Maserati SUV straks uit Amerikaanse fabriek

Maserati SUV productie

Maserati’s eerste  productiemodel van een SUV rolt straks in ieder geval uit de ‘Jefferson North Assembly Plant’ te Detroit. De hoge drietand kunnen we straks voor het eerst bewonderen als concept op de IAA van Frankfurt. In de eerste zin van dit bericht schrijven niet voor niets de woorden ‘in ieder geval‘, want rond het stevige Maserati-productieplan voor het Torinese Grugliasco (voormalige Bertone-fabriek), waar de SUV een belangrijk onderdeel van is, zweeft sinds vorige maand weer een hele hoop onzekerheid. Een juridisch gevecht tussen Fiat en vakbond FIOM is daarvan de oorzaak. Al deze wisselvalligheid komt bovendien samen met berichten over een nieuw Fiat-hoofdkwartier in het economisch stabielere Nederland en een turbulente financieel klimaat in Europa. Is Fiat zich aan het voorbereiden op een tweede recessie dat ItaliĆ« juist hard kan raken?

Naast Maserati zal ook Alfa Romeo steeds vaker in de VS haar auto’s bouwen en dus zien we een sterke beweging richting het westen. De krachten voor het produceren van luxe modellen van respectievelijk Maserati, Alfa Romeo en Lancia, zullen zoveel mogelijk worden gebundeld door in Detroit en het Canadese Brampton te produceren. Alleen door op strategische wijze hiervoor te kiezen, kunnen dit soort Italiaanse niche m0dellen een kans maken in de door Duitsers bezette premium-markt.

De lat ligt hoog wat dit model betreft; Sceptici vrezen dat de Maserati SUV niet ‘Maserati’ genoeg zal zijn en dat de door de wol geverfde concurrentie te sterk is (Porsche). CEO Harald Wester verzekerde daarom in een interview van een paar maanden geleden nog, dat de op de Grand Cherokee gebaseerde SUV van Maserati, tot in detail een echte ‘Tridente’ zal zijn.

6 gedachten over “Maserati SUV straks uit Amerikaanse fabriek

  • 19 augustus 2011 om 17:06
    Permalink

    Mja… italie als auto producerende natie diskwalificeert zich zo langzamerhand steeds meer. De gevolgen worden pijnlijk zichtbaar en waren misschien niet nodig geweest.
    Ook merk je dat de jongere generatie in italie zich niet meer druk maakt om een ‘bella macchina’ maar zich liever in een Ipod verdiept. Daar is op deze site al eerder aandacht aan geschonken.
    Je kunt je afvragen wat het betekent voor de toekomst. Tot op heden is het DNA altijd nog wel zichtbaar op italiaanse auto’s. Ik hoop van ganser harte dat het in de toekomst met productielocaties in het verre westen ook zo blijft.

    ‘Voor de zekerheid’ (slecht excuus) heb ik er maar een bella macchina of klassieker in spe bij gekocht.. een GTV6. Kannie wachten tot ik hem kan ophalen. šŸ˜›

    Beantwoorden
  • 19 augustus 2011 om 17:52
    Permalink

    Ooit bouwde Maserati de Chrysler TC en nu is het andersom. Ach als Porsche de Cayenne zo goed weet te verkopen, waarom niet. Ben wel met hape eens….jongere generaties zien een auto als gebruiksvoorwerp, ik word echt oud.

    Beantwoorden
  • 19 augustus 2011 om 18:29
    Permalink

    Je wordt niet alleen ouder San, de wereld wordt vooral ook met een rap tempo saaier en uniform. Wat mij betreft is die chronische culturele uitholling op termijn nog erger dan een eventuele flinke ‘double dip’.

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2011 om 17:11
    Permalink

    @ Hape: die GTV6 is sowieso een uitstekende keuze, daar hoef je je niet druk over te maken, maar wat dacht je straks van de 4C? Ben zelf trotse eigenaar van Spider coda tronca in zeer goede staat maar weet niet hoe de gevoelens straks zullen zijn als ik eens achter dat stuur mag kruipen van die 4C, zou zo maar kunnen dat ik ga switchen…Zou wel eerst mijn Mito eruit doen, is leuke huis-, tuin- en keukenbak maar mis het echte Alfa-dna bij die auto.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.