Lamborghini: De ‘contra-Ferrari’ uit Sant’Agata Bolognese

‘Een heel indrukwekkend sportwagenmerk uit Italië.’; Meestal noemen we dan allerlei andere merken terwijl er nog een heel sterk logo bestaat waar je eigenlijk niet omheen kan. Een embleem waar zelfs een groot zwart paard knikkende knieën van kan krijgen. Een donker Italiaans logo dat zich ontvouwde als nachtmerrie van meneer Enzo Ferrari. Een tractorbouwer uit Emilia Romagna, Feruccio Lamborghini, kwam plots (1963) met een zeer sterk offensief op sportwagen gebied i.p.v. zich te beperken tot de agrarische sector. Voor menig Italiaan is een van de belangrijkste sportwagens ooit zelfs een Lamborghini; De Miura. De rauwe maar vooral ook mooie creaties uit Sant’ Agata waren de overtreffende trap van alles wat al bestond en een waar statement. In een sterk hiërarchisch land waar de ‘selfmade man’ niet lijkt te bestaan, kreeg plots de eenvoudige ondernemende Italiaan een eigen symbool. De briesende stier is niet meer weg te denken uit de geschiedenis van de Italiaanse auto.

De elegante 350 GTV leek een directe lange neus richting Ferrari en niets is indrukwekkender dan een Espada. De Miura is een droomwagen waar iedereen wel eens een poster van heeft gehad. Lamborghini is behalve uitzonderlijk toch ook typisch Italiaans. De auto’s met Spaans klinkende namen en een geschiedenis die veel minder ver terug gaat dan Alfa Romeo, Lancia, Ferrari of Maserati, komen tot stand met een intens gevoel voor traditie en innoverende toewijding.

Met het oog op de toekomst wil en kan AutoEdizione hier niet langer aan voorbij gaan. Daarom kun je hier ook nieuws rond nieuwe modellen uit Sant’Agata lezen voortaan. De overname door de Duitse eigenaar van het huidige Lamborghini in 1998, is een geweldige uitkomst geweest voor het Italiaanse merk. Na jaren van onzekerheid en gebrek aan modernisering, kan Lamborghini zich nu namelijk weer weer rekenen tot een van de beste sportwagenmerken in de wereld…

Tot frustratie van dat merk uit Maranello…

12 gedachten over “Lamborghini: De ‘contra-Ferrari’ uit Sant’Agata Bolognese

  • 7 juli 2010 om 14:32
    Permalink

    Gaan er dan ook artikels verschijnen over Piaggio, Pagani, De Tomaso, etc ?

    Ja, ik weet dat de naam van deze site als ondertitel “Italiaans autonieuws en lifestyle” heeft.
    Maar wil dat zeggen dat je binnenkort ook Lavazza, Italiaanse vakantieadressen en kooktips gaat publiceren ?

    Lijkt me een beetje tè…

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 14:42
    Permalink

    Ik vind het niet slecht! zo blijven we wat van alles op de hoogte!

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 15:07
    Permalink

    @Koen: Pagani en De Tamaso doen we al regelmatig. Deze zijn te vinden onder overig… Als het Italiaanse auto’s betreft heeft het onze interesse. 😉

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 17:16
    Permalink

    meer dan 300000 euro betalen voor een sportwagen met een stuurtje zoals in elke audi?

    dan zit er verderop in Modena toch een beter aanbod, dat meer tot de verbeelding spreekt…

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 18:36
    Permalink

    @cor:

    Lamborghini deelt daadwerkelijk onderdelen met Audi, Ferrari geen met Fiat…….(iig niet zichtbaar)

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 19:07
    Permalink

    onderdelen swappen vindt ik tot daaraantoe… het moet alleen met gevoel en vooral niet zichtbaar zijn. het volkswagenconcern laat de identiteit van lamborghini niet in zijn waarde, plaatst met gemak een stuur van een audi erin en gebruikt de motoren voor nieuwbakken VAG sportwagens… not my cup of tea.

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 19:08
    Permalink

    Ik vind het toch een beetje jammer deze evolutie.

    Begonnen als Alfablog daarna de evolutie naar alles van FGA (wat ik een goede keus vond/vind)

    Nu wel jammer dar VAG erbij wordt gehaald. Komt een beetje ver van de oorsprong af te liggen als je het mij vraagt.

    Ciao.

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 19:16
    Permalink

    @Remco: We halen er toch geen Duitse merken bij… Het merk Lamborghini heeft altijd nog diepe Italiaanse wortels. Eind jaren ’80 was Alfa Romeo bijna van Ford. Zou dat een reden mogen zijn om Alfa Romeo niet te behandelen?

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 19:49
    Permalink

    @Remco: we zullen nooit VAG erbij betrekken. Heb jij het zien staan in de intro hierboven? 😉 Lambo volgen we enkel als het gaat om nieuwe modellen en uitvoeringen. Het is ter ere van Feruccio die zelf nog nooit van Ingolstadt en Wolfsburg had gehoord…

    Beantwoorden
  • 8 juli 2010 om 09:59
    Permalink

    mmm Lamborghini dat zijn vandaag de dag toch audi’s in een Italiaans maatpak. Als Alfa ooit VAG zou worden koop ik ze niet meer. Dan worden ze saai duur in onderhoud en onbetrouwbaar en vind je overal zichtbare onderdelen van FOX/Lupo tot A8 of zitten er nou lupo onderdelen aan een A8 of heb ik A8 ondedelen aan onze Lupo? In ieder geval in en aan onze VAG zitten veel onderdelen die ik ook op een A8 van de zelfde leeftijd vind. Moet ik wel zeggen dat dat nu wel minder is geworden met de nieuwe modellen.

    Zaterdag de Mito en Jul proberen als opvolger van ons volks rammel gebakje maar ben bang dat vrouw lief toch voor de verminkte Punto gaat kiezen. Vrouwen kijken toch meer naar euro/praktisch verhouden. ipv fun for more money. Maar ja de automaat zit haar wel erg dwars dus toch straks een Mito DDCT :). Of toch een 500 875 maar dan pikt ze mijn 159 als de kinderwagen mee moet want die past ondanks ruim 150% koffer ruimte er niet in door het smalle toelopende boven kantje van het kofferbakje.

    Beantwoorden
  • 8 juli 2010 om 18:14
    Permalink

    Heel goed, Lamborghini hoort er ook bij, ook al zijn ze niet van FGA..boeie..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.