Magneti Marelli Elaborazioni 1919: aanpassingen Italiaanse stijl

We zijn zelf ook niet vies van aanpassingen aan Italiaanse schoonheden.

Maar zodra het in het oog springt en het meer weg heeft van een Duitse of Japanse kunststof praalwagen die binnen één klap kan versplinteren bij een kop-staart botsing, krijgen wij toch echt het maagzuur in de mond. Voor ons dus liever geen scheef hangende ‘petjes’ achter het stuur met het geluid van een holle kachelpijp en de daarbij behorende trillende spoilers, maar liever de Italische opvatting van sportief rijden. Abarth toont  bijvoorbeeld hoe het wél mooi kan en biedt bovendien de nodige kitjes voor je standaard Fiat. Maar er is meer op het gebied van Italiaans getinte ‘aftermarket’ aanpassingen dankzij nog zo’n legendarische naam; Magneti Marelli.

Tsja wie kent het niet. De meeste mensen hebben zelfs onderdelen met dit label onder de motorkap zonder het te weten. En de sportiviteit die wij mochten proeven in de MiTo QV was ook bijna geheel te danken aan dit grote bedrijf uit de buurt van Milaan, waardoor de über MiTo toch echt meer ‘Mi’ was dan ‘To’. Sinds 1919 een begrip binnen en buiten Italië. Vooral in de motorsport zien we het logo veelvuldig terugkomen. Sinds vorig jaar is men hogerop gegaan en zijn de talloze extra’s van dit bedrijf, dat tegenwoordig ook voor de industrie gespecialiseerd is in het ontwikkelen van diverse veiligheidsaspecten van het voertuig, op de markt gebracht onder een nieuw label middels een nieuwe divisie van de groep; ‘Magneti Marelli Elaborazioni 1919’. Een mond vol maar ook een heldere slogan die voldoende hoogstaande ambachtelijkheid door laat klinken op het gebied van Italiaanse autotechniek. 

Op de ‘My Special Car 2010’ tuning beurs in Rimini stond er dan ook een grotere Magneti Marelli stand dan ooit. We zien daar onder andere een heel aantrekkelijk ruige lage MiTo met de naam ‘2RBO’. Compleet met speciale 17″ velgen, een exlcusief dik twinpipe uitlaatsysteem (10,4 cm diameter), diffuser achter, nieuw type Brembo’s en een verlagingsset waardoor de MiTo 3 cm dichter tegen de grond aan zit. De diffuser is makkelijk te monteren op een bestaand model en komt van de eveneens Milanese tekentafel van Castagna Milano. Een geraffineerd product dus dat voor een groot deel uit carbon bestaat.    

En hoe schoon kan een dikke 500 Abarth zijn? Heel schoon en nog altijd heel snel. In samenwerking met Zavoli en Team Astra Racing ontwikkelde Magneti Marelli een 162 pk sterke Abarth met gasinstallatie. Goedkoop rijden zonder in te hoeven boeten op kracht.

Magneti Marelli staat dus ook steeds meer voor die gewenste Italiaanse aanpassing op je Italiaanse auto.

[nggallery id=253]

2 gedachten over “Magneti Marelli Elaborazioni 1919: aanpassingen Italiaanse stijl

  • 29 maart 2010 om 16:17
    Permalink

    Wellicht ook leuk om eens naar de Mito Duecenti te kijken… tuning van nederlands bodem.. om het gemis van een GTA versie te vergeten…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.