Marchionne blijft actief binnen Exor na vertrek FCA
Volgens Exor-voorzitter John Elkann zal Marchionne ook van de partij blijven als hij zijn taak als CEO van FCA medio 2019 heeft neergelegd. Marchionne is een duizendpoot die het hooguit ietsjes rustiger aan gaat doen. Hij zal dus volop binnen de gelederen actief blijven, aangezien hij ook de eerste man van Ferrari blijft. Elkann herhaalde ook dat Marchionne’s opvolger een gedegen kandidaat binnen de organisatie zal zijn, die met Sergio Marchionne nauw samen heeft gewerkt.
FCA bevindt zich in een zeer positieve fase en heeft goed perspectieven, mede dankzij het industriële plan dat er ligt. Exor heeft altijd het volste vertrouwen gehad in de uitvoering van de plannen, ook al liet de beurs iets anders zien, aldus de kleinzoon van Gianni Agnelli. Daaraan voegde Elkann toe dat Exor als grootaandeelhouder zal blijven investeren en geloven in FCA als zelfstandig bedrijf en dus is er zeker geen sprake van verkoop aan een andere partij. Een afsplitsing van Magneti Marelli en Comau (productierobots) zal beoordeeld worden door het centrale bestuur. Als Exor grootaandeelhouder wordt van deze twee dochterondernemingen van FCA, zal het volgens Elkann bekijken hoe het deze onderdelen verder zal kunnen laten groeien.
?? ook al liet de beurs iets anders zien ?? FCA heeft nog nooit zo hoog gestaan op de beurs dus als de perspectieven hoog zijn laat de beurs precies hetzelfde zien.
Marchionne had zich wat mij betreft al veel eerder wat meer op de achtergrond mogen begeven. Ten eerste omdat hij veel bekwamer is in het maken van deals en het letten op de financiën, dan dat hij verstand heeft van het product dat ‘zijn’ bedrijf verkoopt, namelijk auto’s. Ten tweede omdat hij soms nogal onhandige uitspraken doen die niet in het voordeel zijn voor het bedrijf/product.
Hopelijk wordt of Altavilla, of Wester zijn opvolger. Met name die eerste heeft denk ik toch echt wel passie voor Italiaanse auto’s, iets wat bij Marchienne zo ontbreekt.
Ik kijk toch wel uit wat ze van de volgende generatie 500 en Panda gaan maken, toch wel 2 hele belangrijke pilaren voor FCA.
De introductie datum van die 2 lijken steeds maar uitgesteld te worden.
2019/2020 wordt er nu genoemd en voor de 500 zou dat in eerste instantie 2017/2018 zijn en de Panda 2018/2019.
Verder is de vraag of het dan gaat om nieuwe modellen of EVO modellen, zoals er bij de Punto gedaan is.
Ik zou niet durven stellen dat Marchionne geen verstand van auto’s heeft, als ik lees dat hij in de eerste periode toen hij aan het roer stond dagelijks in een prototype van de Panda naar zijn kantoor te komen, zodat hij de rest van de dag de ingenieurs van informatie kon voorzien om het ding beter te maken.
Het is evenwel een feit dat de man bewezen heeft een geniaal crisismanager te zijn, maar over de periode na de crisis niet heeft weten kunnen doorpakken, zowel bij Fiat als bij Chrysler.