Tavares lokt overheid door vraagteken achter Termoli te zetten

Elektrische toekomst voor Termoli?

Of er batterijen uit Termoli gaan komen is eigenlijk nog onzeker, terwijl de nieuwe diesel uit Pratola Serra reeds een feit is. Stellantis CEO Carlos Tavares bezocht vorige week beide Fiat Powertrain-fabrieken en had daarbij twee heel verschillende boodschappen. Terwijl de productie van Euro-7 dieselmotoren –zoals wij ook reeds aankondigden– in de voormalige Alfa Romeo-fabriek al een zekerheid is, is de komst van een Gigafactory voor batterijen nog lang niet beklonken. Lokale vakbondsleiders- en overheidsfunctionarissen rond de fabriek in de regio Molise, waar nu Firefly, 2.0 benzine en V6 benzinemotoren worden gemaakt, waarschuwden reeds hun afgevaardigden in de Rome. Vanuit de regering werden deze zorgen echter weggewuifd als onnodig paniekvoetbal. De komst van de Gigafactory is immers toegezegd?

De overheid is aan zet.

Met de verklaring van Tavares dat het inderdaad nog best onzeker is, ligt de bal echter weer in het kamp van de mensen in de Romeinse Senaat. Volgens Tavares is de doelstelling om binnen 10 jaar vooral elektrische auto’s in Italië te bouwen, voor het grootste deel nog een politieke wens en geen industriële realiteit. Tot die tijd is de productie van EV’s een nogal prijzige aangelegenheid. Dat terwijl een merk als Fiat juist uit de as wil herrijzen door de productie van betaalbare elektrische auto’s. De fabrikant windt daar geen doekjes om. Er moet nog echter veel over en weer besloten worden, eer dat mogelijk zal zijn.

Tussen verleden, heden en toekomst.

Afgelopen 13 januari, was het exact 50 jaar geleden dat de eerste steen werd gelegd voor de bouw van de fabriek in het gehucht Pantano Basso. Destijds was men sceptisch over het slagen van deze fabriek, aangezien vele arbeidskrachten destijds naar het hoge noorden migreerden om in en rond Turijn te gaan werken. Bovendien leefde men al eeuwen van de zee even verderop en leek een wervelende industrie een pure utopie. Termoli werd met de komst van de moderne en hoogwaardige Fire-motoren echter een internationale vooraanstaande fabriek. Mensen trokken hierdoor zelfs terug naar hun geboortegrond voor een hoopvolle toekomst (vaak zonder degelijke huisvesting). Op 1 maart dit jaar zal Stellantis inzage bieden in het concrete productieplan voor de komende jaren. We verwachten dat er nog geen Gigafactory in staat vermeld, maar als Stellantis vele elektrische auto’s uit Italië in het plan heeft staan, mag je indirect concluderen dat Termoli ‘4.0’ een kwestie van tijd is.

2 gedachten over “Tavares lokt overheid door vraagteken achter Termoli te zetten

  • 26 januari 2022 om 14:12
    Permalink

    Niet zozeer lokken maar meer “uit de tent lokken”. Het is overigens de tweede keer op korte termijn dat Tavares de publiciteit zoekt en de bal bij de overheid neerlegt. Eerder sprak hij onomwonden uit dat elektrificatie, of meer het tempo waarop, niet zozeer een industriële wens maar meer een politieke wens is. De prijs voor betaalbare vervoermiddelen komt in zijn optiek in gevaar door te snelle elektrificatie. Dat is overigens geen Italiaans vraagstuk maar een mondiaal. Ik ben benieuwd naar de politieke reactie!

    Beantwoorden
  • 26 januari 2022 om 21:40
    Permalink

    Laat Stellantis aan de slag gaan. Mogelijkheden niet beperkingen. Het lichte elektrische Fiatje kan niet moeilijk zijn. Zeker betaalbaar, licht gewicht, eenvoud, gerecycled lithium. De Panda was ooit elektrisch. Maak er een 2.0.
    PS Laat Stellantis ook lobbyen tegen alle wettelijke prullen op auto’s. Steeds meer onzin, geld, gewicht, slecht herbruikbaar. Zogenaamd voor veiligheid, maar alleen economie voor nu, en straks nog meer geld door autonoom rijden. Peperduur en wij burgers maar betalen “want de wet”. Niet alleen auto’s, ook infrastructuur en digitale netwerken gaan ons massa’s geld kosten. De samenleving wordt uitgeperst. Voor een beetje autonoom rijden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.