Stellantis stopt met produceren in Grugliasco

AGAP is geen lang leven beschoren.

De Avvocato Giovanni Agnelli Plant in Grugliasco Turijn zal zoals verwacht niet langer Maserati’s gaan produceren. Stellantis heeft in een officieel overleg met bonden en overheidsafgevaardigden te kennen gegeven dat de gehele Maserati-productie in Turijn, voortaan in Mirafiori zal gaan plaatsvinden. In de voormalige Bertone-fabriek die onder Marchionne een grote herstart beleefde zullen tot 2024 enkel nog chassis gelast worden. De productie van de Quattroporte en Ghibli zal worden overgebracht naar Mirafiori waar ook de Levante van de band rolt (+ de elektrische Fiat 500). Stellantis doopt FCA’s voormalige ‘Polo del lusso’ om tot Stellantis Turin Manufacturing District dat geconcentreerd is in Mirafiori en dat een belangrijke basis vormt voor de productie van elektrische auto’s voor de Stellantis groep.

Januari 2013.

Het besluit van Sergio Marchionne om in Turijn op twee plaatsen luxe auto’s voor de export te fabriceren, kwam na een moeizame strijd met diverse vakbonden tot stand. Onder de voorwaarden van de fabrikant werd ‘il polo del lusso’ (as van luxe) een feit. De fabriek in Grugliasco kreeg een grote make-over. Begin 2013 werd de productie van de Maserati Quattroporte (en kort daarna ook de Ghibli) officieel gestart en ontving de fabriek waarin ruim een miljard euro werd gepompt de eervolle naam Avvocato Giovanni Agnelli Plant (AGAP). Het doel was om gradueel steeds meer te produceren. Marchionne noemde AGAP de eerste steen van een groot project verdeeld over twee fabrieken. Mirafiori zou vooral SUV’s gaan produceren te beginnen bij de Levante.

Microchipcrisis en Full Electric.

Er hangt door de aanhoudende microchipcrisis een donkere schaduw over de Italiaanse autofabrieken en het besluit van Carlos Tavares om deze fabriek van z’n assemblage te ontdoen, maakt het allemaal niet bepaald rooskleuriger. Daarom wilde Stellantis vandaag ook aantonen dat er zoveel mogelijk in gang wordt gezet ondanks alles. In Cassino en Pomigliano start volgend jaar de productie van respectievelijk de Maserati Grecale en de Alfa Romeo Tonale. In Mirafiori vindt momenteel al de voorbereiding plaats op de productie van het nieuwe ‘Full Electric’ platform voor Maserati dat de naam ‘Folgore’ zal dragen. Met de productie van de Levante en de 500 BEV komt de totale productie sinds januari dit jaar op ongeveer 54.000 eenheden. Binnen afzienbare tijd zal daar de productie van de nieuwe GranTurismo en de GranCabrio ook starten.

Een gedachte over “Stellantis stopt met produceren in Grugliasco

  • 12 oktober 2021 om 01:05
    Permalink

    Nog te ver van Modena. En de rekenmeesters zijn weer bezig. Sluiten en efficiency. Waar is de visie?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.