(Magneti) Marelli straks terug in de moederschoot?

Einde aan mislukt Japans avontuur?

Auto-onderdelengigant Marelli heeft het zwaar. De oude (1919) grote Italiaanse firma van Milanese origine Magneti Marelli ging enkele jaren geleden op in Marelli Holdings, dankzij een fusie met het Japanse Calsonic Kansei in 2019. Precies 100 jaar na de oprichting. Dat historische feit bracht echter geen geluk. Het avontuur met de Japanners lijkt nu zelfs grotendeels ten einde te komen. Aan Japanse zijde heeft Nissan een oogje op enkele assets en aan Italiaanse zijde Stellantis.

Historisch  gezien één met FIAT.

FIAT heeft al sinds de oprichting een nauwe samenwerking gekend met Magneti Marelli. Dat is nooit verdwenen aangezien vele fabrieken van de firma uit Corbetta direct leveren aan Lingotto. Uiteraard is Magneti Marelli ook een belangrijke leverancier van andere grote fabrikanten zoals VAG en Ford. Vanaf de Corona-crisis volgde mondiaal een groot te kort aan halfgeleiders, wat een van de redenen is dat Marelli direct in zwaar weer kwam. Dat geen ten koste van de nodige banen. Marelli heeft in de VS via een zogenaamde Chapter 11-procedure de tijd gekregen om financieel orde op zaken te stellen. De procedure is onderdeel van de Amerikaanse faillissementswetgeving en zorgt ervoor dat bedrijven een faillissement kunnen voorkomen door zelf met voorstellen richting de schuldeisers te komen.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.