Fiat op zoek naar goedkope deal rond Opel?

Het is een gerucht, maar Italiaanse kranten koppen vanmorgen dat Fiat wellicht op zoek is naar een goedkope overname van het verlieslijdende Opel. Wat in 2009 door Sergio Marchionne ook al werd voorgesteld in een ellenlange soap -waar we dagelijks over schreven- zou nu opnieuw op tafel liggen als voorstel richting GM. Fiat was in 2009 nog druk bezig met een deal rond Chrysler en dus was er geen Duitser die het goed onderbouwde idee uit Turijn serieus nam. Marchionne heeft daar later zijn boosheid nog over geuit. Inmiddels rijzen voor de club uit Rüsselsheim de problemen de pan uit en blijken nieuwe beloften van het Amerikaanse moederconcern over toekomstige investeringen in het merk, louter uit holle frasen te bestaan in plaats van een gedegen plan. Er is een stoelendans gaande binnen het management en duizenden ontslagen hangen in de lucht, bovenop de duizenden die reeds hun baan zijn kwijtgeraakt. De recente samenwerking met PSA wankelt aan alle kanten, gezien de problemen die de Fransen zelf al hebben.

Desalniettemin zal er, GM en de Duitse partijen kennende, weinig aandacht zijn voor een nieuw bod uit Italië. Ook al zou Fiat het merk vandaag de dag moeiteloos nieuw leven in kunnen blazen, dankzij de vergevorderde plannen met Chrysler. Lancia zou dan eventueel enkel binnen Italiaanse landsgrenzen kunnen worden voortgezet, terwijl boven de Alpen het Opel-logo wordt gebruikt. GM zal echter geen Europese concurrent in het zadel willen helpen. Bovendien heeft Fiat weinig belang bij de productiecapaciteit in Duitsland, waardoor een eventuele deal al zeer onwaarschijnlijk is.

24 gedachten over “Fiat op zoek naar goedkope deal rond Opel?

  • 5 oktober 2012 om 13:21
    Permalink

    Hmm, zou dat de ware reden zijn dat FIAT de hand op de knip houdt? Centjes voor een overname?

    Maar GM wil dus geen Chinezen en geen Europeanen als koper. Blijft er niet zoveel over…

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2012 om 13:27
    Permalink

    Het mag dan nog een Lancia (of eigenlijk Chrysler) zijn, als er een Opel-badge opkleeft, koop ik het niet. Ze zouden dus een en dezelfde wagen in Amerika en UK als Chrysler, in Italië als Lancia en in de rest van Europa als Opel aanbieden? Ik zou geen voorstander zijn alleszins…

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2012 om 13:46
    Permalink

    Lijkt me geen zinvolle aankoop. Mondiaal kun je er niet veel mee. Het zal voornamelijk voor de toch al slechte Europese markt zijn.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2012 om 23:10
    Permalink

    Slechte zaak voor de italiaanse merken. Ik koop trouwens niets met een ople-logo op de neus.

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2012 om 00:49
    Permalink

    Een serieus bericht lijkt me. Het past helemaal in de visie van alle grote autoconcerns dat schaalvergroting de enige manier is om te overleven. Die heb je nodig om de enorme ontwikkelingskosten van nieuwe modellen die een steeds kortere levenscyclus hebben terug te verdienen.

    Dit kan de redding zijn van zowel Fiat als Opel in Europa. Beide merken zijn te klein om zelfstandig te kunnen overleven en hebben een modellengamma wat grotendeels overeenkomt. Door de merken samen te voegen kan SM weer tegen een concurrerende prijs nieuwe modellen ontwikkelen.

    In de visie van schaalvergroting ligt dan helaas voor ons autoliefhebbers ook besloten dat voor een minimerk als Lancia geen toekomst meer is, ook niet in Italie dat een steeds minder grote automarkt is en in combinatie met Opel ook niet gezien zal worden als thuisland. Misschien heten alle kleintjes over 10 jaar in heel Europa wel Fiat en de grotere modellen Opel?

    Beantwoorden
  • 6 oktober 2012 om 10:47
    Permalink

    Snijdt totaal geen hout, want de capaciteit van Opel levert qua schaalvergroting enkel wat op, op het gebied van afzetmogelijkheden/marktaandeel (vooral in Duitsland waar Opel trouwens steeds zwakker wordt). Technisch zal Fiat er niets mee doen (mogen doen van GM) bovendien zou het het merk Opel alleen als ‘Duitse’ lowcost eventueel kunnen gebruiken. In de duurdere lagere segmenten zal men niet in eigen huis willen concurreren en in de hogere segmenten is het een zeer zwak label. Zwakker dan Lancia als je het mij vraagt. De fabrieken zit men al helemaal niet op te wachten en die zul je van Merkel erbij moeten nemen. Kortom in het kader van overleven levert het veel te weinig op en is het zelfs riskant. Voor overleven op de langere termijn is bv een alliantie/samenwerking met degelijke Japanse merken vele malen lucratiever. Zowel in Azië als in Europa kan dat wat opleveren (Suzuki en Mazda). Fabrieken delen in Azië en in Europa de fiat fabrieken gebruiken op volle capaciteit.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 00:56
    Permalink

    Het tijdperk Merkel zou wel eens zijn einde kunnen naderen, positie Steinbrück niet bekend. Overname van Opel geeft Marchionne de mogelijkheid het aan de knoppen van het productievolume te draaien (zie FIAT in Italië). Dat FIAT er technisch niets mee mag doen is alleen maar gunstig: De techniek voor auto’s à la opel komt uit Italië, made in Germany, economies of scale in Optima Forma. Last but not least geeft het hem toegang tot een dealernetwerk waarmee hij m.n. in Duitsland vastere voet aan wal krijgt. Nix schaakmat, hier dreigt een kans. Sergio, go for it!

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 09:49
    Permalink

    Nee… in een overname van Opel zit geen synergie voor FGA.
    – Opel heeft hetzelfde imagoprobleem als Fiat,
    + hooguit een beter dealernetwerk in Duitsland.
    – Technisch voegt het niets to weinig toe, en zelfs als zou het, dan mag dat niet van GM,
    – Heeft net als Fiat overcapaciteit, die niet zomaar afgebouwd kan worden.. de waarde van made in germany glimt echt niet overal…

    Oftewel geen toegevoegde waarde.. kan me niet voorstellen dat SM hier serieus over denkt.,

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 11:44
    Permalink

    @Hans75: Technisch voegde chrysler ook weinig toe, en dat was nu juist de kracht van de deal die op dit moment veel oplevert:

    Fiat’s losses in Europe are offset by profits from the U.S. market, where it controls Chrysler, giving it a huge cash pile that could be used for acquisitions.

    Read more: http://www.autonews.com/article/20121005/ANE/121009930#ixzz28bXRAsVO

    Fiat heeft de techniek van opel niet nodig, die hebben ze zelf in huis. Als ze die bij opel inzetten dan is dit een schoolvoorbeeld van synergie.

    De overcapaciteit in Europa moet toch worden afgebouwd, with or without Merkel, en dan kun je maar beter aan de knoppen zitten. Het zou zomaar kunnen dat SM hier heel serieus over denkt.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 12:42
    Permalink

    De vergelijking met Chrysler gaat mank, want daarbij is de grote productiecapaciteit en het enorme netwerk juist de kracht van de deal. Fiat kan alle Europese merken in de VS ruim voorbijstreven dankzij de overname van Chrysler omdat ze qua infrastructuur in 1 klap op rozen zitten. In Europa heeft Fiat eventueel enkel behoefte aan extra afzetmogelijkheden en een grote marktaandeel in Duitsland. Opel kan dat bieden, maar een dergelijke basis voor een overname is niet realistisch, omdat je als je Opel koopt meer koopt dan alleen een Duitse naam en nieuwe showrooms.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 13:51
    Permalink

    Uiteraard, de randvoorwaarden moeten kloppen. Maar als je bedenkt dat Marchionne van meet af aan geroepen heeft dat er globaal plaats is voor 5 spelers, zal hij ook in Europa moeten groeien. In Europa staat op dit moment geen partij in de etalage waarmee hij zo’n slag kan maken als met Chrysler in de V.S. Laat onverlet dat opel goed is voor ca. 1.000.000 eenheden en dat zijn getallen die passen bij de ambitie van Marchionne, bij de grootste 5 te horen. Heb ik het nog niet over prestige: De Italiaan die een oud, Duits merk over neemt. Geen deal die in een week beklonken is, maar ik denk dat het voor FIAT een reële optie is.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 17:13
    Permalink

    Daar zit het grootste gevaar… een merk overnemen vanwege de prestige… als hij zo graag prestige wil, maak dan eens werk van Alfa!
    het is Victor Muller toch zeker niet? 😉

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 18:37
    Permalink

    2 X hélemaal eens:

    1. Werk maken van Alfa
    2. Prestige is niet altijd de beste drijfveer.

    Maar ook vaak de drijfveer achter ambitie. En los wat wij ervan vinden: dat zal de grote roergangers om het even zijn.

    En de vergelijking met Muller?

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2012 om 20:32
    Permalink

    Dit is geen prestigeaar vooruitdenken.je platform en techniek in 1 of 2 miljoen auto’s gebruiken scheelt een hoop in kosten en ontwikkeling. En je hebt een gedegen conccurent met voet aan de grond in duitsland. 8)
    En dat Alfa komt wel goed. Geduld!!! 😀

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2012 om 22:43
    Permalink

    Alle reacties gelezen hebbend denk ik dat er meer kansen dan bedreigingen zijn voor deze deal:
    1. Een unieke kans om een volumemerk over te nemen zonder veel geld te hoeven betalen, net als Chrysler.
    2. Het biedt de dealerorganisatie van beide merken kansen de komende 4 jaar te overleven. Immers, in de huidige vorm met een wegkwijnend marktaandeel door gebrek aan nieuwe modellen zullen steeds meer dealers stoppen en is er in landen als NL, B, L, DK, A, geen goed netwerk meer over. Met het oog op fusie met Opel houdt men een goed netwerk in stand
    3. Dat Fiat geen techniek in huis haalt met Opel is niet erg, die heeft Fiat zelf genoeg. Opel daarentegen niet, dus die willen graag.
    4. Unieke kans om echt grote speler te worden in Europa’s grootste markt, Duitsland. Verschuiving thuisland van Italie, waar je het de komende 10 jaar niet van moet hebben, naar Duitsland is gezond voor beide merken.
    5. Unieke exportkansen naar bv Brazilie voor Opel.

    Het lijkt me niets met prestige te maken hebben, maar vooral heel berekenend zoals we SM kennen van de Chrysler deal.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2012 om 12:21
    Permalink

    FYI Fiat werkt aan een eigen nieuw platform voor B-segment waar het een partner voor zal vinden 😉 Buiten een overcapaciteit aan dealers (en fabrieken) op een sterk krimpende markt is er totaal geen voordeel uit Opel te halen. Fiat is gelukkig niet zo roekeloos als GM dat het altijd alleen in grote aantallen heeft gezocht.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2012 om 21:50
    Permalink

    @Lancia$Ever: Kunnen ze dat nieuwe platform mooi voor de opvolger van de corsa gebruiken. Schoolvoorbeeld van synergie. Per model wat minder aantallen en dat past: Tegen de tijd dat het model op de markt komt is er nog meer marktaandeel in dit segment verdampt voor beide merken. Kijk verder wat er momenteel in dealerland gebeurt. Bij de introductie van het nieuwe model heeft de markt het dealernetwerk gezuiverd. Je moet e.e.a. in de tijd zien en je niet blind staren op de huidige situatie. Ik denk niet dat Fiat roekeloos is, maar berekenend. En ja, de ontkenning vandaag in de pers heb ik gezien, maar dat lijkt mij een gezonde reactie bij een dergelijke deal. Ik blijf de ontwikkelingen met grote interesse volgen!

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2012 om 23:40
    Permalink

    Eens Niccolo, ondanks de ontkenning van vandaag (wat moet hij anders?) zeg ik: wordt vroeg of laat vervolgd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.