Home » FCA

Nieuwe investering in Termoli van start

20 december 2019 18:24 23 reacties

Nog maar net is de fusie tussen FCA en PSA een feit, of het eerste goede nieuws klinkt al door voor de FCA-Powertrain fabriek in Termoli. Een jaar geleden al, werd een goed vooruitzicht voor Fiat’s grote motorenfabriek aangekondigd, maar wat volgde was een periode van persstilte en onzekerheid. Achteraf gezien had dit natuurlijk alles te maken met FCA’s zoektocht naar een strategische partner. Vanmorgen was er overleg met de directie van Termoli en vakbondsafgevaardigden.

Het management van Termoli gaf te kennen dat de investeringen voor de installatie van nieuwe assemblagelijnen inmiddels zijn gestart. Naast de mondelinge verklaring zijn gedetailleerde plannen van de nieuwe productie getoond. De nieuwe Firefly GSE motoren 1.0 en 1.5 zullen daar van de band gaan rollen, zowel hybride als atmosferische versies. Termoli is altijd een van de belangrijkste motorenfabrieken van Fiat geweest en zal dat dankzij deze nieuwe productie ook kunnen blijven. Vanaf begin 2021 zal de productie op gang kunnen komen.

Later vandaag was er ook een ontmoeting in Turijn tussen het management van FCA en de nationale vakbondsafdelingen van Italië, over de concrete invulling van aanstaande investeringen van FCA-PSA. Pietro Gorlier herhaalde daar dat de reeds aangekondigde investeringen gewoon door zullen gaan nu de fusie een feit is. Ook zullen tegen 2022 alle fabrieken in Italië met een volledige bezetting draaien.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

23 reacties »

  • dmantione schrijft:

    Toch is de fusie zorgelijk voor deze fabriek: De neiging om een aantal Franse motoren te gaan gebruiken zal groot zijn, omdat deze gewoon concurrerender zijn en daarmee zal de bedrijvigheid in Termoli onder druk komen te staan.

  • Hilbert schrijft:

    Direct al negatief

  • Hoekree schrijft:

    Diantone.

    Hoe verzin je het.
    Wat een onzin praat je
    Ben eens een keer blij of ben je gewoon een zuurpruim

  • dmantione schrijft:

    Niks inhoudelijks aan kunnen merken is bevestigen.

  • niccolo schrijft:

    Idd vreemd om met het oog op de lopende ontwikkelingen dit nieuws naast buiten te brengen. Wat is de toegevoegde waarde van een fusie als de partijen eigen techniek blinden ontwikkelen/produceren, een daarmee het beoogde schaalvoordeel laten liggen?

  • Bofkont schrijft:

    Hoekree oude blinde fanboy, leg mij eens uit wat er onzin is aan de reactie van Dmantione, natuurlijk gaat PSA met FCA techniek delen in de toekomst zie je nu ook al bij Opel, PSA zijn motoren zijn moderner/beter en vooral zuiniger.

  • Hoekree schrijft:

    Omdat je niet snapt wat de afspraken zijn bofkont
    Overal ben je verbannen en nu kom je hier?
    Je bent vw liefhebber wzt doe jij dan hier

  • Hoekree schrijft:

    De afspraken zijn vooropig efficiënter samenwerken maar toch ieder zijn
    EEigenweg.fca fca motoren en psa psa motoren.
    Pas in 2025 komen de eerste gezamelijke auto,s die dan ev zijn
    Dat is de afspraak.heb je er geen kaas van gegeten dan moet je gewoon je mond houden.

  • Bofkont schrijft:

    Haha ik ben nergens verbannen, kan overal komen waar ik wil zoals je weet 😉
    Maar leuk dat de blinde fanboy Hoekree alles denkt te weten, zoals ook hier weer.
    Het zou niet anders logisch zijn dat FCA PSA motoren gaat gebruiken, zoals al eerder gezegd, zuiniger/moderner en veel meer aanbod.

    Ik VW fanboy haha, zelfs nooit een vw gehad.
    Ben veel meer Alfa liefhebber, 6 stuks van gehad.

  • CCHans schrijft:

    Laten we er vanuit gaan dat iedereen op deze site fan is van Italiaanse auto’s. En binnen die fans zijn sommige heel optimistisch en andere minder. Waarbij ik moet zeggen dat er qua nieuws over nieuwe auto’s de afgelopen jaren erg weinig is geweest om nog optimistisch te kunnen blijven. Dus hulde aan wie dat wel kan.

    Als ik de prestaties zie van de paar Fiat’s en Jeep waar de firefly motoren geleverd worden, dan lijkt ie helaas achter te blijven bij de motoren van PSA. Vriend van mij rijdt in zo’n grote C4 Picasso en die rijdt bij snelheden rond de 110 nog 1 op 18 volgens boordcomputer. Dat is nog wat zuiniger dan ik met een Punto TwinAir reed en volgens mij haalt de 500X dat zeker niet. Staat tegenover dat ik de betrouwbaarheid van Fiat/Alfamotoren hoger inschat dan die van PSA. Maar zeker nu in veel landen de aanschafbelasting afhangt van brandstofverbruik, en in NL in extreme mate, lijkt het logisch als voor de PSA-motoren wordt gekozen. Te meer omdat de firefly motoren nog in zo weinig modellen wordt geleverd. Dus als je dan toch een nieuwe motor gaat leveren, waarom dan niet gelijk naar de gezamenlijke techniek?

  • Hoekree schrijft:

    Ach boffie doe je maar aardig voor, ik ken je geschiedenis en je andere nicknamen.
    Geeft verder niet ,daarom.mag ik je nog wel
    Kijk dat ik meer weet van alfa is mischien dat ik er 24 uur per dag mee bezig ben.
    Het plan is om de eerste jaren het meerjaren plan uit te voeren dus de plannen van fca .
    Dat houd in de ristyling van de giulia en stelvio.
    Die gaan nog 4 jaar mee dus dasr komt psa niet aan.
    Dan komt eind 2020 de tonale en die s taat op het compass platform met de bekende fyrefox motoren inc hybribe deze moet 6 jaar mee dus ook daar komt psa niet aan.
    Dan zou er nog een b segment auto komen die wel op een psa platform zou kunnen komen maar ook op een fiat platform in 2025

    Zo heb je weer wat geleerd boffie

  • Bofkont schrijft:

    Tja Hoekree je denkt mijn geschiedenis te weten, maar zoals zo vaak roep je maar wat, heb je wel vaker met fanboys.
    Let maar op, FCA/PSA/OPEL allemaal straks dezelfde motoren /platform.
    Enkel nog een Bagde en onderstel afstemming die verschil maakt.
    Het is moeilijk bescheiden te blijven, zo weer wat geleerd mijn beste Hoekree 😉

  • Hoekree schrijft:

    Ach bofkont van autoweek verwijderd van autoblog verwijderd moet ik doorgaan ?
    De lastste alfa die jij had is 15 jaar geleden.
    Kun je nog wel een alfa fan zijn niks mis mee.
    Geniet van je Mercedes.

    I

  • Bofkont schrijft:

    Hoekree en op beide ben ik nog dagelijks actief 😉
    Maar ga gerust door hoor meneertje weet het altijd beter.
    Mercedes?? Alweer tijden een Z4 3.0.
    Mijn laatste Alfa was een hele fijne 156 2.0 twin Spark, dus niet die Gare Jts 😉
    Nu 13 jaar terug, toen de 156 nog een courante auto was.
    Nu met uitzondering van de GTA een papierbak, zeker een 2.0 jts.

  • Hoekree schrijft:

    Ach bof kont mij maak je niet gek heb een goed leven jongen.
    Schelden of iemand afvallen is niet mijn ding.
    En zeker hier niet.
    Heb een fijne kerst en wees gelukkig want dat ben ik ook.
    En mocht je ooit in de buurt zijn mag je mijn colletie bewonderen
    Je zal verbaast zijn wat daar staat.
    Oja die jts van de week weer gekeurd en helemaal niks mee.

  • Bofkont schrijft:

    Fijne feestdagen Hoekree!
    De Alfa liefde delen we in ieder geval 🙂

  • Orso schrijft:

    En volgend jaar hopen dat alle voorspellingen van Hoekree nu eens een keer wel uitkomen. Dat zou mooi zijn voor iedere liefhebber van Italiaanse auto’s.

  • Bofkont schrijft:

    Orso Hoekree roept al jaren allerlei zaken die nooit uitkomen of uberhaupt waar zijn.
    Dat is de pest met blinde fanboys die ook geen enkele kritiek dulden op hun favo merkje. Feit is dat Alfa Romeo helaas op sterven na dood is.

  • Orso schrijft:

    Mijn reactie was ironisch, bofkont. Van hoekree moeten we geduld hebben want er komt binnenkort zeer veel nieuws aan. Tot op heden klopt daar helaas geen moer van. Blijkbaar luistert de RvB toch niet naar hem.
    Nogmaals: ik hoop echt dat hij in 2020 gelijk krijgt en wij ongelijk. Ik ben toe aan een paar nieuwe Italiaanse auto’s.

    Felice anno nuovo per tutti!!!

  • Bofkont schrijft:

    Oh zeker Orso! ik hoop op een hele mooie toekomst voor Alfa en heel FCA natuurlijk. Al zie ik de toekomst somber in qua onderscheid.
    Techniek gaat zeer zeker gedeeld worden, hopen dat de Italianen nog hun mooie gewaagde design houden wat toch hun troef is!

  • Henk schrijft:

    Wat een kleuters hier zeg.

  • HZW schrijft:

    Wat ik mijn afvraag in dit artikel. ??

    Is de 1.3ltr GSE uiteindelijk een 1.5ltr GSE motor geworden. ??
    Of komt de GSE er nu in 1.0ltr, 1.3ltr en 1.5ltr. ??

  • HZW schrijft:

    De 1.0ltr GSE (999cc) en 1.3ltr GSE (1232cc) hebben 333cc per cilinder.
    De GSE 1.5ltr heeft 375cc per cilinder.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, , , ,

Volg ons

Advertenties