Home » Maserati

Maserati binnenkort zelfs als D-segment SUV

26 oktober 2017 15:46 9 reacties

Sergio Marchionne ziet in de SUV de ideale oplossing op weg naar meer inkomsten, zoveel is duidelijk. Na Levante en Stelvio staat er nog veel meer te gebeuren en daarbij is geen merk te heilig. Zelfs Ferrari zal binnen een paar jaar met een alternatief ‘op hoge poten’ komen. Maserati zal na de Levante ook een tweede SUV lanceren. In 2020 presenteert het merk met de drietand namelijk een compactere versie op hetzelfde platform als de Stelvio. Het gerucht bestond al, maar Marchionne heeft het nu zelf aan investeerders laten doorschemeren. Maserati zal dus samen met Alfa Romeo de hogere segmenten bestormen. Zo zal het Milanese merk namelijk binnenkort kunnen rekenen op de toevoeging van een grotere SUV, die naast de Levante geproduceerd zal worden in Mirafiori. Op termijn hopen we tevens op een sedan van Alfa Romeo, naast de Ghibli (maar dat terzijde).

In heel veel opzichten verwachten we dat deze strategie niet direct tot kannibalisme hoeft te leiden, maar bij een D-segment SUV twijfelen we daar een beetje aan. Dat komt niet in de laatste plaats omdat we de Stelvio inmiddels goed kennen. Een formidabele SUV, waarbij je niet echt nog behoefte krijgt aan een tweede interpretatie. De komst van een Stelvio Quadrifoglio maakt een versie van Maserati bovendien enkel meer overbodig zou je zeggen.

Maar we leven nu eenmaal in de tijd van SUV, CUV, BUV… en straks vast ook nog een heel kleine AUV. De angst voor ‘hoog water’ is gemeengoed geworden en misschien wel symbolisch voor het type auto waar we het liefst in rijden vandaag de dag. Dat zelfs Maserati zich hier volledig aan ‘moet’ conformeren doet ons wat pijn aan het liefhebbers hart, maar laten we er maar niet te veel over jammeren verder. Zeker niet als je in ogenschouw neemt dat dit FCA aan veel betere cijfers kan helpen. Maserati groeit momenteel nog altijd, alleen al dankzij de Levante, terwijl de verkoop van de Quattroporte intussen afneemt. De ‘kleine’ SUV van Maserati kan op heel eigen kenmerken rekenen volgens de eerste informatie en is dus geen kopie van de Stelvio. Maserati hoopt na de komst van dit model op jaarlijkse aantallen van tussen de 70.000 en 80.000 eenheden.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

9 reacties »

  • larsjacobusse schrijft:

    Een D-segment SUV van Maserati hoeft niet noodzakelijkerwijs te kannibaliseren met de Stelvio. Auto’s in hetzelfde segment als de F-pace en Macan, zijn substantieel duurder dan de Stelvio; dat gaat over meer dan een paar mille. Als de Maserati D-segmenter eigen (V6) motoren, nog rijkere uitrusting en hoogwaardiger afwerking krijgt, vullen ze elkaar prachtig aan. Ik ben niet echt fan van SUV’s, maar wat er de laatste tijd uit Italië komt is dusdanig stijlvol dat er van mij nog wel wat op dat gebied mag komen, als het geld in het laatje brengt.

  • henk schrijft:

    De Maserati gaat in een duidelijk hoger niveau zitten met eigen motoren. Geen sprake van kannibalisme, geen concurrentie voor de Stelvio.

  • henk schrijft:

    Wat betreft het zeuren over de SUV: je kan ook blijven janken dat het T-Ford segment niet meer bestaat of dat het segment populair-luchtgekoeld-achterin niet meer bestaat of dat over ruim 20 jaar de benzine motor in de EU niet meer bestaat.

  • Raraaf schrijft:

    Gezien ontwikkelingen in wetgeving verwacht ik vooral dat de Maserati variant van de Stelvio met een hybride variant of geheel emissieloos zal zijn. Een V6 biedt Alfa met de QV straks al.

  • larsjacobusse schrijft:

    Een eventuele V6 motor zal misschien ook niet in de vermogenscategorie vallen van de Stelvio Q, maar meer in die van de huidige motoren van de Ghibli, mogelijk i.c.m. een elektromotor. De hybrideversie zou dan een systeemvermogen krijgen van heb ik jou daar. Het is maar een losse gedachte, maar dergelijks techniek (of net een beetje anders) gaat er wel komen, gezien eerdere berichtgeving.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Ik kan me gewoon goed voorstellen dat als je meer dan 70 mille te besteden hebt in dit segment dat je voor een grotere SUV gaat en niet voor een compacte als deze.

  • Alfa-073 schrijft:

    @ Lancia4Ever, oa Porsche laat zien met de Macan naast de Cayenne dat het toch anders werkt. Misschien minder in het nuchtere NL, maar in veel landen willen mensen graag een SUV met een nog prestigieuzere naam. En willen daar ook voor betalen

  • Squadra schrijft:

    De Levante is een hele grote SUV maatje Q7, En er zijn meer voorbeelden Jaguar Land Rover, Porsche als de std Maserati boven de Alfa Stelvio komt te staan dan gaat het echt wel goed komen. Maserati moet trouwens veel sneller en meer gebruik kunnen maken van nieuwe technieken bijvoorbeeld de GranTursimo had al een nieuw model moeten hebben dochter Ferrari kijk waar die staat met de nieuwe Portofino bouw er gelijk 3 Maserati Alfa Romeo 6C en de nieuwe Ferrari Portofino. Dit is onder andere een reden Waarom Luca di Montezemolo weg moest.

    Die wilde alleen alles voor Ferrari houden terwijl de rest er giga door kan groeien binnen FCA zowel Maserati als Alfa Romeo.

    Nog een nieuwtje komt uit Amerika waar Jeep werkt aan de nieuwe Wrangler met de nieuwe 2.0 Turbo zou deze motor tussen de 350 a 380PK moeten krijgen. Dit is natuurlijk ook belangrijk nieuws voor bijvoorbeeld de Alfa Giulietta Q, de Stelvio en de Giulia. En misschien opvolger Alfa 4C die meer op Cayman en Alpine kan lijken met meerdere vermogens kan worden aangeboden.

    Ciao

    Squadra

  • henk schrijft:

    @Squadra

    Het is de bedoeling dat alle nieuwe Maserati modellen op de Alfa techniek gebaseerd worden.

    Wel een kleine correctie, die 380 pk is een typo, het is al toegegeven door FCA USA dat het niet klopt.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Categorie�n

Maserati

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties