Maserati Grecale interieur gespot in China

Hij is af!

De Maserati Grecale is klaar voor een marktdebuut, dat merk je aan alles. Naast de vele testfoto’s op Italiaanse bodem, zien we nu ook ‘buitenlandse’ plaatjes binnensijpelen. De enige interieurfoto komt vanuit China en lijkt ook daar te zijn genomen, afgaande op de voertuigen op de achtergrond (Isuzu/JAC vrachtwagen). We zien dat Maserati dit keer op geen enkele manier wil achterlopen qua softwarematige technologie. In de middenconsole blinkt een geprononceerd systeem dat evengoed op je bureau als notebook zou kunnen functioneren. Het instrumentarium is eveneens een groot digitaal scherm, wat wijst op een bevestiging dat het merk met de drietand voortaan ook als geavanceerd product door het leven wil gaan. Maserati is de fase van handgemaakte puristen auto (sexy maar niet echt geavanceerd) dus voorbij. Dat het interieur in China is vastgelegd kan ook te maken hebben met de ontwikkeling van wat we hierboven besproken hebben. Wie van sensatie houdt zou echter kunnen beweren dat men in China druk bezig is om de Grecale na te maken…

Direct ook als Trofeo.

De Grecale is dus af en behalve in China ook gezien in Polen. Behalve dat Fiat/Stellantis in Tychy en Bielsko Biala een fabriek heeft staan, kunnen we niet zo goed bedenken waarom dit het geval is. Wie oplet ziet dat de Grecale’s op recente spionagefoto’s, enerzijds vier ronde einddempers hebben en een gladde motorkap, en anderzijds vierkante einddempers met een oneffen oppervlak van de motorkap, dat voorzien is van extra camouflerende elementen. We denken dat het in het laatste geval gaat om een extra krachtige Trofeo editie met V6 biturbo. Deze zal een motorkap hebben met ‘luchthapper (s)’ zoals we dat ooit al zagen op de GranTurismo MC Stradale of de meer recente Ghibli en Levante Trofeo. We verwachten een eerst presentatie voor de pers al ergens in dit najaar. De officiële productiestart in Cassino zal intussen aan het begin van de komende winter plaatsvinden. Deze productielocatie is momenteel onder andere op slot tot eind augustus, in verband met voorbereidingen op de reguliere assemblage van de Maserati Grecale.

8 gedachten over “Maserati Grecale interieur gespot in China

  • 1 augustus 2021 om 13:50
    Permalink

    Als Maserati niet achter wil lopen zal het bij de introductie direct met een plugin moeten komen. In dit segment wordt nu al 30% als PHEV of BEV verkocht, in 2022 waarschijnlijk 60%. Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Porsche, Volvo en Lexus hebben in 2022 allemaal een BEV in dit segment. Tegen 2027 is de brandstofmotor in dit segment al uitgestorven. De digitale schermen zijn modern, maar niet geavanceerd. Dit is al enkele jaren de norm in dit segment. Iets zegt me dat de kritieken van de pers hetzelfde zullen zijn als bij de Levante, de Giulia en de Stelvio: mooi, rijdt goed, maar de concurrentie is al verder.

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2021 om 18:28
    Permalink

    Dit is ook niet iets om trots op te zijn.

    “Maserati is de fase van handgemaakte puristen auto (sexy maar niet echt geavanceerd) dus voorbij”.

    Dit segment behoord tot Alfa Romeo en/of Lancia. Merken om zeep helpen kunnen ze goed in Italië. Maserati hoort een Bentley concurrent te zijn. Gek genoeg lijkt alleen Ferrari te lukken in Italië. Maserati heeft een enorme opleving gehad onder Ferrari.

    Beantwoorden
    • 2 augustus 2021 om 09:08
      Permalink

      Helemaal gelijk. Maserati zwabbert nog te vaak. Hoewel dat ook voor Fiat, Alfa Romeo en daarmee ook voor Abarth en Lancia geldt. Zwabberen door trends niet tijdig (5 jaar ontwikkeltijd heb je nodig!) te onderkennen en volgens mij ook te weinig urgentie in de ontwikkeling. Ook: de -volledig- digitale versie gaat het niet redden. Veel te glad en te uitwisselbaar. Teveel voer voor financiële cijferfetisjisten, want digitaal is goedkoop, op de korte termijn. Zie het horloge: er is markt voor een iWatch of vroeger de LCD-variant, maar de duurdere segmenten zijn analoog. Menselijke maat, vakmanschap en directe schoonheid (blijven) tellen. Italianen hebben moeite om trends door te zetten in hun ontwerpen en wisselen vaak te snel. Vierkant en dan weer rond. Een succesvol merk heeft zijn basis goed en varieert daar vakkundig en creatief mee. Maak eens goede stoelen, voor altijd, ook voor grote Europeanen. Kies volledig voor elektrische aandrijving, speel met de vering en de remmen. De mens die Italiaans kiest wil schoonheid, expressie met soms ingetogen adel. Italië dus. Wat de mens niet wil is te beperkte keuze, weigerende systemen, slechte accucapaciteit en slechte verkrijgbaarheid van onderdelen.

      Beantwoorden
      • 2 augustus 2021 om 09:32
        Permalink

        PS De stoelen op deze foto zijn een Maserati onwaardig. Die lijken op die goedkoopste stoelen uit de Giulia. Zitten slecht, weinig steun, te klein en een goedkope uitstraling. Dat kan niet waar zijn. Kies bij een Giulia altijd de Veloce-stoelen, die zijn heel goed. Die armsteun kan ook niet, het lijkt wel zo’n steun uit begin jaren 0 (zie Thesis, Granturismo of Quattroporte V).

  • 2 augustus 2021 om 23:46
    Permalink

    Hoop inderdaad op een hybride en binnen 2 jaar ook EV. Anders kansloos in de EU en vrij snel daarna ook elders. En bovenal hoop ik dat ook de andere modellen van Maserati naar de jaren 20 worden gehaald. Mooi alleen volstaat niet om concurrerend te zijn.
    In ieder geval een nieuw model. Helaas een SUV maar beter dan geen nieuw model.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2021 om 11:21
    Permalink

    Allemaal poep reacties weer! Maserati maakt waanzinnige auto’s heel erg goed en echt nog uniek Porsche is een volume merk geworden is totaal niet uniek meer! Maserati’s gereden van GT tot QP nieuw en oud.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.