Lancia Voyager en Thema nogal crisisgevoelig

Hoewel de fusie tussen Lancia en Chrysler in heel veel opzichten goed lijkt te werken, is het huidige economische klimaat natuurlijk alles behalve gunstig voor met name de grotere modellen Thema en Voyager. Een ander model met Italiaans logo dat uit de fusie is voortgekomen, is de Fiat Freemont en deze doet het naar behoren, al lijken ook wat dit model betreft de aantallen iets terug te lopen nu. In ieder geval verwacht men van de Crossover op basis van een Dodge rond de 26.000 te verkopen dit jaar. Oorspronkelijk was 30.000 de bedoeling.

Dat zijn betere cijfers dan de E-segment Thema en Voyager MPV. Daarvan werden respectievelijk 272 (208 in ItaliĆ«) en 995 stuks (347) van verkocht vanaf januari. Hoewel dit natuurlijk niet erg veel is, kun je toch stellen dat de invoering van deze modellen werkt. In ItaliĆ« zie je bij de concurrentie ook veel lagere aantallen (-75% vanaf januari voor het E-segment) en Lancia is op dit gebied buiten het schiereiland natuurlijk grote onbekende. Bovendien bestaat het gamma louter uit duurdere en zeer complete versies. Lancia’s primaire doel, het compleet maken van het modelgamma, zal trouwens iedereen in Turijn en Detroit tot tevredenheid moeten hebben gestemd, vooral nu daar ook de Flavia Cabrio bij zal komen. Toch neemt dit alles niet weg dat het beoogde doel van 10.000 Thema’s en 11.000 Voyager’s voor het eerste verkoopjaar, wel heel erg ver weg ligt en iets te ambitieus is wellicht.

4 gedachten over “Lancia Voyager en Thema nogal crisisgevoelig

  • 22 mei 2012 om 23:32
    Permalink

    Deze auto’s kunnen iets goed gebruiken waar FIAT niets in ziet: Hybride. Het Nederlandse belastingklimaat zorgt er bijvoorbeeld voor dat deze auto’s fiscaal zwaar ontmoedigd worden. Juist bij grote auto’s is de meerprijs op het totaal minder van belang, en is het voordeel in verbruik het grootst.

    Bij Chrysler zijn ze gewend dit soort wagens met een dikke benzinemotor te verkopen. Werkt niet in Europa, alles in deze klasse is zowat diesel. Maar met het aanbieden van diesel alleen kom je er niet, de concurrentie is al verder.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2012 om 23:35
    Permalink

    De Flavia wordt waarschijnlijk helemaal niets.
    Hoewel de Thema ook niet precies gunstig is qua milieutaks, valt de Flavia al helemaal tegen in die kwestie met enkel een benzine-motor… Was nochtans een prima markt geweest om op in te spelen voor Lancia, met Saab die is weggevallen.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2012 om 09:18
    Permalink

    Dat was te verwachten in een markt die helemaal om zeep is geholpen door de regering Monti. Ik heb gisteren nog gesproken met een aantal Italianen en zij vinden de Thema wel mooi, maar ze kopen hem niet omwille van twee redenen: 1) teveel jaarlijkse taks
    2) de auto is te opvallend/duur en garandeert vast en zeker controle van de fiscus. Het is hier namelijk een heksenjacht aan het worden en opvallende auto’s doen dan een belletje rinkelen. Ik heb hier gisteren in de krant gelezen dat italianen met een dure auto op het concorso d’eleganza van Villa D’Este volgend weekend controle zullen krijgen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.