Home » Fiat

Fiat Argo vandaag officieel gepresenteerd

31 mei 2017 21:43 16 reacties

De Fiat Argo is vandaag eindelijk nu ook officieel aan de Braziliaanse pers gepresenteerd. Men zegt momenteel dat deze auto niet naar Europa komt (ondanks eerdere geruchten), maar marketingtechnisch komt de cocktail die FCA van deze compacte hatchback gemaakt heeft ons zeer bekend voor; De Fiat Argo is namelijk goed afgewerkt en heeft een redelijk luxe ‘feel’, is (waarschijnlijk) concurrerend geprijsd, biedt veel auto voor je geld (ruim met 300 liter bagageruimte) en heeft op slimme wijze een beetje het uiterlijk dat anderen ook hebben (je kunt denken aan VW Polo/Gol). Al die kenmerken heeft de Tipo ook. Nu is de Tipo een instant succes in Italië en nog niet te koop in Brazilië.

Of Fiat de Argo zo ontzettend veel op de Tipo heeft laten lijken (zelfs de knik in het dak) om de het lichtelijk aangepast hier als ‘Uno’ te laten debuteren ter zijner tijd, of om de Tipo juist straks in Brazilië aan te laten sluiten, is nu de grote hamvraag. Hopelijk zijn beide hypothesen gewoon waar wat ons betreft. Het zal bovendien geen overbodige luxe zijn aangezien de Punto er eind dit jaar echt mee stopt. Met het juiste prijskaartje en met Firefly motoren, zou in onze ogen een debuut in Europa helemaal geen slecht idee zijn. Deze rationele Fiat hoeft zich namelijk niet te schamen. Het interieur ziet er bovendien zelfs aantrekkelijk en verzorgd uit. Uiteraard is dit ontwerp niet zo sexy en tijdloos als de Punto die bij z’n debuut als mini-Maserati werd getypeerd. Maar dat is nou ook net wat Fiat niet langer wil uitstralen, als het om de nieuwe benadering gaat van de meer economische lijn van het merk. En net als bij de Tipo zullen er meer modelvarianten komen, wat volgens ons kostentechnisch nooit enkel voor de Braziliaanse markt bedoeld kan zijn.

Dat Fiat deze auto als ‘veel waar voor je geld’ in de markt zet in Brazilië is wel duidelijk. Men spreekt in de perscommunicatie zelfs over B-Premium. De Argo heeft een (herkenbaar) Uconnect 7 inch scherm met Apple en Android Auto CarPlay. Verder is ESC aanwezig, evenals Traction Control en Hill-Holder. Ook treffen we zaken als zijairbags, stoelen met ISOFIX, achteruitrijcamera, parkeersensoren, Keyless Entry’N ‘Go, automatische Climate Control, elektrisch inklapbare buitenspiegels met verlichting in het donker en is de rechter zijspiegel uitgerust met automatisch ‘tilt down’ functie bij het achteruitrijden. Dit alles is in Brazilië zeker niet gebruikelijk in dit segment. Onder de kap vinden we in het gamma van de Argo twee moderne zuinige en voldoende krachtige schone motoren in de vorm van de 1.0 en 1.3 FireFly met Start&Stop systeem. De E.torQ 1.8 Evo VIS motor op de HGT is de meest krachtige in het segment. Drie transmissies zullen beschikbaar zijn, te weten de handgeschakelde versie, GSR en 6-traps automaat. Uiteraard is er een uitgebreid programma van Mopar voor de accessoirelijn. Naast een gelimiteerde Opening Edition (1000 stuks) zijn de volgende zeven versies beschikbaar straks:

Fiat Argo Drive 1.0
Fiat Argo Drive 1.3
Fiat Argo Drive 1.3 GSR
Fiat Argo Precision 1.8
Fiat Argo Precision 1.8 AT6
Fiat Argo HGT 1.8
Fiat Argo HGT 1.8 AT6

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

16 reacties »

  • danielcarrer schrijft:

    Leuke auto, maar of het wat voor Europa is weet ik nog zo net niet. Wel frappant dat een aantal opties die leverbaar worden op de Argo niet eens leverbaar zijn op de Tipo, zoals keyless go en automatisch inklapbare spiegels. Ook apart dat de benaming HGT weer terugkeert. Of is deze benaming voor Brazilië nieuw?

  • niccolo schrijft:

    Of de Argo “Europaproof” is of niet, de Braziliaanse FCA tak haalt de Europese tak met dit product ruimschoots in. Onwaarschijnlijk dat de punto een stille dood sterft en er geen gebruik zal worden gemaakt van de techniek die in Zuid-Amerika op de plank ligt. Interessante ontweikkelingen!

  • Lusso schrijft:

    Toch bizar dat FIAT er in feite twee lijnen op nahoudt met weinig overlappingen: een voor Europa en een voor Brazilië. Ik vraag mij af of dit economisch verantwoord is, zeker voor een bedrijf dat zo zwaar in de schulden zit.
    On topic: deze auto is niet verkeerd, maar baanbrekend is het niet. Waar is het innoverend design waar de Italianen beroemd mee zijn geworden? Ik herinner mij de Stilo uit 2001 die designtechnisch beter moest aansluiten bij de Duitse concurrenten. Het was een flop.

  • henk schrijft:

    iedereen is weer enorm voorbarig. Zoals de Argo er nu bij staat zal die zeker niet naar EU komen, en zeker niet in die naam. Maar met wat aanpassingen en zo is alles mogelijk!

  • BePa schrijft:

    Helemaal niet vernieuwend qua design, maar net zoals bij onze Tipo is wel alles netjes voor elkaar. Ik durf er 99,9% zeker van te zijn dat we dit model binnenkort in Europa zien verschijnen -- past perfect in de Tipo-lijn. Fiat zou wel gek zijn om het niet te doen. Mogelijk met wat aanpassingen: wat hoogwaardiger interieur, afwijkende lichtblokken, rond logo op de achterklep, …zoiets.

  • Squadra schrijft:

    En Lusso,

    FIAT heeft geen verschillende lijnen, misschien met de modellen wel maar de techniek er achter is heel veel het zelfde als bij ons. Waar FCA heel goed is het product aanpassen naar de smaak van het continent. De Panda en de Uno (brazillie) zijn eigenlijk gewoon het zelfde maar ook weer niet, heel slim!

    En dat zal veel vaker gaan gebeuren, alleen is FIAT straks een budget merk veel voor weinig en het luxe 500 label. Daarna komt er een gigantisch gat richting Alfa Romeo zeker als de Mito ook niet langer gemaakt wordt. Dat kun je prachtig opvullen met bodemtechniek van FIAT en Chrysler met nieuwe motoren van FIAT en je kan dat merk dan uhhh uhhh tja LANCIA noemen met FWD en Intergrale en hybride. Op tipo basis met een duurdere nog betere wielophanging een prachtige Lancia Delta maken en dan ook een LANCIA DELTA HF INTERGRALE maken met dik 300PK deze kan bij ABARTH van de band lopen Ford laat zien hoe populair de Focus RS is. De nieuwe Alfa Romeo Giulietta zal dan het nieuwe Giorgio platform moeten krijgen en ietsje groter worden als de huidige en dan dus als enige en uniek dan in het C-segment RWD hebben.

    Ook op basis van de nieuwe Mazda MX 5 kun je meer gaan doen samen met Mazda de nieuwe MX5 en de FIAT 124 Spider en de nieuwe Lancia Fulvia Coupe.Ook de Lancia Ypsilon die er alleen is als 5drs en groter als de nieuwe FIAT Argo (Uno) en veel luxer en meer premium, dan zit hij ook de FIAT 500 niet in de weg.

    Ciao

    Squadra

  • CCHans schrijft:

    Als aanvulling:
    3 cil 1.0 levert 77 pk
    4 cil 1.3 levert 109 pk

    Als deze of een afgeleide hiervan naar Europa komt, dan vast ook met 1.3 diesel, 95 pk. En mogelijk met hybride. Die wel met de 3 cil gecombineerd zal worden. Lichter en compacter, dus meer ruimte over.

    Geen verkeerde auto. Minder spraakmakend dan de Punto. Maar als ie qua comfort en rijeigenschappen de 208 aankan, toch een mooie toekomst.
    Met alle extra’s vraag ik me wel af wat de prijs wordt. Als een vol aangeklede 1.3 naar de 25.000 euro gaat, dan is dat weliswaar een klap minder dan vergelijkbaar uitgeruste Polo maar toch te veel om verkoopsucces te worden.
    Maar de meest luxe versie van 1.3 onder de 20 mille en het wordt wel wat!

  • henk schrijft:

    @CCHans

    Ze gaan in de EU (Polen) geproduceerd worden, zonder en met turbo, vervangen alle motoren van twinair t/m 1.4 turbo, en krijgen tussen de ruim 70 en 160 pk. De huidige twinair wordt al in stappen teruggetrokken.

  • The Dutchbird schrijft:

    Ze hebben op de achterkant er maar groot FIAT opgezet anders zou je die auto voor een doorsnee Japanner/Koreaan kunnen aanzien. Net zoals bij de TIPO mis ik de Italiaanse flair in dit design.Je kan het mooi vinden of niet, maar Renault heeft met zijn huidige modellen wel die flair.

  • CCHans schrijft:

    @ The Dutchbird
    Inderdaad heeft Renault een duidelijk familiegezicht. Behalve de Twingo, die een 500 copie is natuurlijk. Maar het nadeel van de Clio is dat het overzicht rondom heel slecht is. Idem in de Ford Fiesta. Een Polo is saai maar heeft wel een goed zicht rondom. Deze lijkt een redelijk compromis tussen minder saai dan Polo en toch praktisch.
    Maar de EU uitvoering, als Henk gelijk heeft en hier gebouwd gaat worden, mag iets sprankelender afgewerkt.

  • OneFiveNine schrijft:

    Nette auto, hier gaat Fiat hopelijk flink mee scoren in Zuid-Amerika.

  • HZW schrijft:

    @CCHans -- Henk had het over de GSE-Firefly motoren, die gaan in Polen gebouwd worden.
    Het verhaal is dat de TwinAir motor productie eind april gestopt is en dat nu alleen nog de geproduceerde TwinAir’s hun weg zullen vinden in diverse modellen tot het einde van het jaar.
    Ondertussen zou de fabriek in Polen omgebouwd worden om de GSE-Firefly motor te gaan produceren.

  • niccolo schrijft:

    De TwinAir is dood, leve de firefly!

  • hans 😊 schrijft:

    De twinair is de beste motor die er is.
    In onze mito al 135000 km probleemloos nul olie verbruik . Van mij mag ie blijven .
    Overegens komt er geen opvolger van de punto omdat in dat segment niks meer te verdienen valt volgens fca in europa

  • hans 😊 schrijft:

    De twinair is de beste motor die er is.
    In onze mito al 135000 km probleemloos nul olie verbruik . Van mij mag ie blijven .
    Overegens komt er geen opvolger van de punto omdat in dat segment niks meer te verdienen valt volgens fca in europa .

  • Andy schrijft:

    Pfff….. jammer Fiat slaat de plank mis met deze VW Polo kloon… 🙁
    Waar is het italiaans design gebleven ?

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Fiat

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties