Maserati viert zoveelste wereldtitel in de villa van Pavarotti

Het Maserati weer eens gelukt. Dat het merk ook vandaag weer een van de grootste namen is op het circuit moge duidelijk zijn. Maserati vierde het kampioenschap over 2010 in de villa van een van de grootste Maserati-fans ooit, namelijk wijlen operazanger Luciano Pavarotti. Het greep de gelegenheid ook aan om het sportieve plan voor 2011 aan te kondigen. Eregast was natuurlijk de beste piloot van de drietand Andrea Bertolini (foto’s).

Maserati noteert sinds 2005 vier wereldkampioenschappen, twee constructeurstitels, vijf voor beste coureurs, zes voor beste team, eenmaal Citation Cup en driemaal de 24 uurs van Spa. Met 22 overwinningen in één kampioenschap, is de MC12 (foto) inmiddels de meest succesvolle Maserati ooit. Het zijn namelijk zelf meer overwinningen dan Juan Manuel Fangio ooit behaalde met de 250F toen hij in 1957 wereldkampioen werd.

De MC12 verlaat na zoveel succes voorlopig het GT1 strijdtoneel omdat er onvoldoende deelnemers zijn (1 team i.p.v. twee en minder dan 16 auto’s) met een MC12. Alle aandacht zal dit jaar daarom uitgaan naar het tweede seizoen voor de machtige GranTurismo Trofeo (foto). In de Maserati Trofeo cup zullen alleen soortgenoten elkaar bevechten en voor een visueel spektakel zorgen. Het zullen 8 wedstrijden zijn, met voor het eerst een race buiten Europa, in het Marokkaanse Marrakech.

5 gedachten over “Maserati viert zoveelste wereldtitel in de villa van Pavarotti

  • 21 februari 2011 om 17:57
    Permalink

    De straat versie van de MC12 is nog altijd de snelste op de nordschleife van alle concurrenten.(veyron,Enzo,Koeniggseg,Zonda)volgens Auto motor und sport.

    Beantwoorden
  • 22 februari 2011 om 07:49
    Permalink

    Ik snap nog altijd niet waarom de MC12 nooit ingezet is geweest voor Le Mans. De 24 uur van Francorchamps heeft hij drie keer gewonnen…

    Beantwoorden
  • 22 februari 2011 om 08:17
    Permalink

    In de racerij wint meestal het team met het meeste geld en de slimste auto.
    Vond de MC12 altijd een kunstmatige auto want geen echte straatversie die omgebouwd is tot racer maar omgekeerd.
    Daarnaast had Bartels met zijn Vitaphone sponsor het meeste geld en daardoor de beste rijders.

    Vond het altijd knap dat een Hezemans in de Corvette tot bijna de laatste race van het seizoen keer op keer in de race om het kampioenschap bleef.

    Heb dan ook nooit iets met de MC12 gehad in tegenstelling tot de Gran Turismo die ik vorig jaar in Zolder aan het werk heb gezien.
    Prachtige auto’s.

    Beantwoorden
  • 22 februari 2011 om 08:49
    Permalink

    tomasso wat schrijft gij toch allemaal man, de MC12 is een ubervettebak, veel mooier dan de Enzo, die vind ik eerder kunstmatig aanvoelen, de MC12 is zo zuiver van lijn wat een bak.

    Beantwoorden
  • 22 februari 2011 om 13:11
    Permalink

    Wat ik schrijf is mijn gevoel en de reden om de MC12 niks te vinden.
    Heb hetzelfde met die Audi diesels die Le Mans wonnen.

    Vind tegenwoordig dan ook de Gt2 klasse leuker in de endurance racerij waarbij de straatauto’s met wat tuning tegen elkaar uitkomen op het circuit. Prachtige strijd tussen de diverse merken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.