Marchionne spreekt in Amerika over Alfa Romeo’s toekomst

De Amerikaanse financiële krant Forbes hield gister of eergisteren een interview met Sergio Marchionne en stelde de CEO zeer veel vragen over wat zijn verwachtingen zijn. We plukken allereerst even een van de meest interessante zaken uit dit gesprek. Bijvoorbeeld Marchionne’s kijk op de herpositionering van het merk Alfa Romeo. Dit is wat hij zei;

Kijk, ik zit nu zeven jaar bij Fiat… Steeds als ik iemand spreek zegt men; ‘Alfa Romeo is een prachtig merk’. De harde realiteit is echter dat dat prachtige merk tot nu toe alleen maar geld kost. Dat is een contrast op het feit dat het een prachtig merk is met een lange geschiedenis. Ik vraag me trouwens af wanneer Alfa Romeo in die geschiedenis nou echt winstgevend is geweest, zelfs voordat Fiat het overnam. Het heeft dit sterke sportieve imago van een Italiaans merk met racegeschiedenis. Helaas kwam er teveel Fiat DNA in Alfa sinds de overname in 1986. Neem bijvoorbeeld het aspect van voorwielaandrijving ten opzichte van achterwielaandrijving. De voorwielaandrijving en Fiat motoren hebben van Alfa Romeo steeds minder het merk gemaakt zoals het ooit de bedoeling was.

Met een enorme klus voor de boeg in 2004, bleef ik maar herhalen dat het merk pas weer een merk is als het minstens 300.000 auto’s kan verkopen op jaarbasis. In dat geval mag de vlag uit. Momenteel staat in Europa de teller op meer dan 100.000 en de MiTo en Giulietta hebben dankzij de juiste insteek hier flink bij geholpen. De Giulietta is met een geweldige rijdynamiek het mooiste voorbeeld en zal dankzij het platform ook Dodge (C segment sedan) gaan helpen vanaf volgend jaar. Dit platform vormt een opstap om van Alfa Romeo echt een volwaardig mondiaal merk te maken in de fase die nu komen gaat.   

Dan kan trouwens alleen dankzij Chrysler. Anders zou het een veel te dure klus zijn geweest om Alfa Romeo deze toekomst te bieden. Bijna onmogelijk zelfs. De samenwerking met onze Amerikaanse partner is de enige mogelijkheid voor Alfa Romeo. Zoals het nu gaat, lijkt dat goed uit te gaan pakken. Veel mensen hier in Amerika kennen het merk door films als de Graduate en het spreekt bij velen tot de verbeelding. Ik verwacht zelfs dat Alfa Romeo in eerste instantie vooral in Amerika een goede concurrerende positie zal krijgen en dat we dan klaar zijn om dat ook in Europa te kunnen.  Alfa Romeo verdient het simpelweg om ook in Europa echt op te leven, vanwege die rijke geschiedenis.”

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Marchionne spreekt in Amerika over Alfa Romeo’s toekomst

  • 11 februari 2011 om 12:35
    Permalink

    Dat had ik niet verwacht… Marchionne weet dus wel degelijk waar de klepel hangt mbt Alfa. Zeer positief nieuws.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2011 om 16:29
    Permalink

    Dit had ik dus ook niet verwacht en ik ben het deze keer een keer met hem eens. Iedereen die hier beweerde dat voorwiel aandrijving, Fiat DNA en Fiat motoren goed waren voor Alfa kunnen nu inzien dat het niet goed is. Dit bleek uiteraard al uit de verkoopcijfers maar nu wordt het bevestigt door Marchionne.

    Ik heb altijd al beweerd dat alleen Alfa DNA het merk weer sterk kan maken. Dit in combinatie met een goed beleid en dan kan het succesvol worden. Ik hoop dat Marchionne zijn woorden omzet in daden en dat de Giulia daar het voorbeeld van wordt.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2011 om 16:56
    Permalink

    De Sud en 33 waren wel Alfa eigen producten en hadden fwd en die werden toch goed verkocht ondanks het slecht producerende personeel uit zuid Italie die met vettehanden aan blank blik zaten en de pizza’s er rustig naast legde.

    Maar erg goed dat hij weet waar de schoen wringt te weinig Alfa genen behalve stuurgedrag en wielophanging en een mooie koets. Maar als we nu Amerikaanse motoren krijgen hebben we nog steeds het zelfde probleem zoniet nog erger kijk maar naar de GM blokken van de 159/Bera/Spider. Dat het Basis blok van FIAT is is niet zo erg als ze er verder maar iets meer aan mogen veranderen als een nieuwe kop en chrome lucht inlaten en vooral geen Plastic afdek kap met Alfa Romeo er op wat nu het enige verschil is. We zullen zien hoppelijk word die 4C wat en nemmen ze het uiterlijk van het blok ook onderhanden weg met dat plastic.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2011 om 18:49
    Permalink

    De Sud en de 33 waren inderdaad succesvol. Ik ken ze beide zeer goed en ondanks de FWD hadden ze geweldige rij eigenschappen. Goede wegligging, scherp, een geweldig motorgeluid en ondanks dat ze nooit echt veel vermogen hadden kwam je eigenlijk niks tekort.

    Een vriend van mij heeft een 159 1.8 MPI. Hij heeft deze geleased zonder proefrit te maken. Hij dacht dat 140 pk ruim voldoende zou zijn en na 3 jaar heeft hij nog steeds spijt van zijn keuze. De auto is niet voorruit te branden. De instapmotoren van de 33, de Giulietta en de 75 bijvoorbeeld gaven nooit het gevoel dat je de goedkoopste had. Altijd gaven ze bergen rijplezier. Rij maar eens in een 33 1.3 of een 75 1.6.

    Ook het oude Alfa was niet echt succesvol in de verkoop maar Alfa stond ergens voor. Als je een Alfa kocht was je een liefhebber en Alfa hobbelde wel lekker door. Nu wordt Alfa naar mijn idee meer gekocht door mensen die een modieuze auto willen die net uit is. Vervolgens komen andere merken weer met wat nieuws en kopen ze die. Kijk maar naar de verkoop van een nieuwe Alfa en dan het zelfde model een aantal jaren later. Stort compleet in.

    Als Alfa terug gaat naar zijn roots dan komen de Alfisten terug en die zorgen voor een meer constante verkoop. De betere kwaliteit en marketing zouden ervoor zorg dragen dat Alfa terug komt op het boodschappenlijstje van de mensen die nu een BMW, Volvo of Audi kopen. Een topper in de verkoop lijsten zal Alfa nooit worden maar dat hoeft wat mij betreft ook niet. Vroeger toen ik mijn eerste Alfa reed groeten Alfa rijders elkaar. Bijzondere auto`s met bijzondere kopers.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2011 om 18:57
    Permalink

    Als Alfa Romeo terug op achteraanwieldrijving gezet wordt zoals het hoort!! Dan pas zal Alfa Romeo echt terug op koers varen en een echte come back maken 😀

    Beantwoorden
  • 11 februari 2011 om 23:13
    Permalink

    @Ferry832

    Alfisti kopen even goed alfa’s een vriend van mij diens broer had vroeger al een 33 daarna een 146 2x 156 en nu al de 3de 159. Tja wel allemaal fwd’s. Maar om eerlijk te zijn ik pak bochten met onze 159 met hogere snelheid dan met de E46 die ik heb gehad voor de 156 die dus is verruilt weer voor een Alfa en geen lease de E46 wel Maar ik koop ze wel jong gebruikt door de lease markt is de markt aardig verstoord.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2011 om 23:48
    Permalink

    @ Ferry832, je mag je vriend best wel even een klap verkopen 🙂
    De specs van de 1.8MPI zeiden al genoeg natuurlijk.
    Ik heb het zelf altijd gek gevonden dat ze die motor erin gelepeld hebben.

    Geeft wel aan dit interview dat Big Serge toch goede plannen heeft.
    Is Alfa ooit winstgevend geweest? Dat lijkt me wel als je zo lang bestaat toch?

    Beantwoorden
  • 12 februari 2011 om 07:53
    Permalink

    @Bert: 140 pk is niet armoedig toch ? Het gaat meer om karakteristiek van de motor in combinatie met een relatief zware auto. Als Alfa zegt 10,2 van 0 naar 100 dan weet je dat van te voren maar je verwacht dat er iets meer vernijn in een Alfa zou zitten.

    De Grande Punto van mijn vriendin gaat ook in 10,5 naar 100 en de motor is ook een draak wat karakter betreft. In deze Punto maakt het niet uit. Bij een Fiat weet je dat je geen sportieve motor hoeft te verwachten.

    Of Alfa ooit winstgevend is geweest betwijfel ik. Volgens mij hebben ze altijd veel steun gehad van de overheid. Naar mijn idee waren hun auto`s geweldig maar de kwaliteitsproblemen zorgde voor lage afzet. Als Alfa terug gaat naar hun basis maar dan met de huidige kwaliteitsnormen dan komt het zeker goed. Als de Giulia vol zit met Alfa DNA gaat het ( voor Alfa begrippen ) een succes worden.

    @AR159 ; Je hebt daar wel gelijk in dat ook Alfisten de 159 kochten. Het is tenslotte de mooiste auto in dat segment. Je kan niet ontkennen dat veel Alfisten zijn overgestapt naar andere merken. Veel mensen die vroeger een 156 en Alfa`s daarvoor reden zijn afgehaakt anders zou de 159 succesvoller in de cijfers zijn geweest. Het zelfde geld natuurlijk voor de 164/166 rijders die helemaal noodgedwongen naar een concurrent zijn gegaan. Een goede Giulia haalt deze klanten weer terug.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2011 om 17:08
    Permalink

    Als iemand ook maar eens de tijd neemt om naar S.M te luisteren hadden ze het kunnen weten.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2011 om 21:48
    Permalink

    @Ferry832: Als Alfa terug gaat naar zijn roots wordt het een merk als Bugatti.Niet te betalen.

    Beantwoorden
  • 12 februari 2011 om 22:15
    Permalink

    @alfaspeed: Inderdaad… Het echte Alfa Romeo gaat over bloedsnelle maar peperdure GT’s. Het naoorlogse materiaal was leuk, maar nog geen schim van wat het ooit was.

    Beantwoorden
  • 13 februari 2011 om 09:11
    Permalink

    @Il Quadrifoglio: Het spijt me maar het vooroorlogse materiaal is allemaal prachtig maar voor mij is Alfa na de laatste oorlog pas gaan leven. Ik vind Alfa prachtig door de Giulia`s, door alle uitgebrachte GT/GTV`s, de Montreal, de Alfetta`s, de oude Giulietta en als laatste de 75. Dan heb ik nog niet eens alle modellen genoemd maar stuk voor stuk allemaal echte Alfa`s. Dat DNA heeft Alfa naar mijn idee nodig om weer onderscheidend te zijn.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 10:08
    Permalink

    ”Dat DNA heeft Alfa naar mijn idee nodig om weer onderscheidend te zijn. ”

    Maar voor wie dan ? Heel de wereld snakt naar ene Audi. Exemplarisch voor een wollig stuurgedrag , onderstuur , matige wegligging.

    Toch wil de massa er zo 1 .
    Voor Alfa om over na te denken als ze wil overleven in de toekomst.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2011 om 11:45
    Permalink

    Wel grappig dat Alfa’s moeten concurreren met de andere merken.
    Ze moeten zich blijven verbeteren, en betaalbaar blijven.
    Maar ondanks dat moeten ze zijn zoals de auto’s uit de 2e helft van de 20e eeuw.
    Nu begrijp ik dat Alfa Romeo eigenlijk nooit meer kan voldoen aan wat de alfisti willen.

    Hoe dan ook, na mijn 156 en nu mijn 159 zou ik straks graag weer bij Alfa willen shoppen. En op den duur een oude spider of junior….niet klagen, maar gewoon genieten. Dat is waar het bij Alfa Romeo om te doen is. Of dat nu met voor of achterwielaandrijving is, of met eigen motoren of niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.