Home » FCA

Lancia sterk op krimpende Italiaanse markt

7 december 2018 20:06 16 reacties

De verkoop op de Italiaanse automarkt nam opnieuw af (-6,3%) en FCA bewoog opnieuw mee in deze neerwaartse spiraal (-9,8%). Op jaarbasis neemt te verkoop van de Italiaans-Amerikaanse groep af met ruim 10% en het marktaandeel zakt van iets meer dan 28% naar 26,4%. Vorig jaar waren er tegen het einde van het jaar al meer dan een half miljoen auto’s verkocht door Lingotto, maar nu staat de teller nog maar op 470.898 eenheden. Fiat leverde opnieuw behoorlijk in met -15,5% (22.064 eenheden), maar nu was Alfa Romeo de grootste daler met -54% en nog geen 2000 verkochte eenheden over het hele schiereiland gedurende de maand november (minder dan 800 Giulietta’s en Stelvio’s). Jeep blijft intussen sterk met een toename van 34,3% en maar liefst 7000 verkochte auto’s.

Maar ook Lancia stelt ondanks een één-model-politiek, middels een chique stadsauto van bijna 8 jaar oud, niet bepaald teleur en verkocht 4463 Ypsilons (+14%). Kortom, het concept van een stijlvol compact ontwerp is nog lang niet uitgewerkt. Lancia heeft wel degelijk ‘appeal’ en zorgt met deze mooie cijfers voor wat typisch Italiaanse dramatiek. Maserati verkocht iets meer auto’s dan in november 2017 en Ferrari leverde dit keer wat minder af. Zie hieronder de prestatie van de Italiaanse merken in de landelijke top 50:

1 FIAT PANDA 12.366
2 LANCIA YPSILON 4.463


5 JEEP RENEGADE 3.610


7 FIAT 500X 3.334
8 JEEP COMPASS 3.093


14 FIAT 500 2.498


25 FIAT TIPO 1.638


39 FIAT 500L 1.128

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

16 reacties »

  • Raraaf schrijft:

    Au, Alfa Romeo met de nieuwste auto’s binnen de Italiaanse tak van FCA nu al de hardste daling. Slecht nieuws.

  • Hilbert schrijft:

    Lancia is altijd een sterk merk geweest maar FCA moet meer doen dan Jeep dumpen in Europa

  • wim schrijft:

    Tja, ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht van alfa, wie koopt er nu nog zo een oude giulietta.

  • henk schrijft:

    Alfa problemen komen nog steeds door het WLTP effect zoals hier al eerder vermeld. Ondertussen blijft Jeep verbazen met de Renegade en Compass, toch wel super goed ingezien van FCA, compliment.

  • Hoekree schrijft:

    Op het moment echter op het web is het gerucht dat de nieuwe leiding van Fiat Chrysler mogelijk van gedachten is veranderd over het lot van deze auto. Met name waarschuwen bronnen in de buurt van het station “Quattroruote” dat waarschijnlijk een nieuwe versie van Lancia Ypsilon zal worden gemaakt. Dit zal blijven worden geproduceerd in Polen en zal worden gebouwd op hetzelfde platform van de nieuwe generatie Fiat Panda, zoals blijkt uit Carlo pluggen blog op Quattroruote.

  • Koen schrijft:

    “””Alfa problemen komen nog steeds door het WLTP effect zoals hier al eerder vermeld. “””
    Hahahaha.
    Als er 1 merk is van FCA dat amper of niet getroffen wordt door de WLTP normen, dan is het wel Alfa Romeo.
    Fiat en Lancia met de twin-air benzine en de twin-air op CNG : die worden niet meer (nieuw) geleverd.
    Maar de Stelvio en de Giullia hebben daar geen last van.
    Of dachten ze echt dat een Delta en Bravo rijder “zomaar” zou overstappen op een Giullietta ? Fout, verkeerd gegokt.
    SM zat er niet mee in om 5 % marktaandeel te verliezen bij het opdoeken van Lancia. Een deel van de Lancia kopers zou wel overstappen naar Fiat en Alfa. Was de gedachte.
    De realiteit is anders.

  • CCHans schrijft:

    De goede cijfers voor de kleine Lancia bewijzen voor mij het ongelijk van de FCA leiding. En bewijzen dat er grote behoefte is aan een model boven 500/Panda. Overigens niet alleen voor de thuismarkt. Ook in bv Nederland is het marktaandeel gehalveerd.
    Verder mag FCA niet klagen over dalende verkoop en verlies marktaandeel. Dat was immers precies de bedoeling. Ik heb op dit forum al ongeveer een jaar geleden voorspeld dat de verkoopcijfers bij ongewijzigd beleid de komende jaren structureel zullen blijven dalen. En dat FCA in Italië de eerste plaats gaat verliezen.
    Hopelijk gaat het nieuwe model uit Servië die trend keren. En gaat FCA na die Punto opvolger ook serieus werk maken van kleine en middelgrote luxewagens onder de naam Lancia.

  • Hans75 schrijft:

    FCA is al langer de weg kwijt, maar telkens weten ze je weer te verbazen met nieuwe blunders.. ongelofelijk dat jullie (Autoedizione) hier telkens weer iets positiefs uit kunnen halen… wie zit er te wachten op een mild hybrid of een oude lancia?

  • dmantione schrijft:

    Het was de bedoeling van Marchionne en de vorige leiding dat er minder verkocht wordt, maar dat zou in winstcijfers gecompenseerd moeten worden door stijgende verkopen van Jeep, Alfa Romeo en Maserati. Nu dat eerste heel hard gaat en tweede vrij moeizaam verloopt begint men wakker te worden en lijkt de huidige leiding geneigd te zijn in te grijpen.

  • Hoekree schrijft:

    Volgens de gewoonlijke goed geïnformeerde kan de aas in de mouw van de nieuwe CEO van FCA de nieuwe Fiat Punto zijn.

    De nieuwe Punto kan worden geproduceerd in een van de Fiat Chrysler-fabrieken in Oost-Europese landen. De auto kon op hetzelfde platform stijgen als de Braziliaanse Fiat argo

  • Lancia4Ever schrijft:

    Beter een aas in je mouw dan een mouw in je… 😂
    Ik heb dat ook gelezen maar uit Tychy is nog niks doorgedrongen dat daar op wijst en Kragujevac doet een cross-over en geen hatchback

  • henk schrijft:

    @Hans75

    Zo ongeveer iedereen die nu diesel rijdt zit te wachten een mild hybrid als soort vervanger. Zoals je mag weten, de diesel gaat verdwijnen.
    Wat bedoel je met een oude Lancia?? Als er een nieuwe Lancia Y komt (nog erg twijfelachtig maar laten we het hopen) hoe kan dat een oude Lancia zijn?? .

  • Hans75 schrijft:

    rijd zelf ook een diesel (159 2,4jtd), maar zou liever een full electric hebben… denk dat hybrid achterhaald is…zeker nu de subsidies weg zijn.. is alleen full electric met een beetje range waar de lease/veelrijder op zit te wachten

  • dmantione schrijft:

    Wat achterhaald is, is de eenvoudige stekkerhybride: Auto’s die amper in staat zijn fatsoenlijk brandstof besparen, maar dankzij de slappe eisen van de NEDC (heel traag accelereren), de elektromotor wel flink bij de NEDC wisten te gebruiken en zo allerlei subsidies wisten te scoren. Dit soort auto’s is schoon als je ze thuis oplaadt en als boodschappenwagentje gebruikt, maar na een paar kilometer is de accu leeg en rijdt de auto vaak onzuinig op benzine verder.

    De aanschafprijs van volledig elektrische auto’s blijft onverminderd hoog en het zal voorlopig lastig blijven de massa te overtuigen de fors hogere aanschafprijs te betalen. Tevens blijft een elektrische wagen enkel praktisch als je ergens kunt laden: Heb je de mogelijkheid thuis op te laden, dan heb je het comfort van iedere dag een volle accu, je hoeft niet langer te tanken. Is dat niet het geval, dan blijft een elektrische auto lastig: Je moet ergens laden en snelladers zijn slecht voor de levensduur van de accu’s.

    Dit is waar vol-hybride nuttig is: De meerprijs blijft binnen de perken, het maakt brandstofbesparingen tot tientallen procenten mogelijk (niet bij mild-hybride) en past in het gebruikelijke gebruikspatroon. Hybrides in het algemeen zijn daarom zeker niet achterhaald, ze zijn juist een hele realistische manier om rijden schoner te maken op korte termijn.

    De grote vraag is in hoeverre Fiats mild-hybride in staat zal zijn de auto groener te maken. Fiat gaat duidelijk niet voor de stekker-hybride, maar ook niet voor vol-hybride. We kijken dus naar een beperkte vergroening, maar omdat geen grote accu nodig is, ook een meerprijs die binnen de perken blijft. Op zich gaan de komende maanden dus heel interessant zijn, maar wat o wat gaan de cijfertjes worden, vallen ze mee, dan zet Fiat zich als sterke speler op de kaart. Vallen ze tegen, dan blijft het schipperen met de steeds scherpere normen.

  • henk schrijft:

    Wat de komende jaren een succes wordt (mild hybride, stekkerhybride, elektrisch) is echt helemaal en totaal en uitsluitend volkomen afhankelijk van de SUBSIDIE die de EU overheden gaan verstrekken.

    Zonder subsidie is elektrisch behoorlijk kansloos, zonder subsidie is stekkerhybride behoorlijk kansloos (op dit moment is dit marksegment aan het instorten), maar, ook zonder subsidie is mild hybride heel kansrijk.

    Tja, wat gaat er gebeuren. In het ene EU land zal het subsidie regime heel anders zijn dan is het andere EU land. Gelukkig voor de autofabrikanten bestaat de wereld meer uit alleen de EU…..

  • HZW schrijft:

    Het is al lang bekend dat het gat achtergelaten door de Punto/Mito wordt opgevuld door een kleine SUV/Crossover en naar alle waarschijnlijkheid een Alfa Romeo.
    Dus niets op basis van de argo, die eerder de basis gaat worden voor de nieuwe Lancia Ypsilon.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, , ,

Volg ons

Advertenties