Maserati met middenmotor ‘gespot’

Inderdaad; Maserati werkt aan een lichte compacte sportwagen met middenmotor die ze in de wandelgangen reeds de ‘super sportiva’ noemen. Een tijd geleden lieten we je al weten dat het om een auto met middenmotor zou gaan, zodat Maserati het niet alleen met GT’s en sedans hoeft te doen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat men verder werkt aan dit type sportwagen, want wat ooit als een vooruitstrevend project begon in samenwerking met Dallara voor de ontwikkeling van de 4C, krijgt nu feitelijk een vervolg. Of er technisch nog zaken overeenkomen met de 4C weten we niet, maar is goed voor te stellen, aangezien de toeleverancier dezelfde zal blijven (Adler). Een solide maar lichte basis in carbon fiber verwachten we dus sowieso en nog altijd sluiten we niet uit dat Alfa Romeo mee mag liften op den duur.

Dat er in Modena een vervolg zou komen op de 4C wisten we al langer. Op een bepaald moment was er zelfs het wilde gerucht dat het om een Lancia zou gaan, maar het is voorlopig zelfs geen Alfa. Fans rekenden na de laatste aankondiging van Marchionne, nog op de komst van een nieuwe Alfa 8C. De insteek was immers dat de Tridente en de Biscione samen tot ontwikkeling zouden worden gebracht. Mike Manley heeft Alfa Romeo echter voorlopig grotendeels in de koelcel gelegd. Dat moet alles te maken hebben met de ontwikkelingen die nu eerst voor Maserati zullen plaatsvinden. Je kunt het je simpelweg niet voorstellen dat Alfa Romeo nooit deelgenoot zal zijn. En laten we eerlijk wezen…

Het is niet moeilijk om achter de hevige beplakking van deze sportwagen in spe, de golvende carrosserie van een Alfa te zien (inclusief ronde achterlichten!). Maar voordat je fantasie op hol slaat… Wat je hier ziet is geen spontane scoop. In Modena heeft men kennelijk besloten bewust deze nachtelijke scoop naar buiten te brengen, als aanloop naar het nieuwe model dat in mei 2020 zal gepresenteerd worden. Op de plek van de nummerplaat staat letterlijk #MaseratiMMXX. De ontwikkeling (van project M240) lijkt al in een vergevorderd stadium. Dankzij hightech simulatietechnieken, vindt de testfase op de weg in een steeds later stadium plaats dan voorheen. Er wordt in de wandelgangen gesproken over het gebruik van een (‘nieuwe’) V6, gekoppeld aan hybride techniek. De fabriek in Modena wordt momenteel voorbereid op de productie van dit nieuwe model, dat in de toekomst tevens als Spyder ter wereld zal komen (2021).

12 gedachten over “Maserati met middenmotor ‘gespot’

  • 21 november 2019 om 10:05
    Permalink

    Jammer dat het geen Alfa is, maaaarrrr, heerlijk om te zien dat er nog volbloed Italianen worden ontwikkeld binnen FCA! Mike weg (het liefst gisteren) en een Italiaan met benzine in het bloed weer aan de leiding. En dan komt die Alfa er ook nog wel!

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 10:06
    Permalink

    Ja, daar zit de wereld op te wachten: een halo-model dat ontwikkeld werd als Alfa Romeo, nu uitbrengen als Maserati en er wel 1.000 per jaar van verkopen. Schiet lekker op zo…

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 10:56
    Permalink

    Is op basis van het chassis van Dallara (Stradale)

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 11:39
    Permalink

    La nuova supersportiva a motore centrale Maserati, codice di progetto M240, deriva dal progetto di Alfa 8C. Il suo motore non è un motore al 100% Maserati come sostiene il PR Maserati nel suo comunicato stampa, ma un derivato del 2.9 V6 Alfa Romeo più noto come “Termoli”, una variante high rev con doppia accensione TwinSpark da 625cv con assemblaggio finale a Modena. Il progetto originale di Maserati Alfieri con una piattaforma in alluminio di concezione simile a quella usata da modelli Ferrari è stato bocciato da Mike Manley che ha deciso di usare il progetto della vettura per i 110 anni di Alfa Romeo, l’Alfa 8C, come halo model della nuova gamma Maserati. Speriamo che Mike Manley e i suoi consiglieri siano allontanati il più presto possibile, e speriamo che Carlos Tavares abbia una visione migliore per Alfa Romeo.
    La vettura nelle foto è un mulotipo.

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 14:59
    Permalink

    Vertaling: De nieuwe Maserati-supersportwagen met middenmotor, projectcode M240, is afkomstig van het Alfa 8C-project. Zijn motor is geen 100% Maserati-motor zoals beweerd door de PR Maserati in zijn persbericht, maar een afgeleide van de 2.9 V6 Alfa Romeo, het best bekend als “Termoli”, een variant met hoge toeren met 625cv TwinSpark dubbele ontsteking en eindmontage bij Modena. Het originele Maserati Alfieri-project met een aluminiumplatform met een vergelijkbaar ontwerp als dat van Ferrari-modellen werd verworpen door Mike Manley, die besloot het ontwerp van de auto voor de 110 jaar Alfa Romeo, de Alfa 8C, als halo te gebruiken model van de nieuwe Maserati-reeks. We hopen dat Mike Manley en zijn adviseurs zo snel mogelijk zullen worden verwijderd en we hopen dat Carlos Tavares een beter zicht heeft op Alfa Romeo.
    De auto op de foto’s is een testmule, dus de vormgeving is niet definief.

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 17:38
    Permalink

    Bedankt voor de vertaling.

    Vooral de voorlaatste zin ! Die had ik niet goed kunnen ontcijferen… maar is wel een heel interessante…
    Manley is al even wispelturig en ongeduldig als SM voor zijn autoproducten.
    Wat Alfa nu meemaakt (herlancering en na 2 jaar al terug de rem erop), heeft Lancia ook meegemaakt onder SM.

    Voor de “jongeren” onder ons 🙂 : Lancia samengevoegd met Chrysler, veel bombarie en blabla met allerlei bling-bling folders en reclame, rebadgen van 3 modellen als Lancia.
    Daar kan je nog mee leven, het is maar tijdelijk totdat er nieuwe en gezamenlijk ontwikkelde modellen gaan komen. Denk je, aanvaard je.
    Maar die kwamen niet…. Chrysler in de ijskast, Lancia doodgeknepen.
    Wat Chrysler nog kreeg (200 en Pacifica), kreeg zelfs Lancia niet meer.

    PS : blijkbaar wordt die Pacifica terug herdoopt naar Voyager ?
    https://www.autogids.be/merk–chrysler/autonieuws/nieuwe-modellen/chrysler-voyager-terug.html

    Volgens mij zou dit echt wel nog goed verkopen in de Benelux + Duitsland.
    Heb je nu al de VIP busjes bekeken ?
    Renault Traffic / Fiat Talento, Opel Vivaro (oud model) : pfff. Dat zijn toch echt bestelauto’s ondanks hun chiquere interieur ?
    Misschien dat de nieuwe drie / vier / vijf (?) -ling van PSA het zal maken als VIP bus ? (Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller, Opel Vivaro en Toyota Proace. Misschien binnenkort ook als nieuwe Doblo of Talento ?)

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 20:08
    Permalink

    8C = Stratos
    Guilia = Thema/ Kappa
    Italiaanse auto-industrie is naar de klote

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 22:33
    Permalink

    “”Nee Pacifica is een hybride Voyager niet””
    Ja, dat stond ook in het artikel.
    Maar het zijn dezelfde carrosserieën / interieur, enkel de aandrijving is anders.
    De naam Voyager wordt opnieuw in gebruik genomen.

    Het wispelturige van FCA wat betreft namen…. Niet goed, nergens voor nodig.

    Beantwoorden
  • 22 november 2019 om 08:32
    Permalink

    In feite gaat het dus om de Alfa 6c die op het laatste moment wordt omgedoopt tot een Maserati omdat met vergeten is andere modellen voor Maserati te ontwikkelen en het gamma al stokoud is. Dit is om evidente redenen niet goed voor Alfa, maar evenmin voor Maserati omdat iedereen door heeft dat dit geen volbloed Maserati is. Goed bezig, die prutsers van FCA. Hopelijk gaat de deal met Peugeot snel door want erger dan dit kan het niet worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.