Opnieuw gerucht over grote Alfa SUV in 2018
Onduidelijkheid alom, wat betreft het volgende model van Alfa Romeo. In januari konden we een buitengewoon betrouwbaar klinkend bericht naar buiten brengen, over een grote E-segment SUV uit Mirafiori, dat via een Italiaanse krant voor het eerst naar buiten kwam. Vervolgens werd er begin vorige maand gespeculeerd over een compacte C-segment SUV uit Pomigliano d’Arco. En nu reproduceren diverse internetbronnen uit Italië opnieuw het gerucht over een project met de naam 964, dat de werktitel zou zijn voor een ruime 7-zits SUV boven de reeds bestaande Stelvio. Een enkeling meldt zelfs een potentiële naam dat ‘Castello’ (als het dan over een Milanees ‘kasteel’ zou moeten gaan, geven we zelf de voorkeur aan de historische naam Visconti, ooit gebruikt voor een concept van Giugiaro en vernoemd naar de machtige Milanese familie die menig optrekje in en rond de Lombardijse hoofdstad in bezit had) of ‘Brennero’ luidt.
De bron zou opnieuw (net als in januari) de krant Il Sole 24 Ore zijn, maar na wat zoeken op de nieuwssite vindt onze redactie geen nieuw bericht dat dit bevestigen kan. De presentatiedatum zou 2018 zijn en de lancering begin 2019. In vakbondskringen zou men intussen bevestiging hebben gekregen dat de grote SUV in Turijn naast de Levante van de band zal rollen, voornamelijk ook met zescilinder diesel. De voorbereidingen op de productie van een compacter model in Cassino of Pomigliano zouden in tussen in de loop van volgend jaar van start gaan, met het oog op een debuut in 2020. Strategische geheimhouding vanuit Lingotto vormt mogelijk de reden tot deze onduidelijkheid. Er is geen bevestiging maar ook geen ontkenning. Het feit dat bonden vrij positief zijn over de nabije toekomst toont al aan dat er wat in het vat zit. Volgorde en tijdstip zal hoe dan ook binnen een jaar blijken.
Ik hoop wel dat hij een verlengt Giorgio onderstel krijgt en niet dat van de QP, Levante en Ghibli deelt. Want deze wagens zijn pittige zwaargewichten. voor de Europese markt moeten ze wellicht ook de 2.2 er in lepelen en overwegen twin turbo’s in te voeren voor de 2.2 en 3.0 V6. Of nog beter een elektrische turbo.
Aan de andere kant een Giulietta opvolger op verkort Giorgio platform is voor de EU markt brood nodig. Gewoon een klassieke c-segmenter in diverse uitvoeringen
3 deurs Coupe/hatch
5 deurs Hatch
SW
Sedan (natuurlijk als opvolger van de 33 en 146 van weleer)
Cabrio
Cross-over
SUV
met motoren van 1.4 t/m 2.9 benzine en 1.6 t/m 2.2 JTD met RWD optioneel AWD en automaten van TCT tot 9 traps met flippers. En alle met optioneel 48volts Hybride techniek.
Dan komt Alfa wel bij die 400.000 te produceren wagens. Wel even die 48volt Hybride techniek ook op Giulia en Stelvio toepassen dan gaan de CO2 cijfers naar beneden wat gunstig is voor de doelstellingen en ons belasting klimaat.
toch grappig, de media verzint allerlei geruchten en als deze niet zo uitkomen dan wordt alles ineens onduidelijk, moeilijk en onbetrouwbaar
De media verzint geruchten omdat het weer eens stil is bij Alfa. Als er geen concrete plannen zijn over wat het volgende model wordt, dan ontstaat er ruimte om te speculeren. Er zijn ook nog geen nieuwe Alfa-testmules gezien. Mooi dat de Giulia en Stelvio er zijn, maar nu moet er doorgepakt worden.