Tavares zegt dat alle Italiaanse fabrieken belangrijk zijn om 1 miljoen te halen

Vredespijp.

Gelukkig is het wapengekletter tussen Rome en Stellantis ten einde gekomen op een constructieve manier. Na een klachtenregen door Meloni zelf en wat politieke druk in bredere zin, schijnt men achter de schermen tot een duidelijke roadmap te zijn gekomen over de toekomst van de Italiaanse productiefaciliteiten. Tavares is nu degene die duidelijk maakt dat er geen twijfel is over de toekomst van de fabrieken. Ook niet over de productielocatie die het nu het moeilijkst heeft, namelijk Mirafiori in Turijn. Daar zal de productie van de Maserati Levante dit voorjaar stoppen en leunt men bijna volledig op de elektrische 500. Extra versies van dit model zou geen overbodige luxe zijn. Tot maart staat de assemblagelijn van de mooie kleine FIAT zelfs helemaal stil. In Pomigliano d’Arco vraagt men zich intussen af of na 2026 een vervanging komt voor de Panda. Tavares zegt ondanks deze harde feiten dat de toekomstige overheidssteun voor de assemblage van 1 miljoen auto’s op jaarbasis, door Rome helder is geformuleerd en mede daardoor uitvoerbaar is.

Extra uitleg over productielocaties.

Ook geeft Tavares tegelijkertijd een lesje ondernemerschap aan de vele partijen, die in Italië telkens op klassieke wijze een toezegging willen over welk model op welke locatie zal worden geproduceerd. Men eist dat uiteraard om garanties te krijgen en de zaken zo concreet mogelijk op papier te hebben. De Portugese CEO van Stellantis legt echter uit, dat het besluit welke locatie in aanmerking komt voor welk model, een van de laatste stappen is in de ontwikkeling van een nieuw model. Stellantis heeft 14 merken en bouwt tientallen verschillende modellen. Tavares legt uit dat voor een nieuw te produceren model als eerste een ontwikkelingstraject wordt uitgedacht, inclusief het hele markttechnische plaatje (beoogde verkoopaantallen en op welke markten). Daarna pas kan men op basis daarvan een knoop doorhakken over welke fabriek het meest logisch is. En zelfs dan is het nog niet in beton gegoten en kan een model halverwege z’n levenscyclus van locatie veranderen of er komt zelfs een productielocatie bij. Zo zijn er stemmen dat als de nieuwe Lancia Ypsilon groeit in aantallen, er ook in Mirafiori eventueel geproduceerd kan worden. Dit laatste is overigens niet door Tavares of Stellantis bevestigd. Wel zegt de CEO dat nadat de Panda in Pomigliano stopt, er een nieuw plan zal liggen voor het opvullen van de capaciteit. Ook zal Mirafiori een uitbreiding van de productie krijgen, zoals dat voor Cassino en Melfi al redelijk concreet op papier staat.

9 gedachten over “Tavares zegt dat alle Italiaanse fabrieken belangrijk zijn om 1 miljoen te halen

  • 16 februari 2024 om 20:20
    Permalink

    Ik moet het allemaal nog maar zien. Uiteindelijk gaat het om de centen. Italiaanse historie zegt ze niks daar in Parijs.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2024 om 22:18
    Permalink

    Laat BMW de Italiaanse merken opkopen. Weg met die Fransen. Zelfs Fiat mee, kan samen met Mini, Abarth erbij. Alfa samen met Lancia met BMW-techniek. Maserati kan naast M of de sportievere RR-modellen. Lekkere korte afstand tussen Zuid-Duitsland en Noord-Italië en door. Weg van Parijs.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2024 om 19:21
    Permalink

    BMW of Mercedes hebben bewezen wat ze kunnen. Ook VW had ooit serieus interesse maar die coltrui wist alles beter. Helemaal eens Rob met je bovenstaande reactie

    Beantwoorden
  • 18 februari 2024 om 16:54
    Permalink

    @Rob en @Bertone : En dan allemaal SUV’s à la Karoq, Kodiak, T-Roc; Tiguan, etc. ?
    Boeie…

    Beantwoorden
    • 19 februari 2024 om 06:14
      Permalink

      @Koen Volgens mij noemde ik BMW. Dus van Mini cabrio, naar Z4, i4, M8, Alpina, Spectre naar Phantom. En alles wat er tussen zit.
      NB VAG is ook Golf GTI/R, RS3/4/5/6, Lamborghini, eigenlijk ook Porsche en tot voor kort Bugatti.

      Beantwoorden
      • 19 februari 2024 om 09:51
        Permalink

        Nou, laten we niet doen alsof BMW nu de oplossing is. Die hebben in het verleden ook Rover het laatste zetje gegeven. Bovendien is er veel te veel overlap, met de Italiaanse merken, met name Abarth, Alfa en Maserati.

      • 19 februari 2024 om 13:54
        Permalink

        @Rob :
        Nee, jij hebt geen VW genoemd maar enkel BMW.
        BMW heeft tegenwoordig ook vreselijk lelijke modellen. Vooral de voorkant met het overdreven grote radiatorrooster.
        Het interieur van een Mini doet me altijd afknappen door die grote cirkel in het midden van het dashboard.
        Ik heb nooit commentaar gehad op de wens van sommigen om Alfa Romeo te verkopen aan de VAG groep ten tijde van Piëch en SM.
        Maar als er nu weer / al geroepen wordt om alles van de Italiaanse auto-industrie te verkopen aan “de Duitsers”, dan steiger ik wel.
        Zijn de Fransen (PSA) een betere partij ? Nee, maar alle heil en alle wonderen van de Duitsers verwachten is een fantasie.

  • 19 februari 2024 om 18:58
    Permalink

    @Koen, je hebt een punt. Al was Rover (en Land Rover) een miskoop van de bovenste plank. Met halfontwikkelde auto’s boordevol problemen. Maar, je kunt toch wel zeggen dat sportieve luxe bij BMW èn Alfa -samen met Maserati- in overvloed aanwezig zijn?

    Beantwoorden
  • 21 februari 2024 om 14:18
    Permalink

    Als je een miskoop doet, kan je ook trachten het in orde te brengen.
    Zoals FCA heeft gedaan met Chrysler. Mercedes bakte er weinig van bij Chrysler, Fiat bracht het in orde.
    Wel verleden tijd : sinds enkele jaren gebeurde er niks meer bij FCA. Niet in de VS, niet in Europa. Wel nog in Brazilië / Zuid Amerika.
    Enkel zwarte cijfers telden nog opdat ze een goede bruid zou zijn voor PSA / Stellantis..

    Ik weet niet of BMW, Alfa Romeo en Maserati sportieve luxe is. Dat zal wel, zeker ?
    Twee van de drie merken zijn boven mijn budget, Alfa romeo tegenwoordig ook.
    De Giulietta vond ik maar niks (interieur) vergeleken met de Delta.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.