Home » Fiat

Opvolger Bravo volgens Fiat concurrent van Golf

11 december 2014 12:05 7 reacties

Fiat C

Fiat bouwt inmiddels geen Bravo meer, maar produceert wel een hatchback in China onder de naam Ottimo (foto) en treft reeds voorbereidingen voor een Europese opvolger die in Turkije van de band zal rollen. Het blijkt een zeer serieuze rentree in het conventionele C-segment te worden, want Fiat-baas voor onze regio, Gianluca Italia, geeft al inzage in hoe serieus men dit wil aanpakken.

In een recent interview met het Italiaanse automagazine AlVolante, spreekt Italia over een segment waaraan Fiat niet voorbij mag gaan, ondanks dat Lingotto hier vooral veel terrein heeft verloren de afgelopen jaren. Daarom zal men het niet bij de vermarkting van compacte Crossovers en SUV laten. De nieuwe hatchback uit Bursa, die ook als sedan (Italië), stationwagon en uiteindelijk als Crossover komt, moet volgens de manager een serieus alternatief vormen voor concurrenten als de Astra, Focus en uiteraard de Golf.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

7 reacties »

  • mareblu schrijft:

    Logisch besluit om te kiezen voor 1 model dat mondiaal kan worden verkocht. Dat is nu de kracht van FCA met haar wereldwijde aanwezigheid t.o.v. bv de Franse fabrikanten. Zo krijg je grotere volumes en alleen zo verdien je de mega-investering terug. Er zal ook wel een Dodge variant komen verwacht ik.
    Fiat is wel zo lang weggeweest uit dit segment dat het helemaal opnieuw moet beginnen, dat zal niet meevallen tussen de gevestigde orde met hun bestaande sterke banden met leasemaatschappijen en fleetowners, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.

  • danielcarrer schrijft:

    Fiat heeft zo’n beetje alle C-segment shoppers naar de concurrentie gejaagd, dus de Italianen moeten daarvoor inderdaad weer helemaal opnieuw beginnen. Het lijkt mij dan ook verstandiger om niet teveel naar de Focus, Astra, Golf te kijken, maar meer naar de Octavia, i30 en C’eed. Dit zijn merken die voorheen geen deuk in een pakje boter konden slaan, en moet je nu eens kijken! De Koreanen zitten beiden zo rond de 100 000 stuks per jaar, de Octavia zal naar alle waarschijnlijkheid dit jaar op meer dan 200 000 stuks zitten!

  • niccolo schrijft:

    Tsjonge, tsjonge wat een wereldnieuws!

    Dat werd ook gezegd

    bij de Bravo
    en bij de Stilo
    en bij de Bravo/Brava
    en bij de Tipo
    en bij de Ritmo

    Stuk voor stuk Golf Killers van de bovenste plank. (Zou Peugeot met de nieuwe 308 zijn oor bij Fiat te luister hebben gelegd?)

    ’s heeren wegen zijn geplaveid met goede voornemens.

    Ik geloof in de ambitie van fiat, maar enige bescheidenheid zou de geloofwaardigheid ten goede komen.

  • bvanarum schrijft:

    Terrein verloren ???, ja nu wel inmiddels. Fiat, AR en Lancia zijn nooit krachtige spelers geweest in het C-segment. Naar mijn idee stopt Fiat tot het D-segment, en hoort dus ook in het C-segment aanwezig te zijn. Het zijn niet de volume aantallen die we voorlopig van Fiat kunnen verwachten, dus zo low-budget mee blijven doen. Een Europese-Ottimo had in dat opzicht toch al lang en breed hier moeten rijden ????, al is het voor een paar jaar als tussenoplossing. Wat is het nieuwe / herziene criterium van de volgende C-segment auto, wil FIAT überhaupt nog kunnen aanhaken ???. De Giulietta en de Delta waren, en zijn nog steeds perfecte auto’s ! Lastig verhaal.

  • mareblu schrijft:

    Eens Mirafiori. FCA moet niet de fout willen maken het Fiat merk als bijna premium in de markt te willen zetten. Ten eerste hebben ze daar al genoeg andere merken voor. Ten tweede zie je in Europa dat de groei zit bij de low budgetmerken: Dacia maakt inmiddels bijna 30% van de verkopen uit van de Renault groep in Europa, Skoda/Seat is enorm belangrijk voor de VW groep, Kia/Hyundai zijn succesvol. GM faalt hopeloos met zijn poging Opel premium te willen laten zijn. Dus ik denk dat je gelijk hebt: de Ottimo had al lang aangeboden moeten zijn als Fiat in Europa. Je ziet hieraan hoe lastig is om een merk het passend imago mee te geven, want dit staat weer haaks op het luxe imago dat de 500 heeft , toch ook een Fiat. Vergelijkbare imago squeezes zien we bij Alfa Romeo (volumemerk met Mito en Giulietta of sportwagenmerk dat pas begint bij C4 en Giulia), bij Lancia (ralyemerk of truttenkar Ypsilon) etc. Op de gerebadgde Lancia’s na heeft Marchionne het tot nu toe allemaal goed gezien, dus laten we dit ook maar afwachten….

  • F-Bravo schrijft:

    Zelf ben ik eigenaar van het laatste type Bravo t-jet Sport Plus. Geweldige auto, die gek genoeg wel wat prima punten van de Stilo mist. Zo is de zitpositie iets minder en zijn ook het ontbreken van de gasveren om de motorkap omhoog te houden een gekke keuze van Fiat.
    Maar veel gekker en daarmee ook kenmerkend voor het ontbreken van succes in het c-segment voor Fiat, is het ontbreken van een stationwagen en een 3-deurs, zoals bij de Stilo.

    Een Golf komt altijd in dezelde smaken op de markt. Wellicht wat saai, maar je weet wel wat er komt:

    -- 3 deurs
    -- 5 deurs
    -- Station
    -- Sedan (jetta/Bora)

    Ook in uitvoeringen zijn duidelijke herkenbare tendensen. Zo komt er altijd een GTI en een R versie.

    Fiat heeft door de jaren heen nooit een consistent beleid gevoerd. Hierdoor heeft het veel kopers verloren. Ook is het zonde dat er momenteel gewoon geen opvolger voor de Bravo beschikbaar is. Ik ben nu 27 en stel ik krijg morgen kinderen, dan kan ik niet meer terecht bij Fiat. De Guilietta wordt nog wel geleverd, maar is te klein en ook niet als station verkrijgbaar.

    Oftewel: ik hoop dat Fiat het nu eens serieus en goed gaat aanpakken, ook voor de toekomst. Laat de consument duidelijk merken wat je beleid gaat worden en hou daar aan vast. Plaats er een goed stuk marketing omheen, zorg dat je auto’s zowel Italiaanse authenticiteit uitstralen, alsmede interessante motoriseringen hebben en het kan niet misgaan.

  • danielcarrer schrijft:

    Marketing is inderdaad nooit Fiat’s sterkste punt geweest, helaas. Fiat heeft z’n leidende rol in het C-segment met de 128 af moeten staan aan VW om deze vervolgens nooit meer af te kunnen pakken. De Tipo kwam er nog het meest bij in de buurt.
    Zoals F-Bravo ook schrijft: Fiat heeft vaak leuke, mooie of slimme ideeen die je vervolgens bij de opvolger niet meer terugziet. In het geval van de Stilo --> Bravo kan ik er zo een paar opnoemen:
    -de plafonnière: bij de Bravo komt deze ineens uit de oude 156
    -het laatje links bij het stuur, bij de Bravo is ‘ie weg
    -de knoppen op het stuur. Bij de Stilo zitten ze niet op de spaken en dat bedient veel beter
    -Stilo was verkrijgbaar met keyless entry, Bravo niet
    en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Merken als Audi, Skoda, Kia en Hyundai zijn gekomen waar ze nu zijn door consistent te zijn en hun auto steeds te verbeteren waar nodig, en te behouden waar dat niet nodig is. Fiat begint iedere keer met een schone lei, waardoor het product niet ‘af’ is en de consument de draad kwijtraakt. Jammer.

    Ik ben heel benieuwd of we nu wel een SW mogen verwelkomen. Ik hoop het, want als de Italianen ergens marktaandeel laten liggen is het daar wel.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Fiat

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties