Home » FCA

Marchionne denkt niet langer aan allianties

7 januari 2016 20:11 13 reacties

Marchionne GM

Openhartig als altijd heeft Marchionne onomwonden gezegd hoe de vlag er bij FCA bij hangt aangaande het toekomstbeeld. Samenwerking met een grote partner als GM, zou een hoop ‘onnodige’ kosten schelen en zou Marchionne’s ultieme doel zijn, aangezien FCA zich dan nergens meer zorgen over hoeft te maken. De realiteit is echter dat niemand daar de noodzaak van inziet Ook General Motors niet, dat tegenwoordig ook niet meer hoeft te denken dat het allemaal vanzelf gaat. Toch overwoog GM maar kort het voorstel van FCA. Marchionne zei onlangs in een gesprek over de beursnotering van Ferrari, dat hij veel moeite heeft gedaan om bij GM wat los te peuteren. Hij bezocht daarvoor onlangs nog het hoofdkantoor van de concurrent en stadsgenoot. Een intensief gesprek met CEO Mary Barra leverde helaas niets op. Barra zou het uitvoerig hebben besproken met haar top, maar de mogelijkheden werden niet als een goede optie beoordeeld.

Marchionne had z’n tanden er behoorlijk ingezet en deed er alles aan om deze kans te verzilveren. Nu sluit hij voorgoed dit hoofdstuk. De focus ligt naar eigen zeggen enkel nog op de uitvoering van het industriële plan tot 2018 dat in 2014 is gepresenteerd. Een plan dat FCA op een hoger mondiaal podium moet helpen en de kans op overleven op de langere termijn, aanzienlijk moet vergroten. Van 3,4 miljoen auto’s in 2014 naar een kleine 7 miljoen in 2018. Volgens Marchionne doet hij enkel het voorbereidende werk en zal z’n opvolger ter zijner tijd voor de continuïteit moeten zorgen, zodat de groep kan blijven floreren. Met het oog op de komende jaren is overigens Richard Palmer aangesteld als COO (Chief Operating Officer). Hij vervangt Tarantini die na 35 jaar trouwe dienst uit Lingotto vertrekt. Palmer rapporteert aan de grote baas in donkere trui, hoe de plannen zich ontvouwen en blijft ook actief als CFO (Chief Financial Officer).

Het op poten zetten van Alfa Romeo vormt een zeer belangrijke pijler naast de intense uitbreiding van Jeep. Marchionne zegt dat de Giulia een belangrijke testcase daarbij vormt. Als die auto slaagt in z’n missie, keert Alfa Romeo zelfs ook terug in de F1, aldus de CEO van Fiat Chrysler Automobiles.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

13 reacties »

  • AR 159 schrijft:

    “Marchionne zegt dat de Giulia een belangrijke testcase daarbij vormt. Als die auto slaagt in z’n missie, keert Alfa Romeo zelfs ook terug in de F1”

    Dat betekend dat er geen F1 komt met Alfa blok. Hoe goed de Giulia ook mag zijn op papier, de Giulia gaat de 156 niet evenaren hoe graag we ook willen. Zonder SW en instap motor met concurrerende prijs (geen BMW 3 prijzen) zal de verkoop in de EU niet bijzonder hoog zijn aantallen in de buurt van de 159 als het mee zit en dat zal al knap zijn zonder de eerder genoemde. Alleen de VS kan zorgen voor de aantallen maar dat zal ook een pittige uitdaging worden om zich te nestelen tussen de duitse 3 en de jappaners die daar goed in het zadel zitten. Ook als deze gehakt maakt van alle concurrentie op alle vlakken. Betrouwbaarder dan een Lexus beter sturend dan een 3 serie. Reputatie moet je hebben en die zal opnieuw moeten worden opgebouwd en dat kost tijd veel tijd. Ik heb nu het idee dat ze dichter tegen Maserati aan zitten dan bijv Mazda qua prijs stelling in de betreffende klasse.

    We zullen zien. Ik heb er een hard hoofd in met de gekozen strategie instap 2.0 en alleen sedan. Als de SW net zolang op zich laat wachten als de sedan zal dat ook geen positieve uitwerking hebben.

    Ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg. Maar laten we niet te veel verwachten dan kan het alleen maar mee vallen ipv tegen :).

  • AR 159 schrijft:

    Gelukkig wil hij niet meer een alliantie en als het er toch ooit van komt dan nooit met GM of VAG

  • alfaspeed schrijft:

    Ik kan met een gerust hart zeggen: ” je krijgt ongelijk ” .
    Er is een zeer goede basis gelegd voor de toekomst en dat is belangrijker dan overhaast een model op de markt brengen. De laatste modellen van Alfa heb ik gemeden maar deze nieuwe auto heeft me blij gemaakt en zeker in technisch opzicht. Zeer innovatief.

  • Lusso schrijft:

    Bewust geen brood-en-boter modellen aanbieden lijkt mij een goeie strategie. Je zal geen gigiantische productie halen, maar de marges op wat verkocht wordt, zijn dan weer relatief hoog. Bovendien zijn de zogezegde premiummerken zoals BMW, (fr)audi en mercedes zich lager aan het positioneren op de markt met kleine motoren en MPV’s. Dit is op lange termijn nefast voor het imago. Alfa kan zich hiervan onderscheiden door meer aan te leunen bij de top (Ferrari, Maserati) dan bij de basis (Fiat).

  • AR 159 schrijft:

    Alfaspeed en Luso ben het met jullie eens hoor maar MS wil een paar (3,4,5)100.000 gaan verkopen. Ze kommen nu niet eens in de buurt van de 100.000 en de premium vijver is al over bevist. De Giulietta op Gulia platform heeft ook potentie vooral in de EU. Ik ga er vanuit dat de Giulia het goed doet (volgens SM) als hij in de EU de 156 evenaart. Maar als ze 159 aantallen halen is dat al een hele prestatie.

    Veel zal afhangen van wat er in de VS word gepresteerd.

  • Squadra schrijft:

    De Guilia gaat een giga succes worden gaat de Alfa Sud overtreffen in aantallen. en gaat BMW en Audi het moeilijk maken. Zo kan het ook omdat op dit moment het niemand weet en iedereen maar wat roept! 1 ding staat vast het is de allerbeste Alfa Romeo in 30 jaar tijd dus ik denk dat het wel goed komt

    Ciao

    Squadra

  • OttoCi schrijft:

    Het gaat uiteindelijk niet om aantallen maar om omzet en winstgevendheid. Een premium merk kan meer bijdragen met minder aantallen. De onderkant van de markt is helemaal uitgeknepen en de winst moet komen uit flinterdunne kruideniers marges. In de hogere segmenten zit meer marge omdat de gemiddelde auto koper meer geld over heeft voor een auto die hem een luxe gevoel geeft. De Giulia is de eerste volume Alfa die sinds mensenheugenis weer serieus in het luxe segment wil gaan meespelen. Dat is best een gok. Het merk Alfa is nog sterk maar heel veel mensen, ook op dit forum, vinden eigenlijk dat een Alfa niet mag kosten wat een BMW of Audi kost. Die perceptie ombuigen gaat veel tijd en geld kosten. Kijk maar naar Audi en Lexus. Nu gevestigde orde maar ooit ook begonnen als wannabe Mercedes. De eerste Lexus in de jaren 80-90 was ook een Japanse kopie van de S klasse. De eerste Audi A8… een mooi probeersel. We moeten nu dus geen wonderen gaan verwachten. Rome is niet in 1 dag gebouwd om het in Latijnse sferen te houden. Er is niet veel andere keuze voor Sergio dan Alfa een zo goed mogelijke auto laten maken en dan heel lang volhouden met een consistente modellen politiek. Ook iets wat onder Fiat tot nu toe eerder uitzondering dan regel is geweest..

  • Alfa-zoever schrijft:

    De gewone versies zonder sportieve bodykit zouden toch ook in de smaak moeten vallen bij de niet-sportieve chauffeurs en leaserijders. Zelfs de nieuwe BMW 3 heeft scherpere lijnen.

  • mareblu schrijft:

    De keuze om Alfa hoger te positioneren en bewust niet te kiezen voor instapmodellen juich ik toe. Ten eerste omdat Alfa zijn te grabbel gegooide imago compleet opnieuw moet opbouwen. Dat doe je niet met instapmodellen. Die kun je pas uitbrengen als je al een dijk van een imago hebt, zoals BMW en Mercedes. Dat gaat nog wel 15-20 jaar duren, kijk naar Lexus, Audi etc. Ten tweede omdat het hele D-segment enorm veranderd is de laatste jaren. De volumes in het basis D-segment waren ten tijde van de Alfa 156 waanzinnig groot. Nu worden er veel meer SUV / Crossover’s verkocht, en in het D-segment zie je dat juist de bovenkant booming is. Kijk eens naar de vergelijkingstest deze week op Autoweek. Rijklaar kosten gewone 2.0 4 cilinder Audi A4 en Mercedes C meer dan EUR 60.000, de Mercedes zelfs EUR 77.000. de basis Mondeo’s, 508, etc worden niet veel meer verkocht, daar verdient Alfa echt niets.

  • mareblu schrijft:

    Tegelijkertijd zie ik de Giulia nog niet een heel groot succes worden. Ik heb het hier al vaker gezegd: Wat FCA doet is too little too late. Toen de Giulia werd voorgesteld was hij top, tegen de tijd dat hij goed leverbaar wordt heeft de concurrentie al weer stappen voorwaarts gezet. Een nieuwe A4, nieuwe C-klasse. En de Giulia heeft geen hybride variant , FCA investeert als 1 van de weinige grote fabrikanten niet veel in autonoom rijden, leunt zwaar op diesels. Ze moeten echt 3 versnellingen hoger om de concurrentie te verslaan dat wat ze nu doen. De Giulia zal in 2019 zijn 1e facelift moeten krijgen en in 2023 volledig vervangen moeten worden. En de Italianen kennende gebeurt dat niet.

  • CAS513 schrijft:

    Die man doet alles kapot!

  • dmantione schrijft:

    Ik denk dat we als liefhebbers van Italiaanse auto’s niet hoeven te treuren om het miskukken van deze flirtpartij: Er is veel overlap tussen FCA en GM. Concreet in Europa: Veel overlap tussen Fiat en Opel. Dat zou betekenen de motoren en platformen verdelen tussen Turijn en Rüsselsheim. En dus Fiats en Alfa’s op Opel-basis (hebben we eerder gezien?).

    Ook is dan overmijdelijk dat dan de vraag op tafel zou komen of alle fabrieken nog wel nodig zijn, wat zeker weten slecht nieuws was geweest voor de Italiaanse fabrieken.

    Het gaat Marchionne om de winsten, ons gaat het om de producten en het erfgoed. Iets om in gedachten te houden.

  • OneFiveNine schrijft:

    Ik ben inderdaad blij dat GM de verstandige is in deze. GM heeft net als FCA heel veel (misschien wel teveel) merken. De enige toevoeging voor FCA is dat GM een veel sterkere positie heeft in China en Zuid-Korea. Maar de overlap tussen Fiat/Opel, Chrysler/Chevrolet en Jeep/GMC gaat uiteindelijk slachtoffers opleveren.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties