front) en de Argo. Het marktdebuut van dit model waarvan we de naam nog niet kennen staat gepland voor begin dit najaar. De onthulling is al in mei. Het is niet het enige wapenfeit van Fiat de komende tijd. Niet lang na de lancering van deze hoge B-segment auto, volgt ook een SUV in het ruimere Compacte segment (‘Progetto 376’). Het is juist de Braziliaanse markt waar Stellantis flink in wil investeren de komende jaren, met dank aan Fiat.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.