SEVEL Atessa maakt volgende Ducato ook als Toyota

De toekomstige Ducato ook als Toyota.

De middelgrote bedrijfswagens van Stellantis, waarvan de Fiat Ducato al ten tijde van FCA en PSA een zeer belangrijke basis vormt, gaan binnenkort een nieuwe fase in. Het is opnieuw een garantie voor continuïteit voor de grote bedrijfswagenfabriek in het Italiaanse Atessa, wat al decennialang de bekende succesvolle kraamkamer is van de Fiat Ducato en diens Franse derivaten. Met de toevoeging van een merk als Opel, plus de samenwerking met het Japanse Toyota, zou je zeggen dat er enkel meer werk aan de horizon gloort. Zo zal de volgende generatie Ducato volgens de laatste berichten ook als Toyota van de band gaan rollen. Bovendien zullen er ook volledig elektrische bussen gemaakt worden naast de meer conventionele assemblage van turbodiesels.

Eerder groei dan krimp.

Toch is er een ander aspect wat men in de provincie Chieti al sinds de vorming van Stellantis een beetje vreest. Stellantis heeft in het Poolse Gliwice namelijk ook een bedrijfswagenfabriek staan met exact dezelfde taken als die van Sevel in Atessa. De vraag die sommigen stellen, is of dit een geleidelijke krimp zal veroorzaken rond de Italiaanse fabriek. Een krimp die volgens sommigen al is ingezet, aangezien 500 werknemers van de circa 6200 al een halfjaar zonder werk zitten, zij het dat dit vooral te danken is aan een gebrek aan componenten. Toch is de samenwerking met Toyota, die PSA al sinds 2012 heeft, een hele uitgebreide en degelijke. Dat de Japanners nu ook mee willen doen aan de volgende generatie Ducato (nummer 9 alweer!) is louter goed nieuws. Vooral als blijkt dat de Toyota eveneens uitgebreid configureerbaar zal zijn. Oftewel 4 verschillende lengtes en 3 verschillende hoogtes met een laadvermogen van 8 tot 17 m³. Het nieuwe project moet vanaf 2024 gerealiseerd worden. De samenwerking met Toyota betrof tot nu toe enkel de productie van kleine bedrijfswagens in het Franse Hordain en het Spaanse Vigo. Dat de Japanners samen met Stellantis nu een volledig gamma gaan voeren in Europa is een strategische zet om tegengas te bieden aan het monsterverbond tussen Ford en VAG. In dit licht spreekt de lokale overheid dan ook van een vruchtbaar perspectief voor de bedrijfswagenfabriek in de regio Abruzzo.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.