Home » Alfa Romeo , FCA

Marchionne spreekt opnieuw over Alfa Romeo in de F1

20 december 2016 16:00 12 reacties

Tijdens de traditionele kerstborrel op Maranello heeft Marchionne niet alleen over Ferrari gesproken, maar schroomde hij niet om ook Alfa Romeo opnieuw in verband te brengen met een toekomst in de F1. Wanneer de commerciële modellen van het merk de komende jaren voldoende renderen, is een terugkeer in de F1 het hoogste doel en zeker niet uit te sluiten, aldus de CEO in donkere trui, die tevens de nieuwe Ferrari vast aankondigde voor op het circuit. Sowieso is het enkel mogelijk als de opbrengsten van FCA, in de bredere zin van het woord steeds gunstiger uit zullen pakken. Het is eens te meer duidelijk dat Marchionne, Alfa Romeo volledig eerherstel wil geven via de Formule 1. Over andere takken binnen de autosport, zoals de DTM, is met geen woord gesproken.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

12 reacties »

  • alfarijder schrijft:

    Mooi maar zou de giulia graag op het circuit zien

  • Decennia Alfa Romeo rijder schrijft:

    Lichtelijk ontroerd toen ik dit las. Maar eerst weer DTM.
    Ben ooit in Arese geweest en daarna nooit meer genezen van het virus.

  • AR 159 schrijft:

    Eerst maar een volledig modellen aanbod en begin maar eens met DTM en/of WTCC. Ferrari scoort ook niet in de F1 en ik geloof niet dat ze het toe zullen staan dat Alfa net als vroeg echt in de ring gaat tegen Ferrari met de kans dat ze Ferrari voorbij streven. Hoewel ik graag zou zien dat ze het winnen van Ferrari net als in ver vervlogen tijden (niet dat ik Ferrari de titel niet gun maar ik gun hem Alfa meer 🙂 Ten slotte zou dan de oude vader/moeder de zoon/dochter bevechten in de ring).

  • Lusso schrijft:

    Een volledig eerherstel voor Alfa waar Marchionne naar streeft is natuurlijk wel een goed plan en is tenslotte wat Alfa verdient na ettelijke troosteloze jaren. Uiteindelijk stond Alfa tot de jaren 50 op het niveau van Ferrari en Maserati. Het is die richting die Marchionne uitwil -- prestige verkoopt immers met een meerprijs. Ik kan hem daar wel volgen. Bovendien hebben ze alle kennis al in huis en moeten ze niet van nul beginnen, wat bij WTCC of DTM wel het geval is. Bovendien is WTCC en DTM minder prestigieus. Het is maar de vraag wat Alfa kan en mag doen naast Ferrari. Tenzij Ferrari stopt met F1 en teruggaat naar bvb Le Mans of naar Formule E… Ferrari zou in ieder geval tot 2020 nog in de F1 blijven.

  • OneFiveNine schrijft:

    Ik zie hier het nut niet van. Kost alleen maar geld en heeft pas zin als Ferrari stopt. Laat Alfa zich maar lekker op de weg onderscheiden met goede, mooie modellen. Steek het geld van de F1 liever in de ontwikkeling van een mooie supercar ofzo.

  • henk schrijft:

    @OneFiveNine
    Je ziet het nut niet van de allerbeste imago maker en reclame die Alfa kan maken?
    Het zou de beste remake van een groots merk zijn, ooit!

  • OneFiveNine schrijft:

    @henk
    Hou toch op. Geloof je dat echt? Wat heeft de F1 Honda gebracht? Of Renault? Of BMW? Of Toyota? Pas als je de allerbeste bent zou het een bijdrage kunnen leveren aan het merkimago, zoals bij Mercedes-Benz of Ferrari. Maar zelfs dan… Heeft Mercedes-Benz nu een beter imago door de F1? Kopen mensen nu liever een AMG dan een BMW M-model? Ik geloof er geen moer van. Het is geld in een zwart gat kieperen.

  • henk schrijft:

    @OneFiveNine
    Jammer voor je dat je niet het flauwste benul blijkt te hebben van historie, het lange termijn effect van het koppelen van een naam aan een sport, het werkelijke doel van marketing.

  • henk schrijft:

    @OneFiveNine
    Vergeet ik nog een heel belangrijk punt: wat voor enorm positief effect het kan hebben op de eigen organisatie, dus in dit geval voor Alfa Romeo zelf..

  • Koen schrijft:

    @henk
    “”het lange termijn effect van het koppelen van een naam aan een sport, het werkelijke doel van marketing.””
    FCA en ‘lange termijn’ ? Heeft FCA plots het licht gezien en denken ze nu op ‘lange termijn’ ? Na alle onderbrekingen wat betreft logische opvolging / vernieuwing van hun modellen, geloof je toch zelf niet dat ze het nu wel eens goed doen ?
    Wat betreft “marketing” : is dat nog van deze tijd om op lange termijn te denken ? Alles moet snel-snel gebeuren. Liever vandaag enkele kruimels winst dan morgen de volle pot.

    Ik geloof ook niet meer dat “autosport” (in het algemeen) nog zorgt voor een hogere verkoop. Zeker niet in Europa. F1 kan misschien nog iets beteken in Azië, maar betekent “niets” in de USA.

    Dus ben ik het (gedeeltelijk) eens met OneFiveNine : hou het F1-geld maar beter in je zakken. Of investeer in …. Lancia 🙂

    Eventjes op wikipedia de lijst met constructeurs opgezocht : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_constructors
    Spyker, De Tomaso : niet echt veel return gehad van hun (laatste) deelnames.
    Aston Martin, Maserati : ook ooit deelgenomen aan de F1, maar plukken zij daar nu nog de vruchten van ?
    Toyota (recenter, 2002 -- 2009) : dat wist ik zelfs niet 🙂 Ik associeer hen helemaal niet met F1. Te vergelijken met Honda dus.

    “”Vergeet ik nog een heel belangrijk punt: wat voor enorm positief effect het kan hebben op de eigen organisatie, dus in dit geval voor Alfa Romeo zelf..””
    Het meest positieve effect voor de organisatie = goede dealerservice en importeurs, 5 of 7 jaar garantie. Niet meerijden in de F1…met een Ferrari motor.

  • dmantione schrijft:

    Vergeet niet dat Ferrari inmiddels zelf een beursgenoteerd bedrijf is. Weliswaar met dezelfde directeur, maar toch: Ferrari en Fiat zijn niet meer hetzelfde en dat betekent dat uitwisseling van expertise ook lastiger wordt, want Ferrari moet zijn eigen winstcijfers bewaken en dus kan bijvoorbeeld iemand van de motorenafdeling niet zonder dat er iets tegenover staat even een paar dagen bij FPT langs gaan. Een eigen F1-team van Alfa Romeo geeft dus weer kortje lijntjes naar de rest van het bedrijf en kan daarmee meerwaarde hebben.

  • Squadra schrijft:

    DTM zal erg gaan veranderen de komende jaren het Classe eins regelement zal worden ingevoerd met auto’s die wij gewoon kunnen kopen in de showroom. Niet die vleugel dingen die je nu ziet rijden het zal meer worden zoals bijvoorbeeld de BMW M6 GT3. Alle regels gaan dus op de schop er komt geen V8 meer maar een 2.0 liter 4 cilinder turbo motor met rond de 600PK. WTCC zal de zelfde regels gaan hanteren in een Wereld kampioenschap dit doen ze om de kosten beter te verdelen ook in Japan zal het Japanse GT die zelfde regels krijgen. Je hebt dus nu veel meer afzet mogelijkheden.

    Als Alfa Romeo F1 zou gaan doen dan kunnen ze met de Giulia DTM etc kunnen doen dit zou door prive teams kunnen samen met Abarth die de auto ontwikkeld dit zie je nu al in het TCR. Michael Bartels vertelde al dat als Alfa Romeo terug zou komen naar de DTM de tribune’s weer helemaal vol zouden zitten. Je kan die DTM auto’s gewoon verkopen aan prive teams omdat de kosten minder hoog zijn dan kun je dus gewoon geld verdienen aan de verkoop van je race auto. Audi doet dit bijvoorbeeld heel erg goed met de Audi A3 TCR en de R8 GT3 dus ik zie niet in waarom ze niet allebei kunnen doen.

    Ciao

    Squadra

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties