Lancia komt in 2013 met nieuwe middenklasser

Lancia Lybra

De huidige Delta zou oorspronkelijk in 2012 al een tweetal nieuwe varianten naast zich krijgen (Berlina en SW), die buiten Europa tevens als Chrysler verkocht zullen worden. Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat Amerika echter voorlopig geen kennis zal maken met een opvolger voor de 200. Dodge zal eind dit jaar namelijk een nieuwe sedan op Compact Wide platform presenteren en wil zich daarmee profileren als het label voor de meer sportieve jonge sedanrijder. Buiten de VS zal Fiat dit model presenteren als een nieuwe Fiat waarvan de naam nog niet bekend is. Het merk Chrysler zal zich dus eerst vooral op de hogere segmenten richten.

Olivier François laat nu in interview weten dat er wat dit nieuwe middensegment model betreft, inderdaad een introductie buiten de VS gepland staat. Deze zal in 2013 plaatsvinden en Lancia speelt daarbij een grote rol. Met andere woorden de Europese markt zal naast de Aziatische en Zuid-Amerikaanse markt, een belangrijke rol spelen wat betreft dit nieuwe model dat voornamelijk in Italië gebouwd zal worden. Volgens François zal Lancia in 2013 volop de concurrentie aangaan met andere meer populaire merken.

Delta

De Delta zoals we die nu kennen zal tegen die tijd niet meer volop mee doen en stilaan het toneel gaan verlaten (2014). De nieuwe modellen zullen volgens de CEO sportiever overkomen en krijgen details mee die doen denken aan Giugiaro’s oer-Delta uit 1979. De nieuwe Delta komt als hatchback, stationwagon en sedan. Deze laatste zal voornamelijk buiten Europa op zoek gaan naar klanten, door gebruik te maken van het Chrysler-label (vermoedelijk met de naam ‘Chrysler 100’). Lancia lijkt met deze strategie meer de massa op te willen zoeken. De nieuwe Delta zal namelijk de concurrentie aangaan met modellen als de Astra, Mégane en 308. Het merk uit Turijn wil 150-160 duizend stuks per jaar gaan produceren.

Fiat en Dodge komen dus als eerste met nieuwe middensegment modellen, gevolgd door Alfa Romeo (Giulia). De directe opvolger van de Bravo wordt een Crossover en zal ook in de VS als grootste Fiat daar de markt betreden.

 

 

5 gedachten over “Lancia komt in 2013 met nieuwe middenklasser

  • 6 mei 2011 om 12:59
    Permalink

    Die toffe foto van die Delta! Te gek gaaf!
    Brengt me ook direct op de vraag waarom iedereen tegenwoordig met die platte bandjes rijdt. Kijk dan hoe gaaf die ballonbandjes staan!

    keep it up guys.

    Overigens tof nieuws dat de Guigiaro trekjes terugkomen. Als ik dan die punto bekijk zeg ik; laat de Guigiaro-studio gewoon het ontwerp maken!

    Beantwoorden
  • 6 mei 2011 om 22:24
    Permalink

    Geen goed idee, Raymond : Giugiaro is sinds vorig jaar voor 90.1% van VW…

    De kat bij de melk zetten ?

    Beantwoorden
  • 7 mei 2011 om 06:21
    Permalink

    Korte tekst met veel info:
    Opvallend dat Lancia toch weer wat sportiever wordt gepositioneerd. Op zich goed nieuws, maar wel zwabberig… Dat is toch de rol voor het duo Alfa-Dodge? Maar ik ben er wel blij mee. Zeker voor de Delta. Begrijp niet waarom de huidige Delta niet goed is aangeslagen. Waanzinnig mooie auto.
    Opvallend ook dat er weer sprake is van uitstel binnen FGA. Eerst de Giulia, nu dit. Dat blijft een slechte zaak. Klanten en dealers hebben niet het eeuwig leven, noch eeuwig geduld.
    Venijn zit hem ook in dit artikel in zijn staart: wordt de Giulia stiekum weer wat verder naar achter geschoven?

    Beantwoorden
  • 7 mei 2011 om 10:11
    Permalink

    Lancia als een meer low-budget merk… schande is het

    En die constant wijzigende plannen zinnen mij ook niet. Hebben die mensen dan geen lange-termijn visie?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.