Marchionne: Italiaanse export wapen tegen Duitse concurrentie

Marchionne qp

Sergio Marchionne zegt in een recent interview met een Italiaanse krant, dat de focus van Fiat geheel ligt op het weer concurrerend maken van de Italiaanse autofabrieken. Een heel bewuste keuze van de firma aldus de CEO, dat voorrang krijgt op bijvoorbeeld een totale overname van Chrysler.

qp ny

Hiermee wil Marchionne duidelijk maken dat de huidige wat moeilijke situatie op het schiereiland, niet iets is waar men op Lingotto nu liever geen tijd en energie insteekt. Integendeel, volgens de grote baas in donkere trui, haalt men momenteel het onderste uit de kan om dit met vijf Italiaanse fabrieken te gaan doen, terwijl iedere andere fabrikant vier ook wel genoeg had gevonden. De grootste uitdaging ligt in Turijn. Marchionne spreekt opnieuw onomwonden over een consequent Italiaanse ‘premium’ offensief tegen de Duitse gevestigde orde. Maserati en Alfa Romeo worden daarbij de twee belangrijkste pijlers.

De vernieuwde fabriek van Melfi zal binnen een jaar al het eerst volgende tastbare resultaat zijn van deze ‘revitalisering’ van de Italiaanse auto-industrie. Over de locatie van het hart van de firma zei de CEO precies hetzelfde wat Fiat-voorzitter John Elkann dit weekeinde ook reeds zei, namelijk dat elk continent z’n eigen hoofdkantoor en zenuwcentrum heeft. Niet meer en niet minder.

3 gedachten over “Marchionne: Italiaanse export wapen tegen Duitse concurrentie

  • 21 mei 2013 om 21:41
    Permalink

    Wanneer de QP en Gibli de vingeroefeningen zijn voor wat gaat komen moet dit verhaal niet zo moeilijk zijn. ” En Garde”!! 8)

    Beantwoorden
  • 22 mei 2013 om 00:30
    Permalink

    Het is al jaren wachten om de opvolger van mijn verkochte 159.
    Rij ondertussen met een prachtige Giulietta 1.4 TCT 170 pk,
    maar kijk uit naar Giulia of de Alfa-Ghibli.

    Goddank is er Auto Edizione.. met elke dag nieuwe van mijn favoriete Italia.

    Mille grazie

    Beantwoorden
  • 22 mei 2013 om 11:19
    Permalink

    Prego Luigi. De D-segment Giulia is ben ik bang nog minimaal een jaar of anderhalf van ons verwijderd, omdat de plannen door financiële omstandigheden en marktcondities in Europa vooruit zijn geschoven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.