Tavares noemt belang van Lancia, Maserati en Alfa Romeo voor de groep

Het potentieel van Lancia.

CEO Tavares heeft tijdens de presentatie van de jaarcijfers, waarin eerst enkel de planning voor de korte termijn werd genoemd, verzekerd dat er een stevig plan ligt voor Italiaanse premiummerken. Lancia zal dit vanaf 2024 op geheel eigen wijze gaan doen als elektrisch merk. Tavares zegt dat Lancia een stevige impuls zal kunnen gaan geven in de groei van de gehele groep de komende jaren. Lancia zal dat kunnen omdat het vooral ook prijstechnisch naar verwachting zeer concurrerend zal zijn, aldus de hoogste manager. Maserati staat een trapje hoger en is al op koers om een geheel nieuw en eigen productlijn te ontwikkelen van de hoogste kwaliteit. Volgens Tavares is de Grecale daarvan het eerste echte tastbare bewijs dat een vervolg zal krijgen middels de nieuwe GranTurismo.

Goed rendement van Alfa Romeo.

Alfa Romeo is een merk van goede marges tegenwoordig. Ook al zijn de aantallen nu nog veel te laag, maar er worden grote stappen gezet momenteel om Alfa Romeo steeds steviger in het premiumsegment te vestigen tussen Lancia en Maserati in. Alfa Romeo zal via de Tonale laten zien hoe de toekomstig producten er vooral kwalitatief uit zullen zien. Kwaliteit wordt een zeer belangrijke pijler volgens Jean-Phillipe Imparato die afgelopen week de assemblagelijn van de Tonale in Pomigliano bezocht. De Giulia en Stelvio in het D-segment blijven van belang en zullen evolueren.

Nederig en voorzichtig de toekomst in.

Tavares benadrukte ook dat de komende paar jaar nog zeer onzeker zijn van karakter. Het verhaal van de halfgeleiders en de recente geopolitieke ontwikkelingen in Oost-Europa zullen blijven drukken op de ontwikkelingen voor de komende paar jaar. Tavares zegt daarom dat de groep op een behoedzame en realistische manier aan het werk zal blijven. In 2022 zal de situatie nog niet normaliseren en mogelijk valt dat in 2023 ook nog te bezien. De noodzakelijke elektrificatie is volgens Tavares ook nog altijd een kostbare transitie die niet vanzelfsprekend is. Hij noemde het de olifant in de kamer die nog altijd 40% tot 50% zwaarder is dan een conventioneel product. Kortom veel te duur om te ontwikkelen en op brede schaal te produceren. Kosten die volgens Tavares niet te verhalen is op de klant, vooral niet in de lagere segmenten.

Een gedachte over “Tavares noemt belang van Lancia, Maserati en Alfa Romeo voor de groep

  • 26 februari 2022 om 07:50
    Permalink

    Maak nu gewoon eens echte auto’s. Meer Italiaanse decadentie. Geen liflafjes, maar echte schoonheid waar je blij van wordt: alcantara, velours, beige, hout, groen, echte service, goede stoelen voor grotere Europeanen, veel standaard, heritage, Lancia samen met DS, Alfa met Maserati en geen gerommel met Peugeot, Opel of Citroën. Hoewel Citroën nooit zijn plaats had hoeven afstaan aan DS.. En die GTV terug, de SM ook, vleugeldeuren (falcon), dichte wielkasten achter, Touring Leggera inschakelen, net als Zagato. Zie ook de Taycan Sport Touring: prachtig, shooting breaks naast (cross) station wagons. Ja, een wifi station en ADAS is standaard, maar graag die ADAS uitschakelbaar (wetgeving ja ja). Kortom, kom tot de kern van plezier in autorijden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.