Eerste indruk Fiat Punto TwinAir: Een prima combi

Punto 2012

Zoals gezegd reisden we deze week op uitnodiging van Fiat af naar Italië voor een eerste kennismaking met de nieuwe Punto 2012 editie en dan het bijzonder met de 85 pk TwinAir turbo uitgeruste variant. Wel, deze hernieuwde ontmoeting met de tweecilinder van FGA was opnieuw een aangename verrassing. We hebben het al vaker gezegd; Fiat Powertrain Technologies heeft een regelrechte winnaar gecreëerd met deze krachtbron, want ook in combinatie met een volwaardige B-segment auto als de Punto, is dit een heel aantrekkelijke optie voor wie vlot doch voordelig wil rijden. Later dit jaar zal nog moeten blijken of dit ook voor de MiTo zal gelden, maar we hebben zeer goede hoop dat dat wel goed komt.

Punto 2012 TwinAir

De Punto is zijn initialen Evo na twee jaar alweer kwijtgeraakt wat ook inhoudt dat de ‘snor’ van chroom weer is verdwenen en dat de bumpers weer helemaal in 1 tint zijn gespoten. Deze cosmetische ‘back to basic’ aanpak, geeft de Punto een fris en vernieuwend karakter maar maakt de auto ook stukje minder pretentieus, om niet te zeggen een tikkeltje ‘goedkoper’. Als we heel eerlijk zijn, hebben we inmiddels namelijk echt een zwak gekregen voor bijvoorbeeld de Punto Evo Mylife, die we onlangs mochten testen met de sterke 90 gram 1.3 MultiJet 2 dieselmotor. Die is iets meer ‘bling’ en kan daardoor best je voorkeur hebben, al is ‘minder’ esthetisch gezien vaak ‘meer’. De Punto is qua uiterlijk dan ook een echte allemansvriend en lijkt ook wat het basisontwerp betreft nog lang niet ouderwets. Deze update zal dan ook minstens nog tot 2014 meegaan, voordat Fiat met een totaal nieuw model zal komen. Het interieur is volgens Fiat ook iets aangepast, maar dat ‘iets’ hebben wij niet direct kunnen vinden, wat overigens echt geen manco is.

Punto 2012 back

In de sneeuw rond Balocco reden we ook de voor ons bekende diesel, maar onze aandacht gaat nu helemaal uit naar de sportief getinte felrode Punto TwinAir met speciale badge op de achterzijde. Het merk Fiat heeft namelijk geheel terecht van de TwinAir een speciale lijn gemaakt, die vaak gepaard gaat met mooie lichtmetalen velgen. Overigens zou een ‘Pack by Abarth’ die op de 500 TwinAir verkrijgbaar is tegenwoordig, ook op dit model niet misstaan. Met dit tweecilinder turbootje is het in principe mogelijk om op 1 liter gemiddeld 23,8 km rijden en dankzij de zesversnellingsbak en de knop in de Eco-stand, kun je er een sport van maken om lekker lui en zuinig te rijden. De CO² uitstoot van deze Euro 5 komt op 98 gram/km… Tot zover het rationele verhaal, want de Punto TwinAir laat zich dus ook heerlijk sportief rijden. Onder de 2000 toeren/min moet je zodra de vibraties beginnen weliswaar wat gas bijgeven om ‘m wakker te maken, maar dat kennen we van de TwinAir en vormt geen enkel obstakel. De Punto voelt licht aan en is uiteraard zoals we ‘m kennen; comfortabel en met een goede rijdynamiek tijdens het nemen van bochten. De TwinAir maakt deze ervaring helemaal af en daarmee benoemen we dit model bij deze dan ook tot de meest aantrekkelijk combinatie op de B-segment Fiat tot toe. De Punto TwinAir is in ons land verkrijgbaar vanaf €13.290,- (de 1.3 MultiJet vanaf €14.290,-) en wordt aangeboden in de versies ‘Pop’ en ‘Easy’. Wil je met een zeer complete ‘Lounge’ door het leven, dan moet je uitwijken naar de excellente 1.3 MulitJet 16v met 85 pk (€17.390,-).

[nggallery id=759]

2 gedachten over “Eerste indruk Fiat Punto TwinAir: Een prima combi

  • 10 februari 2012 om 08:12
    Permalink

    Ik vind dit toch een verbetering tov de snor-Punto hoor. Sober en strak. De neus doet me nu denken aan de Fiat coupé van een paar jaar geleden/

    Beantwoorden
  • 10 februari 2012 om 13:10
    Permalink

    Stukken mooier zonder die chromen snor. Krijgen huidige eigenaren een coupon om tegen gereduceerd tarief hun Evo te ont evoen? Dan sta ik graag voor in de rij onze EVO een mooier gezicht te geven.

    waar blijft die 105PK versie?? De Mito komt namelijk ook met de 85PK versie maar nog geen model met de pittige 105PK editie. 🙁

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.