Min maar toch plus

Marchionne zei het vorige week al. De prestatie van afgelopen jaar is zeker geen zwarte bladzijde maar eerder een record in de geschiedenis van het grote Fiat.

Resultaten die indruk maken vooral als we nog even over de schouder terugkijken naar een jaar of 6 geleden. Toen leek alles redelijk hopeloos en bungelde de Italiaanse autoindustrie boven een afgrond die erg diep was. De operationele winst daalde weliswaar met 26% vorig kwartaal maar de jaardoelstellingen werden ondanks dat veilig gesteld. Een teken van flexibele en gezonde bedrijfsvoering. De kosten werden laag gehouden en er werd een operationele winst van 488 miljoen euro geboekt over het vierde kwartaal van 2009 in vergelijking met de 663 van 2008. De omzet ging omhoog met 3,6% naar 13 miljard euro. Voor het komende jaar is de verwachting dat er een operationele winst zal worden gemaakt van 1,5 miljard euro tegen 1,06 in 2009. De nettowinst zal uit komen tussen de 200 en 300 miljoen euro. De omzet die zal worden nagestreefd gaat van 52 tot 53 miljard euro. Een toename van 3 tot 6% ten opzichte van 2009. Zonder Europese subsidies vanuit de overheid zal de omzet 2,5 miljard lager uitvallen en de operationele winst 1 miljard euro zijn. Zelfs dat is niet het eind evan de wereld volgens Sergio Marchionne.


3 gedachten over “Min maar toch plus

  • 26 januari 2010 om 15:24
    Permalink

    Mischien is het interessant hier eens te plaatsen wat Fiat allemaal behelst : buiten de autos om dan 🙂

    Beantwoorden
  • 27 januari 2010 om 10:47
    Permalink

    Goed idee. Ik denk dat we dat doen zodra FGA binnen een jaar (of twee) ook qua naamgeving een nieuw bedrijf zal vormen met Chrysler 😉

    Beantwoorden
  • 27 januari 2010 om 10:53
    Permalink

    Iedereen kent natuurlijk de merken van de autogroep:
    Fiat , Alfa Romeo , Lancia , Maserati en Ferrari.

    Daarnaast het truckmerk Iveco.
    Op autogebied verder Fiat Powertrain Technologies die de common rail diesel en multiair motor hebben voortgebracht en ook het merk Magneti Marelli behoort tot de groep.

    Op gebied van tractors en bouwmachines Case New Holland.
    New Holland is ook niet voor niks shirtsponsor van Juventus.

    De krant La Stampa behoort tot de publicing tak van de Fiat groep.

    Om een beeld te geven..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.