Tweede leven voor FIAT-modellen in Algerije

Toch niet met pensioen.

FIAT gaat dankzij de vorming van Stellantis haar bestaande modellen voortaan in Algerije produceren. Niet alleen om de lokale markt te voorzien (daarvoor is het te klein), maar vooral ook om op goedkope wijze de wat meer belegen modellen een tweede leven te schenken. Productie voor de gehele regio (MEA). Voor markten waar een elektrische auto nog een onbetaalbaar vergezicht is. Vanaf deze zomer zal dankzij een investering van 200 miljoen euro, in een fabriek in de havenstad Orano, de productie gestart worden van de 500 Hybrid. Deze vertrekt ein dit jaar uit Polen, maar mag dus voortleven op het Noord-Afrikaanse continent. Een mooi vervolg voor dit baanbrekende model dat dankzij Sergio Marchionne FIAT in 2007 terug op de kaart zette.

En er is meer. 

Maar niet alleen de 500 op benzine, want ook de Tipo uit het Turkse Bursa mag hier verder. Het doet ons denken aan oude tijden, toen FIAT modellen als de 124 en 128 in allerlei landen onder licentie liet bouwen. Maar ook de 500X die binnen afzienbare tijd uit Melfi zal vetrekken kan verder vanuit Algerije en is nog geen geschiedenis. Naast deze personenauto’s zullen ook compacte bedrijfswagens van FIAT-Professional in productie gaan op termijn. De Ducato, Scudo en Doblò (plus nog een nog nader te bepalen nieuw model). De productie in Tafraoui-Orano is goed voor 2000 nieuwe banen, wat we gezien de economische situatie in die regio enkel kunnen toejuichen. De maximale productiecapaciteit ligt op 90.000 eenheden op jaarbasis. FIAT geeft geen prognose over aantallen.

3 gedachten over “Tweede leven voor FIAT-modellen in Algerije

  • 22 maart 2023 om 05:27
    Permalink

    Prima initiatief van Stellantis. Meer economie dichtbij Europa ipv in Azië of Zuid-Amerika is goed voor Europa. Goed voor het toerisme in Noord-Afrika en hopelijk ook voorkomt het immigratie naar Europa.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2023 om 13:38
    Permalink

    Vooral dat ene zinnetje : ” Voor markten waar een elektrische auto nog een onbetaalbaar vergezicht is”… alsof hier electrische auto’s door iedereen kunnen betaald worden.

    Beantwoorden
  • 18 april 2023 om 22:35
    Permalink

    Heel begrijpelijk dat de Tipo daar wordt gebouwd, ruim en degelijk. Met 1.4 fire motor of 1.0 Firefly ook relatief goedkoop te produceren. De 500 is wel opmerkelijk. De Panda met 4 deuren en wat meer bodemvrijheid lijkt goedkope en beter geschikt voor Afrikaanse omstandigheden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.