Marchionne: ‘Voorlopig verkopen we Ferrari niet. Duitsers te brutaal’

Verkoop Ferrari

In het zondagavond-programma Report op de derde Italiaanse Staatszender kwamen zoals je gister hebt kunnen lezen onder meer de mensen aan het woord, die Fiat zien als een falende concurrent of onbetrouwbare partner. Maar Report kwam ook met een verslag van het interview dat zij hadden met Sergio Marchionne op de Ferrari-stand in Genève (foto). De journaliste Giovanna Boursier vroeg hem daar onder andere het volgende;

“Zeg, bent u nou van plan om Ferrari te verkopen?” Waarop Marchionne antwoordde;

“Welke? Mijn eigen Ferrari, of het bedrijf?” (Marchionne zou namelijk inmiddels een witte FF besteld hebben)

“Het bedrijf…”

” Voorlopig niet. We hebben wel met de Duitsers hierover gesproken, dat is waar. Maar we praten met iedereen hoor, vandaag nog met de Fransen. Het is niet zo dat wanneer ik iemand spreek, ik ook daadwerkelijk iets in de verkoop heb staan.”

“En willen deze Duitsers toevallig ook Alfa Romeo hebben?”

“Ik denk dat ze wat dat betreft, met te veel brutaliteit hun wens kenbaar hebben gemaakt de laatste tijd.”

In Genève sprak de CEO van de Volkswagen-groep op datzelfde moment inderdaad nog eens zonder schroom over wat hij allemaal met Alfa Romeo zou kunnen en willen. Hij zou Alfa’s verkopen bijvoorbeeld in no-time kunnen verviervoudigen. Ondertussen is er in Wolfsburg behalve Piëch niemand die hier over wil praten. Op vragen over mogelijke onderhandelingen en tijdstip, komt telkens geen antwoord. Intussen is Ferrari volgens Marchionne 5 miljard euro waard. Fiat’s aandeel in het best renderende merk van de groep op dit moment, is naar 90% gegaan. Marchionne zei onlangs dat er veel belangstelling is voor het huis uit Maranello, maar dat Fiat SpA eerst zelf een paar jaar achtereen in de zwarte cijfers wil blijven voordat het zoiets überhaupt in de etalage zou kunnen zetten.

26 gedachten over “Marchionne: ‘Voorlopig verkopen we Ferrari niet. Duitsers te brutaal’

  • 29 maart 2011 om 22:30
    Permalink

    nee, want ferrari is het raspaardje van italie. en geen duitse automobiel!

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 10:18
    Permalink

    Die Marchionne begint mij meer en meer tegen te steken. Dat hij het zelfs maar overweegt!

    Die man heeft helemaal niks met auto’s. Let op mijn woorden: Marchionne is het begin van het einde van de italiaanse auto zoals we die kenden. Gedaan met de passie, de historie of puur italiaanse designflair. Een gevaarlijk gekke boekhouder is het.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 10:57
    Permalink

    @Lusso: Jaja. En daarom hebben we vandaag meer dan fantastische producten die zijn ontstaan onder zijn kundige leiding (heb net een werkelijk formidabele rit gemaakt in een Abarth Punto Evo!). Volgens mij begrijp je hem gewoon niet Lusso.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 12:11
    Permalink

    Over welke fantastische producten hebben we het dan? Over de niet bestaande opvolgers van de 166, GT, Brera, Spider, 159, Croma? Of de Lancia’s die amper vermomde Amerikaanse zooi zijn? Of de verouderde panda en de mislukt gefacelifte Punto (waarvan de achtertrein nu niet echt state-of-the-art is)?

    Het is erg om te lezen dat nu zelfs Kia met een spider komt terwijl er bij Alfa niks is. De nieuwe generatie jongeren gaan de sportieve auto’s binnenkort linken aan andere merken dan de italiaanse.

    En hoeveel klanten zijn al overgestapt naar een ander merk omdat er gewoonweg geen opvolger voor hun auto is? Ik zit momenteel met hetzelfde probleem.

    Ik zie het zeer somber in.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 12:15
    Permalink

    @ Lusso

    Gewoon een leuke 156, 147 of 166 met weinig kilometers en mooie Poltrona Frau bekleding kopen en ’t nieuws wat minder volgen. Werkt verbluffend goed tegen een Alfa kater.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 13:11
    Permalink

    @Lusso

    Je hebt ’t prima verwoord. Wat ooit was is niet meer en komt nooit meer terug. Met lede ogen moeten we aanzien hoe het unieke erfgoed van de Italiaanse autoindustrie op een werkelijk ongehoorde manier verkwanseld wordt. En daar kan deze blog met de naar mijn mening vaak kritiekloze ‘roze bril’ verhalen niets aan verhullen.

    Werkelijk onverteerbaar dat een merk als Lancia zó door de plee gespoeld wordt terwijl men denkt dat wij, de clientele die het merk jarenlang trouw zijn gebleven, hier zonder blikken of blozen intuinen. Denk dat de term ‘verraad’ de lading het beste dekt.

    Met een Ferrari kan men zich tegenwoordig ook niet meer in het openbaar vertonen. De 456GT was naar mijn mening de laatste Ferrari van de oude stempel, tegenwoordig is het Kitsch met een grote K. Speeltjes voor overbetaalde voetballers en DJ’s. De oude Enzo zou zich in z’n graf omdraaien als hij zou vernemen dat er een pretpark (!!!) geopend is in zijn ‘eer’…

    Tot slot, wat je opmerking over kómende generaties betreft : vandáág de dag associeren jongeren sportieve auto’s al niet meer met Italie. De jeugd droomt voornamelijk van Japans (!) spul, als de Lancer EVO, Skyline GTR en dat hok van Lexus. En vraag ze vooral niet waar de term ‘GranTurismo’ z’n oorsprong vindt… ” Jaaaaaa tuurlijk….Pleesteesjion !!!!! “

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 13:16
    Permalink

    Het enige juiste antwoord op de vragen over de mogelijke verkoop van Ferrari en Alfa Romeo zou moeten zijn: Over mijn lijk. Niets meer en niets minder. Dat Marchionne het überhaupt lijkt te overwegen, daar kan ik echt niet bij.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 13:45
    Permalink

    @ Jon86

    Ferrari kan ik moeilijk over oordelen aangezien het een beetje buiten mijn bereik valt. Alfa Romeo daarentegen durf ik wel een mening over te vormen. Ik kan niet zeggen dat Alfa op het moment zo overtuigend is onder de leiding van FGA. FGA heeft al moeite genoeg om hun eigen modellengamma (Fiat) te vullen op een succesvolle manier dus waarom zou dat met Alfa Romeo wel lukken? Ik denk dat elke Alfist, ook al is het een utopie, het liefst een onafhankelijk self-supporting Alfa Romeo onderneming zou willen zien die trouw blijft aan z’n verleden door toch vernieuwende auto’s te maken die buitengewoon rijden voor een schijntje. FGA kan het op ’t moment niet, VAG wil het. Ik ben geen VAG supporter of rijder maar je moet het ze nageven ; met Audi hebben ze een niet bestaand merk omgetoverd tot verkopen en een ‘ premium ‘ merk. Misschien zit de charme van Alfa wel een beetje in de exclusiviteit maar daar maak je geen winst mee..

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 17:23
    Permalink

    @ Lusso: de door jou genoemde modellen heb geen van allen goed verkocht, dus wat dat betreft sla je de plank volledig mis. De ontwikkeling van een nieuw model auto is geen klus van enkele maanden, dat neemt als je het goed wil doen jaren in beslag. De eerste vruchten daarvan kunnen ze nu gaan plukken, zie Mito en Guillietta, 4C en 8C. Op een dergelijke positie als die van Marchionne kun je je niet enkel door emotie laten leiden, je moet alle aspecten afwegen. Ben ervan overtuigd dat hij het beste voor heeft met de hele groep.
    @Andries: blijkbaar gaat jouw kennis van de autohistorie niet verder terug dan 1970 of zo, Audi was vroeger Auto Union en bestond al voor WOII. Is gewoon luxe uitgevoerde VW, niets meer of minder maar wel voor de hoofdprijs. SEAT op sterven na dood, Lamborghini doet het redelijk, dus zo op de borst kloppen moeten ze daar in Wolfsburg nou ook weer niet.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 17:33
    Permalink

    Roze bril, Zwarte bril.. hoe dan ook. Ik zie vooral dat de producten erg goed en doordacht zijn tegenwoordig en dat ze alleen maar een veelbelovende voorbode kunnen zijn voor wat komen gaat. De producten werden beter, de bedrijfsvoering en marktuitbreiding ook (een megaklus via Chrysler) en hopelijk ook steeds meer het commerciële aspect.

    Ik rijd dagelijks allerlei producten inmiddels van 8C tot 500 TwinAir en ik kan niets anders zeggen dat het er een stuk beter uitziet qua productfilosofie dan in de jaren ’90 tot 2003.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 18:07
    Permalink

    Ragazzi!
    De Minestrone wordt hier wel weer erg heet gegeten! Als geheugen iets verder teruggaat dan een F40, zou je weten dat Ferrari zelf op het punt heeft gestaan zijn hele merk te verkopen aan de Amerikanen, aan Ford namelijk. Dat de halsstarrige Enzo toen nog uit de trein is gesprongen terwijl die al reed, weten we ook en daaraan hebben we dan weer een superauto te danken, de Ford GT40. Trouwens, die opmerking van Piëch dat hij de verkoop van Alfa zou kunnen verviervoudigen doet me enorm denken aan een andere grote ziener, die precies hetzelfde riep, maar dan in Nederland. Heel andere verhoudingen, maar toch…

    Jullie vergeten verder vooral één ding: het feit dat Marchionne bokkesprongen moet maken, zoals de combinatie van Chrysler en Lancia en het feit dat Alfa op diverse plekken aansluiting mist, heeft vooral te maken met de bewindvoerders van onze geliefde merken in de voorbije jaren. Voorbeeld: de 159 die totaal niet aansloot op de 156, waardoor trouwe rijders de overstap niet konden maken, is een marketingblunder van de eerste orde. Vind je het gek dat het daarna niet goed gaat met zo’n merk. Lancia balanceert al jaren op het randje van de afgrond en sinds 1969 zijn er al geen echte Lancia’s meer gemaakt, als je dan toch de purist wilt uithangen. Wat heb je liever: een nieuwe Ypsilon en enkele USA-Lancia’s waardoor het merk tenminste overeind blijft, of wil je het gewoon direct de nek omdraaien. Waar waren jullie, puristen, toen de Thesis in de showroom wortel stond te schieten? En al die zogenaamde liefhebbers van Italiaanse auto’s, waarom hebben die na hun 156 niet allemáál een nieuwe Delta gekocht?

    Overigens ben ik het ook niet eens met de opmerking over de Panda, want dat is in alle objectiviteit nog steeds een van de allerbeste auto’s in de kleinste klasse en dat voor een model dat acht jaar meeloopt!

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 18:55
    Permalink

    Lancia verkoopt buiten Italie bijna niet, op historie alleen kan een merk niet meer verkopen. Ben het eens dat de Panda nog steeds voldoet, heb er tijdens diverse trips in Italie meermaals in gereden en het is een voor zijn standaard pittig autootje. Optimaal gebruik van de ruimte die voorhanden is en ultra zuinig. Ferrari is niet mijn merk, maar het zou toch jammer zijn dat dit in buitenlandse handen zou komen. Inmiddels lijkt het met de kwaliteit mee te vallen, in de jaren 70 en 80 vielen de deurklinken er al af terwijl je er naar keek, maar dat is beter nu. Verwacht dat over 10 jaar of zo nog slechts enkele grote holdings over zullen blijven voor de grote markt met daarbij individuele spelers die de nicheproducten zullen blijven maken en leveren. Denk aan VAG, Fiat, Toyota, GM en wie weet nog 1 of 2.De tijd zal het leren, maar dat er nog klappen gaan vallen staat vast. Zeker met die onzinnige “milieu”-kliek in Brussel…

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 20:22
    Permalink

    Ik heb nog een paar kratten azijn in de verkoop misschien wat voor de mensen.Veel leeft nog erg in het verleden met oh en ah van vroeger.Als je een beetje op het net rond snuffelt zie je wat er gaat komen bij FGA.Maar wie een flesje wilt hebben zie ik graag komen.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 21:44
    Permalink

    @Alfista

    De Bravo is ontwikkeld in slechts 18 maanden, dat moet in de toekomst dus nog sneller kunnen.

    Er zijn vele redenen te verzinnen waarom FGA-producten niet heel goed verkopen. Een van mijn theorieen is dat mensen (in Nederland) die van mooie dingen houden, zoals de grotere Italiaanse modellen, niet bereid zijn om daar veel geld voor te betalen. Ten eerste houden zij niet alleen van mooie Italiaanse auto’s, maar ook van andere mooie dingen zoals huizen, meubels, kleding, antiek, sieraden, kunst, de mooiere en dus duurdere hotels en daarmee duurdere vakanties en ga zo maar door. En ten tweede, waarom zou je ook een nieuwe 166, Thesis, 159 kopen als ze 2ehands een appel en een ei kosten? Het uitgespaarde geld kunnen ze dan uitgeven aan een van hun vele andere interesses. Dit in tegenstelling tot met name kopers van de trieste merken uit Beieren en Ingolstadt, die leven voor hun “statuswagen”. Die mensen willen nog wel eens een auto voor de deur hebben staan (lees: ergens in de straat) die meer gekost heeft dan hun huis…

    Een en ander geldt natuurlijk niet voor mensen die een nieuwe Ferrari of Maserati kunnen betalen, deze mensen zullen dermate veel geld hebben dat bovenstaande hun niet aangaat.

    Als deze theorie klopt, dan zal het nooit en te nimmer meer wat worden met de grote Alfa Romeo’s, Lancia’s en Fiats.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 22:29
    Permalink

    Ik sluit mij grotendeels aan bij Bart van den Acker z’n woorden maar blijf erbij dat Ferrari niet in m.n. duitse of amerikaanse handen mag vallen maar 100% italiaans moet blijven. Juist vanuit die 2 naties lijkt een enorme drang naar winstbejag, overnames, groei, ‘de grootste worden’, kortom alles wat niet bij Ferrari past.
    Marchionne heeft dan wel bepaalde trekjes maar om de boel levensvatbaar te houden zie ik onze geliefde merken liever daar dan bij de bekende grote agglomeraten.

    Beantwoorden
  • 30 maart 2011 om 22:30
    Permalink

    Ennuh… na de 156 is hier inderdaad een Delta gekomen 🙂

    Beantwoorden
  • 31 maart 2011 om 12:44
    Permalink

    @ Alfista

    Audi is samengesteld uit Auto Union, Horch, NSU en nog wat toen al nikszeggende merken. Het is nou niet zo dat Audi kan teren op een bepaalde styling of historie. Het is toch knap dat je van niks iets kan maken? Bij Alfa is er meer potentie dan Audi in de jaren ’80 en ’90.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2011 om 17:16
    Permalink

    @ Alfista:
    Klopt! Diverse vooraanstaande figuren in de autowereld hebben al enkele jaren geleden aangegeven dat in de nabije toekomst maar enkele grote merk-conglomeraten zullen overblijven, plus enkele (heel) kleintjes. Dus: Volkswagen, GM c.s, Ford, Toyota, Nissan/Renault c.s., Hyundai/Kia, PSA wellicht, BMW met wat aanhang, een stuk of wat Chinezen, dan ben je een heel eind. Voor Fiat is het een kwestie van eten op gegeten worden. Marchionne is druk bezig met het eerste (zie Chrysler, wat je er ook van denkt en wie weet wat er nog volgt). Alternatief: niks doen en over tien jaar zijn al onze geliefde merken van andere concerns, waarbij Fiat zelf met PSA zou kunnen samengaan. Voor sentimenten uit het verleden is in die situatie bar weinig plaatst, hoe jammer je dat ook vindt.

    @Andries:
    Wil je voordat je zoiets over een ander merk schrijft, eerst even je huiswerk doen, want met dit soort miskleunen kom je weinig geloofwaardig over.

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 10:21
    Permalink

    @il piu migliore: Bravo was toch een van de laatste auto’s zonder veiligheidskooi he. Dus onderstel in elkaar gebokst en dan carrosserie erop geplant, niet mijn idee van veilige auto!.
    @ Andries: ik weet niet of je ooit een Horch hebt gezien, maar als je dat “onbetekenend” vindt twijfel ik aan je smaak en gevoel voor schoonheid. Over de marketing van VAG niets dan goeds, knap dat je illusie over kunt brengen dat middelmatige , nietszeggende produkten must haves zouden zijn. @ Bart vdA: ben het in grote lijnen met je eens, maar zolang politiek diverse fabricanten op grove wijze fors subsidieert (Frankrijk met name) kan er geen echte open concurrentie bedreven worden. Als alle landen de handen af zouden trekken van de auto-industrie is het snel afgelopen met de meerderheid daarvan. Dit is echter een illusie, gezien het belang van stemmen in de verkiezingsstrijd…

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 11:12
    Permalink

    @ Alfista

    Ja, Horch voor WO2. Na WO2 is het nooit meer wat geworden.. Hmm, is het wel de marketing of meer dat de volledige autopers nogal VAG-minded is? Met symmetrische naden in ’t dashboard en allemaal andere crap waarvoor niemand zich interesseert behalve de bobo’s van de autojournalistiek. Wat je niet moet aanraken hoeft ook niet superzacht te zijn, terwijl Audi het zo ver doorvoert dat hun auto’s niet meer te betalen zijn..

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 11:20
    Permalink

    @ Bart van den Acker

    Kom op, zeg nou zelf. NSU had de ro-80, Horch bestond alleen nog papier en Auto Union was ook in de jaren ’60 niet veel. In de jaren ’70 waren het rebadges van VW’s. Audi is pas Audi (in de huidige vorm) sinds half de jaren ’80. Met producten als de 80, 100, 200. De Quattro was denk ik voor veel mensen het begin van de kennismaking met Audi.

    De combinatie van merken was voor WO2 misschien imposant maar daarna liep het nogal achter op de engelse en italiaanse auto industrie. Voor WO2 was Alfa Romeo dé tegenhanger van de (door Hitler gesponsorde) raceteams. Waar Alfa na de oorlog consequent is gebleven én unieke producten op de markt heeft gezet is dat met de samengestelde merken van Audi een stuk minder gebleven. M’n hele punt is alleen maar dat Alfa Romeo qua historie, design en tradities veel meer potentie heeft dat Audi.

    Beantwoorden
  • 1 april 2011 om 17:13
    Permalink

    Alleen met Audi en andere VAG producten is het geval dat ze door heel erg veel sjovinisten worden gekocht en dat mist FGA nog een beetje. Wanneer dat op de rails is zal het langzaam al een stukje beter gaan.

    Beantwoorden
  • 4 april 2011 om 18:24
    Permalink

    Die duitsers denken net als in de oorlog dat ze onoverwinnelijk zijn,maar ik heb liever italiaans,meer ziel en zeker even degelijk en duurzaam,want in mijn garage,wat staat er nu zoal met pech,4 bmw,2 vw,2 audi’s,3 opel astra,1 renault en 1 peugeot,zonder de seat die ik vergat,zijn deze dan zo degelijk!ik hoop dat fiat nooit ferrari noch alfa verkoopt aan die ubersnobs

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.