Home »

Marchionne is protesten meer dan zat en komt met sluw plan

21 juni 2010 17:21 Geen reacties

In zijn reactie op de korte staking van vorige week maandag was de CEO buitengewoon kort en fel; “Wat een onzin! Men wilde gewoon voetbal kijken. Dat was in alle fabrieken trouwens het geval.”

Wat Marchionne hier af doet als puberale ongehoorzaamheid, wordt door de werknemers van Pomigliano d’Arco en Termini Imerese gezien als lichtzinnigheid en pure belediging. Als protest tegen Marchionne’s protest, protesteerden vandaag ook weer eens de werknemers van de havenplaats op Sicilië. Termini Imerese kent een zeer onzeker lot. In ieder geval zal het een toekomst zijn zonder FGA vanaf 2011. Men laat daar nu weten, dat het geduld met de grote leider van de Fiat groep al lang helemaal op is… En als er dan al weinig hoop is, trek je ten strijde om de eer te redden, moet men in Termini Imerese hebben gedacht.

Intussen staat er in Pomigliano d’Arco nog veel op het spel. Daar zal morgen een referendum onder het personeel worden gehouden over de voorgestelde koers van de fabrikant. Stemt men ‘Ja’, dan zal FGA het plan van 700 miljoen direct in werking doen gaan.

Vandaag komt naar buiten dat Marchionne nog een speelkaart achter de hand houdt indien men tegen het plan stemt. Een zogenaamde derde optie i.p.v. het simpelweg verplaatsen van de productie naar bijvoorbeeld Polen. Volgens de krant La Repubblica wil de algemeen directeur van Fiat-Chrysler de fabriek in Napels desnoods een status aparte aanbieden. De werknemers en de bonden zouden namelijk vooral moeite hebben met de ‘nationale norm’ die de Napoletaanse fabriek krijgt opgelegd. Men eist met andere woorden andere normen voor een gebied dat economisch niet te vergelijken valt met de rest van Italië (op Termini Imerese na). Marchionne zou bereid zijn om de fabriek onder te brengen, onder een andere tak van de groep waarbinnen andere normen en regels gelden. Een aangepaste versie van het akkoord zou namelijk in een referendum tot een volmondig  ‘Ja’ leiden.

Volgens de krant is het overigens Marchionne zelf geweest, die de fabriek in Napels reeds een jaar geleden een tweede kans wilde geven. Productie CEO Stefan Ketter, zou bijvoorbeeld al de voorkeur hebben gegeven aan het laten vallen van de fabriek. De in Brazilië geboren Duitser wilde de Panda in Polen hebben ten koste van Pomigliano. Marchionne gaf liever het logistieke hoofdpijn dossier ‘Termini Imerese’ op, en wilde de Ypsilon in Polen laten bouwen ter compensatie. De Polen hebben namelijk nog genoeg capaciteit in de aanbieding.

Naar het schijnt heeft Marchionne de tegenstand van de FIOM niet zien aankomen. Hij had immers een degelijk plan gemaakt voor een fabriek zonder al te veel perspectief. Marchionne wil nu kost wat het kost alle handtekeningen van de bonden om een zekere toekomst zonder problemen veilig te kunnen stellen… Ook die van de FIOM. Volgens kwade roddels uit de wandelgang, zou er overigens zelfs een vierde plan bestaan waarbij de Panda in Servië gebouwd zou gaan worden. In ieder geval moet de kogel nog door de kerk wat Pomigliano d’Arco betreft.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Lees meer over

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Advertenties