Rij-impressie Lancia Thema 3.6 V6: Imponerende reisgenoot

Een maand of vier geleden hebben we als een van de eersten in ons land ruiterlijk toegegeven dat de Lancia Thema enthousiasmeert om wat hij is; namelijk een goed en doordacht product, dat voor de nodige voldoening zorgt bij wie ‘m goed bekijkt, betast en bestuurt… De afgelopen tijd bleek trouwens dat we niet de enige waren met een dergelijke conclusie. Toch vraag je je soms opnieuw af hoe dat nou komt? Het is immers sec genomen een geëvolueerde Chrysler 300C, voorzien van een mooi logo met een rijke geschiedenis. Het lijkt soms ook een beetje op een haat-liefdeverhouding; Lancia staat voor die gracieuze en soms ongrijpbare verfijning, terwijl Chrysler die typisch Amerikaanse ongecompliceerdheid in zich heeft met een zeer geprononceerd karakter. Toch lijkt het prima samen te gaan, als Vivaldi op een elektrische gitaar. Het prikkelt je zintuigen en lijkt ondanks de tegenstellingen toch te kloppen. Dus we begrijpen goed dat iemand in Turijn plots aan Chrysler dacht, als het om een rendabele toekomst gaat voor dit prachtige Italiaanse merk, dat te mooi is om roemloos in de boeken te verdwijnen. De Lancia Thema bewijst dat de fusie nu al werkt en zorgt ervoor dat we al heel erg uitzien naar wat er nog komen gaat.

[nggallery id=812]

Naarmate de kilometers vorderden tijdens deze tweede ervaring, begrijpen we opnieuw waarom deze auto in de VS zo goed verkoopt. Het is namelijk het beste uit twee werelden: Een reeds bestaand uitgesproken idee, dat nu voorzien is van de juiste balans dankzij een geheel nieuwe aanpak van buitenaf. Dat geldt zowel voor de rijdynamiek als voor het eindontwerp en de afwerking. Dit keer reden we dus in de meest volledige 3.6 V6 Executive op benzine, met dezelfde unieke gebronsde lakkleur en de juiste 20 inch velgen (63.500 euro). Het interieur met afwerking in leer en twee tonen, is volgens ons nu meer in balans en geeft een nog rijker gevoel. De Pentastar is een smeuïge krachtbron en stelt absoluut niet teleur (340 Nm max koppel bij 4650 t/min). Met de Italiaanse diesel konden we wat meer kwispelen dankzij de grote hoeveelheid koppel (550 Nm), maar die behoefte was nu ook niet echt aanwezig. Al was het vanwege het feit dat de 8HP45 8-traps automaat een prachtig vloeiend geheel vormt met 286 pk sterke motor. Zittend in de opvallend goed geïsoleerde cabine, merk je vervolgens dat alles perfect samenvalt en dat je als bestuurder flink in de watten wordt gelegd. Deze Thema is ideaal voor intensief rijden (en stilstaan in file’s) en houdt je volledig stressvrij, dankzij de galavoorstelling waar je constant in zit. Je rijdt bovendien in een auto die zich volledig onderscheidt van de rest. Dat Lancia-logo en die Thema-badge staan ‘m dus perfect.

[nggallery id=813]

De Lancia Thema is dus een winnaar op heel veel fronten. Misschien qua wegligging in detail nog iets te ‘Amerikaans’, maar op het stuurgedrag valt bijvoorbeeld niets aan te merken. Gelet op de lange waslijst aan standaard opties (*) op deze Executive vinden we het prijskaartje niet eens uit verhouding. De Thema 3.6 V6 weegt 1776 kg (de diesel 1938 kg) is dik 5 m lang, heeft een tank van 72 liter waarmee je gemiddeld volgens de fabrieksopgave 100 km kunt rijden op 9,7 liter (met 18 inch velgen 9,4l). Nul tot honderd kan in 7,7 seconden en de top ligt op 240 km per uur.

*

•• Verwarmbare voorstoelen en achterbank
•• Geventileerde voorstoelen
•• Stuurwiel in leder / hout combinatie
•• Elektrisch verstelbaar stuurwiel
•• Verwarmbaar stuurwiel
•• Elektrisch bedienbare pedalen
•• Elektrisch bedienbaar verduisteringsscherm voor de achterruit
•• Ambient light sfeerverlichting
•• Regensensoren
•• Geheugenpakket – radio/bestuurdersstoel/spiegels
•• AM/FM dvd hdd radionavigatiesysteem
•• 8.4’ Touch screen display met ecc bediening
•• Smartbeam grootlichtassistent

•• Volledig poltrona frau lederen bekleding – bicolore
•• Lederen dashboard
•• 20” Lichtmetalen velgen
•• Instapverlichting
•• Adaptieve cruise control
•• Schakelflippers
•• Sport modus (alleen in combinatie met 3.6 V6)
•• 506 Watt versterker
•• 9 Premium luidsprekers met subwoofer
•• Blind spot detection
•• Forward collision warning
•• Achteruitrijcamera

•• Digital audio broadcast
•• Bluetooth streaming audio
•• Aux aansluiting voor externe geluids- en gegevensdragers
•• USB poort
•• Uconnect hands-free communicatiesysteem
•• Parksense parkeersensoren voor en achter
•• Adaptive bi-xenon koplampen
•• Dagrijverlichting met led technologie
•• Geavanceerde meertraps airbags voor
•• Zij-airbags voor
•• Knie-airbag aan bestuurderszijde
•• Gordijnairbags voor en achter
•• Actieve hoofdsteunen met anti-whiplashfunctie
•• Actieve voetgangersbescherming
•• All speed traction control
•• Anti blokkeer systeem (abs)
•• Electronisch stabiliteits programma (esp)

•• Elektrisch verstelbare voorstoelen
•• Stuurwiel in leder
•• Lederen versnellingspookknop
•• Automatische bi-zone airconditioning met pollenfilter
•• Verlichte bekerhouders voor en achter, voor verwarm- en koelbaar
•• Elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare spiegels
•• Exterieuracctenten, chroomkleurig
•• Cruise control
•• Keyless go
•• Geluidsisolerende voorruit en beglazing voor
•• Automatische niveauregeling
•• AM/FM 6-cd/dvd mp3 radio

7 gedachten over “Rij-impressie Lancia Thema 3.6 V6: Imponerende reisgenoot

  • 5 mei 2012 om 09:10
    Permalink

    Ik heb nu al meer dan 8.000km gereden op een goeie anderhalve maand (waaronder twee keer naar Italië) en ik ben er nog altijd steeds uiterst tevreden van. Het is een schitterende auto om op een ontspannende manier ver te rijden.

    Grappig is dat ze in Italië niet lijken te weten wat voor auto het nu juist is – tenminste toch afgaand op de reacties die wij kregen.

    Beantwoorden
  • 5 mei 2012 om 12:35
    Permalink

    @Lusso
    heeft u er al aan gedacht om het motormanagement,
    te upgraden?!
    het verbruik zal iets zakken,de prestaties worden nog beter.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2012 om 17:31
    Permalink

    Leuk hoor zo’n lofzang op een gerebadgde Chrysler.
    Aan de verkoopcijfers van dit jaar te zien zijn er maar 31 mensen geweest die het met jullie eens zijn. :mrgreen: 😆
    De rest rijd nog allemaal Audi/BMW/Mercedes etc.
    Face it, dit hok wordt gewoon een flop ongeacht hoe goed hij rijd, ze hadden beter de stekker uit Lancia kunnen trekken.

    1 voordeel, over 20 jaar kun je nog wel zat reserve onderdelen krijgen dankzij de Amerikanen, want dat is iets waar de Fiat groep zelf nogal allergisch voor is gezien het feit dat nu al sommige onderdelen voor bijv de Alfa 156 niet meer leverbaar zijn. 🙄

    Beantwoorden
  • 6 mei 2012 om 21:23
    Permalink

    Best een geslaagde auto, misschien geen ‘echte’ Lancia maar naar mijn idee hebben we die al lang moeten missen.
    Het is in ieder geval weer eens wat anders dan de standaard bradwursten.
    Het blijft echter een feit dat die de markt bepalen. Niet omdat ze beter zijn maar omdat we hier in NL nogal moeite hebben om van gebaande wegen te wijken.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2012 om 22:52
    Permalink

    Hebben nu >10.000km met de onze en zijn er énorm tevreden van. 🙂
    Beste Lancia die we gehad hebben tot nog toe, nét voor de Kappa. Zowel qua rijplezier/stilte/luxe/… Fantastische wagen! 🙂
    Delta ook nog steeds tevreden van, blijkbaar hadden we met onze Thesis gewoon bijzonder veel pech, die stond meer in de garage dan voor de deur. :p
    Spijtig toch wel dat ze die uitstoten niet op Duits niveau hebben gekregen. Dan was deze wagen waarschijnlijk een, naar Italiaanse normen, succes geweest.
    Het toffe eraan is wel dat ik na twee maanden er vandaag pas nog eentje heb zien rijden. :p

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.