Stellantis wil minder fabrieken vanwege elektrificatie

Geen doekjes.

Tavares zegt het onomwonden; Stellantis zal in verband met de kosten van de transitie naar elektrificatie moeten afzien van het huidige productiemodel. Kort gezegd wil dat zeggen dat fabrieken niet langer de omvang zullen hebben die ze vandaag hebben en dat er vooral ook minder fabrieken nodig zullen zijn. Elektrische auto’s blijven duurder om te produceren en vragen om een ander opzet van de toelevering. Vanwege andere factoren zoals de geopolitieke, zal de druk op de productiestructuur bovendien alleen maar sneller toenemen. Zo is dit nu al ten koste van de fabriek in het Amerikaanse Belvidere (Illinois) gegaan. FCA haalde deze faciliteit 10 jaar geleden nog van het infuus dankzij de productie van nieuwe modellen. Vooral 2023 zal een moeizaam jaar worden in productief opzichte. Moeilijker dan 2022.

Voorzichtige toename ondanks crisis.

De Italiaanse fabrieken doen het relatief goed en noteren een lichte toename ten opzichte van 2021 (+1,8%). Vooral vanuit Mirafiori (dankzij de elektrische 500), Pomigliano d’Arco (dankzij de toevoeging van de Tonale) en Cassino (dankzij de toevoeging van de Grecale) komen positieve geluiden. Melfi bleef nagenoeg gelijk en moet het van de twee Jeeps hebben. Men verwacht daar weer een afname voor het komende jaar. De chipcrisis zou ondanks de positieve balans voor een veel lager aantal hebben gezorgd zegt de belangrijkste Italiaanse bond. Men schat 200.000 voertuigen minder. Ten opzichte van 2017 ligt het aantal geproduceerde auto’s in Italië dan ook nog altijd een derde lager.

4 gedachten over “Stellantis wil minder fabrieken vanwege elektrificatie

  • 6 januari 2023 om 22:45
    Permalink

    En hoeveel leveren de Franse fabrieken in? Ik vertrouw Tavares niet t.o.v. de Italianen. Hij is teveel bezig met integratie i.p.v. onderscheidend beleid. Stellantis is veel te groot voor centralisatie. De klant zal het niet pikken en de organisatie wordt lui. Immers, wat ontwikkel of produceer je nog zelf als Alfa, Lancia of Maserati? Inkoop of Marketing: allemaal grotendeels centraal. Laat de Italianen het zelf doen binnen strakke sturing op financiële parameters. Zo niet, dan kan de Italiaanse auto-industrie over 10 jaar wel eens goeddeels zijn verdwenen.

    Beantwoorden
    • 8 januari 2023 om 07:09
      Permalink

      Tavares heeft wel een punt met de extreme dominantie van de Chinezen. In het bijzonder de batterijen (China beheerst de hele keten), maar ook de elektronica worden goedkoop geproduceerd voor de Chineze merken. Europa staat weer te twijfelen. Binnenkort rijdt vrijwel iedereen Chinees, want het prijsvoordeel is wel erg groot. EU’er Timmermans mag zich achter de oren krabben. Zijn klimaatbeleid drijft ons versneld in handen van de Chinezen. Niks tegen minder CO2-uitstoot, maar we zullen (tijdelijk) protectionistische maatregelen moeten nemen. M.n. subsidie voor hier in de EU-gebouwde auto’s. Bovendien ligt afluisteren en datamonopolie door Chinezen via de auto erg voor de hand.
      Kortom, een veel betere integrale aanpak van het klimaat-, transport- en veiligheidsbeleid in de EU, politiek en industrie samen, moet resulteren in reductie van meer CO2, meer werkgelegenheid en bescherming tegen Chineze manipulatie van onze digitale omgeving.

      Beantwoorden
  • 7 januari 2023 om 19:24
    Permalink

    Tesla is nu ongeveer de benchmark met een auto bouwen binnen10 uur met weinig mensen. De loonkosten in China zijn nog steeds lager dan hier. Dus om concurrerend te zijn, moet productie efficiënter. Of dat altijd een megafabriek moet zijn, weet ik niet. Maar dat je zo veel mogelijk bundelt is wel onoverkomelijk. Overigens niet voor de duurdere modellen. Daar gaat het om auto’s met eigen karakter of veel luxe of heel sterk imago. De prijs is minder relevant.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2023 om 12:57
    Permalink

    There is nog altijd potential zu reduce factories. Doorsnede gehalte of 8000,- €/month of the Opel Rüsselsheim-Personeel ist highest at car-companies, higher than Mercedes-Personeel.
    They slept for 20 years and did failliet shit like historic 70 PS 3-Zyl (Karl) oder copy the mistake-1,2er of PSA and many more dumbass-activities.

    On the roadmap of consolidation, Rüsselsheim & Eisenach have zu be closed.
    Also as Ford with Saarlouis and reducing Ford-Köln/Niehl with cut of 75 % of business.

    Natuurlijke selectie…

    Sorry for “hybrid-language”. Greetings from Germany…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.