Nieuwe Fiat Panda bevalt in heel Europa

Samen met de Classic is de nieuwe Fiat Panda met vlag en wimpel de populairste stadsauto van Italië, ja zelfs van heel Europa! Iets wat wij wel hadden verwacht, na onze eerste indrukwekkende ervaring met het model. De kleine Italiaan is met z’n doordachte praktische, technische en esthetische kwaliteiten misschien wel de eigenlijke ‘Auto van het Jaar 2012’… Een titel die de Fiat echter enkel wat de Nederlandse jury betreft toe had moeten komen. Sinds januari zijn van het nieuwe model dik 42.000 verkocht. Samen met de voorganger zijn het er zelfs 49.000 stuks. Hiermee heeft de Panda in Europa een marktaandeel van 13% in het A-segment, gevolgd door de 500 met 12,2%. Een verademing op de sterke teruglopende verkopen van de groep als geheel op deze markt in crisis. Vanaf begin dit jaar heeft FGA met 151.469 eenheden, 22,1% auto’s minder verkocht. Vorig jaar waren het nog 194.392 stuks, toen de verkopen ook al terugliepen.

De Lancia Ypsilon doet het als meer niche model in hetzelfde segment ook niet slecht en is vooral in Italië en Frankrijk erg aanwezig. Het klassieke B-segment loopt sterk terug intussen. De Punto wordt door Fiat scherp geprijsd en is met een nieuwe motor als de TwinAir een prachtige combinatie, maar loopt ondanks dat flink achteruit in aantallen. Dat geldt overigens voor het hele B-segment in de EU. Het kleinste segment en het C-segment blijken het meest in trek momenteel.

De Volkswagen Up! lijkt als beoogde concurrente van de Fiat niet echt in de smaak te vallen bij het grote publiek (eindigde wel hoger bij de verkiezing tot ‘Auto van het Jaar 2012’). VW heeft het model bewust met een breed offensief (ook als Seat en Skoda) in de markt gezet en is nu ook als vijfdeurs verkrijgbaar. Ondanks dat vallen de verkopen op ons continent in het niet vergeleken met de degelijke Panda. Wolfsburg mikte vooral op Italië -de internationale persintroductie vond dan ook daar plaats- maar kan op deze sterk teruglopende markt slechts enkele honderden kwijt per maand. De nieuwe Panda haalt het meer dan het drievoudige in cijfers.

4 gedachten over “Nieuwe Fiat Panda bevalt in heel Europa

  • 1 mei 2012 om 12:05
    Permalink

    Ik zag hem vorige week op de weg!

    In een trailer met nog meer nieuwe panda’s weliswaar, maar toch!
    En het ziet er goed uit!

    Beantwoorden
  • 2 mei 2012 om 08:10
    Permalink

    Goed dat de Panda beter verkoopt dan de Up. Hij ziet er volgens mij veel beter uit. Ik ben trouwens altijd al een fan geweest van de Panda, eender welke generatie.
    Het is alleen jammer dat ze de flater hebben begaan om geen standaard ESP te leveren. Dat heeft ze volgens mij ettelijke punten gekost bij de strijd om de titel van auto van het jaar.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2012 om 14:33
    Permalink

    Het enige sterke aan de up is

    de marketingtruc die ze er mee uithalen, men schrijft het namelijk officieel “Up!”
    Met uitroepteken. Het verraderlijk, slimme zoals je wilt, is dat elk kop van artikels gewijd aan deze auto lijkt alsof ze er laaiend enthousiast over zijn.

    Oftewel, designtechnisch is het geen concurrent, de uitroepteken op zich heeft meer charisma en uitstraling dan de auto zelf

    Beantwoorden
  • 2 mei 2012 om 14:58
    Permalink

    Gelukkig win je daar in de praktijk weinig mee. Alleen mensen/bedrijven die echt iets uitvinden en vanuit hun eigen idee werken zullen op de lange termijn overblijven. 8)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.