Komt de ‘Junior’ terug?

Volgens een onofficiële anonieme bron uit Turijn is Alfa Romeo druk aan het werk met een sportief compact platform.

Terwijl rond de feestdagen de algehele sfeer rond het merk leek te verworden tot een soort doemscenario waarbij de ‘Biscione’ behalve 100 jaar oud, ook rijp voor de sloop zou zijn, lijkt er sinds de komst van de Giulietta en de herindeling met Abarth en Maserati,  juist een hele positieve dynamische wolk te hangen boven Alfa Romeo. Bovendien vormt de voortvarende ondernemingsgeest van het  nieuwe FGA-Chrysler bedrijf ook een zeer inspirerende basis, waar steeds beter op gebouwd kan worden door het Milanese merk dat door Sergio Marchionne onlangs naar de kostschool is gestuurd. De CEO zei dat de plannen voor het merk weliswaar ‘now or never’ zijn, maar ook heel serieus en veelbelovend. De zogenaamde interesse van het megalomane VAG, dat zelf als grootste autobouwer steeds meer met een afbrokkelend kwaliteitsimago lijkt te kampen, is dan ook iets waarvan je steeds meer in je vuistje gaat lachen. Sterker nog; met een ‘KUCH’ erachteraan en de mompelende woordjes ‘jaja’ en ‘dream on’ of, ‘zo lust ik er nog wel een paar’…

Na het nieuws dat er waarschijnlijk een hoop in de pijplijn zit als verdere toevoevoegingen voor het nieuwe model Giulietta in het middensegment, zoals de komst van een hybride en een nóg krachtiger topmodel met GTA badge of een coupé, begint het nu ook steeds meer te borrelen in het B segment. Want vanachter de schermen kwam donderdag het gerucht over de aanpassing van het B segment platform. Wat eerst op een noodgedwongen integrering van de Fiat 500 in de VS leek, blijkt nu een groepsbrede aanpak te zijn volgens de filosofie van het nieuwe bedrijf in Turijn en Detroit. De MiTo die we nu kennen is dan mogelijk ook een schim van wat er binnenkort komen gaat. Mogelijk krijgt de MiTo een aanpassing die de oorsprong van de Grande Punto heel snel zal doen vergeten, waardoor de kleine Alfa eerder aan de veelbelovende Giulietta zal doen denken dan aan de naar Italiaanse norm ‘doodgewone’ Fiat van toen.

Maar dat is dus niet alles want er lijkt meer aan de horizon te verschijnen. Het is namelijk niet enkel symbolisch dat Abarth en Alfa Romeo onder een dak zitten tegenwoordig. Voor de mix met Maserati hebben we inmiddels weinig fantasie nodig, om te begrijpen wat dat uiteindelijk voor Alfa Romeo zou kunnen betekenen, maar wat is nou de link met Abarth afgezien van een MiTo QV? Een paar jaar geleden was er al het gerucht dat FGA plannen had om meer vorm te geven aan een compacte niche productlijn. Dat begon ooit -alweer zeven jaar geleden- al met de wonderschone concept van de Lancia Fulvia in een tijd dat alleen het platform van de ‘oude’ Fiat Barchetta beschikbaar was. Vervolgens zou het vernieuwde Abarth label werken aan een eigen compacte coupé en droomde men bij Alfa Romeo van een productierijpe Duetto.Tot grote spijt van de fans van echt mooie emotionerende Italiaanse auto’s, lag de mogelijkheid tot een rendabele productie van dergelijke projecten echter nog in een verre toekomst verscholen. Die toekomst komt nu eindelijk hard dichterbij zo lijkt het. Historische QV en GTA labels kunnen weer van stal en wie weet komen daar de HF’s en ‘Scorpione’ labels ooit bij. 

-Bij deze een oproep; Marchionne geef ons een Lancia die Chrysler nooit zal hebben! Geef ons de Fulvia!-  

Het gerucht waar wij het hier over hebben gaat over een compacte Alfa Romeo op een nieuw B segment platform, waar ook een eerst uniek Abarth model op zal komen of andersom. Volgens de roddel zou deze Alfa ‘Junior’ gaan heten netals vroegere iconen uit Arese. Ooit dachten we ook dat de MiTo zo zou gaan heten. Naast de vernieuwede MiTo waar we eergister over berichtten, zou er een echte coupé en Spider komen volgens de ware Alfa spirit die een beroep doet op je ‘Alfa ego’. Als dit gerucht een basis heeft die gefundeerd is, zouden we een link met het ‘4c’ praatje van een vorige week niet vreemd vinden. Bovendien snappen we dan ook ineens waarom het prachtige ontwerp van de Duettottanta van Pininfarina in Geneve aan ons onthuld is. En wat te denken van de MiTo GTA die klaar was maar toch niet kwam? Heeft dat met een uiteindelijk plan te maken waar elke enthousiasteling van gaat watertanden? Of in dit alles het begrip achterwielaandrijving ook is in begrepen kunnen we alleen maar hopen.

Schrijf hieronder indien je daar behoefte aan hebt maar volop je eigen gedachten over dit smakelijke onderwerp.

2 gedachten over “Komt de ‘Junior’ terug?

  • 20 maart 2010 om 12:04
    Permalink

    Couldn’t agree more

    -Bij deze een oproep; Marchionne geef ons een Lancia die Chrysler nooit zal hebben! Geef ons de Fulvia!

    Was me dat een heerlijk concept!!

    Beantwoorden
  • 20 maart 2010 om 19:12
    Permalink

    Zou heel mooi zijn als Alfa doorgaat gaat met het terug in gebruik nemen van oude model- en type-namen. Of nog beter nog, laat ze dat voor de hele Fiat-groep doen.
    De oude benamingen spraken tenminste nog tot de verbeelding. Ook voor de andere merken binnen FGA.

    Zonde dat men niet de MiTo vernoemde naar de Junior. Die naam zegt alles. De jeugdige instapper van Alfa met toch net een wat stoerdere naam dan MiTo.

    Als Alfa de Junior terug krijgt, geef Chrysler/Dodge dan maar weer de “Pony” terug. 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.