Sommige Amerikaanse dealers kritisch over debuut Fiat 500L

500L amerika

De Fiat 500L is inmiddels enkele duizenden keren verkocht op de Amerikaanse markt. Het is niet de droomstart waar de 210 Amerikaanse Fiat-dealers op hoopten, maar dat heeft misschien vooral te maken met het schrille contrast met de zeer succesvolle normale 500. Bovendien moest ook het kleinere zusje van de 500L 2 jaar geleden, zich eerst nog flink in de mindset van de Amerikanen nestelen, alvorens tot een commercieel succes uit te groeien. Inmiddels is ook de Trekking verkrijgbaar in de VS en sommigen hopen op een verdere uitbreiding van het gamma middels de Living.

Deze hoop komt door een recente terugval in de verkoop afgelopen september, terwijl de maanden ervoor zelfs nog wat groei te noteren viel. In augustus verkocht Fiat in de VS 4190 auto’s -wat 1% meer is dan het jaar ervoor- en september waren dat er 3157, wat weer 29% minder is dan dezelfde maand vorig jaar. Op jaarbasis is dit jaar nagenoeg net zo succesvol als 2012, zo niet beter. Marchionne’s grootste vrees is echter naar eigen zeggen om ‘een verkeerde auto’ op de markt te brengen, aangezien Fiat in deze fase nog niet in staat is om het een na het andere nieuwtje te brengen. Het is te voorbarig om dat nu reeds de te concluderen wat de 500L betreft, bovendien blijft Fiat de concurrentie in het kleinere segment nog altijd ruimschoots voor.

500L Miami

4 gedachten over “Sommige Amerikaanse dealers kritisch over debuut Fiat 500L

  • 18 oktober 2013 om 10:15
    Permalink

    Het is toch overduidelijk dat de Fiat 500L gewoon niet de reddende engel voor Fiat is. De 500L heeft niets te maken met de 500. Qua design en, niet onbelangrijk, het imago niet. De 500 is retro/fun en dat is de 500L niet. Die is veel praktischer. De grote fout in mijn ogen is dat ze de 500L ook het 500 label hebben meegegeven. 600 of welk ander getal zou veel beter zijn geweest.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2013 om 15:02
    Permalink

    Juist, maar daaruit volgt direct dat de plannen om alles onder het 500-label te laten vallen (en zelfs evt. het FIAT-merk te laten vallen) in twijfel getrokken moeten worden. De 500X wordt ook geen retrowagentje.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2013 om 20:21
    Permalink

    De 500 is een retro model op zich
    Ik denk dat uitmelken hiervan , door er een label van te maken met allerlei oubollige autootjes met een 500 snor .
    Ik denk dat dit geen goed doet aan het succes van de 500 en de opvolger hiervan

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2013 om 22:01
    Permalink

    Economisch is het wel te begrijpen: Panda of 500, beiden A-segment, maar op de 500 zit veel meer marge. En het ding verkoopt gewoon goed. Dat maakt het heel aantrekkelijk dat succes te kopiƫren naar de andere segmenten, zie daar de 500L als B-segmenter waar lekkere marge op gedraaid wordt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.