Fiat verwacht beursgang Chrysler begin december

Fiat Ottimo1

Tijdens de presentatie van de Fiat Ottimo in China afgelopen nacht (foto’s), is bekend geworden dat de leiding in Lingotto en Auburn Hills verwacht dat begin volgende maand de beursgang van Chrysler op Wall Street een feit zal zijn. Dan zal de prijsbepaling van de ‘Initial Public Offering‘ bekend zijn, waar het Fiat uiteraard allemaal om te doen is. De onderhandelingen over de overname van het overige aandeel Chyrsler in handen van de VEBA, zullen dan weer in beweging kunnen komen. Terwijl JP Morgan primair gezien de bank is die de beursgang zal aansturen, meldt Reuters dat vier andere banken eveneens gevraagd zijn de operatie te volgen, namelijk Barclays, Goldman Sachs, Morgan Stanley en UBS. De banken schatten de waarde van Chrysler straks op 10 miljard dollar.

De documentatie voor de IPO is afgelopen september aan het SEC aangeboden op verzoek van de VEBA. Een vervroegde beursgang begin december, kan volgens analisten zowel Fiat als het fonds helpen, om tot een overeenkomst en dus prijsbepaling te komen over de overige 41,5% van Chrysler.

Fiat Ottimo

9 gedachten over “Fiat verwacht beursgang Chrysler begin december

  • 22 november 2013 om 08:38
    Permalink

    Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is / zou zijn tussen :
    – Fiat 100% eigenaar van Chrysler en dan beursgang
    – Huidige situatie (Fiat 58,5 % en VEBA 41,5 % eigenaar van Chrysler) en dan beursgang

    Fiat wil dus eerst enkele miljarden betalen aan VEBA voor de resterende 41,5 % van het eigendom over Chrysler.
    Om dan dit eigendom terug te koop aan te bieden aan Jan en alleman ❓ 😕 ?

    Wie brengt 💡 in deze materie ?

    (het enigste aandeel dat ik heb is van een coöperatieve waarbij het jaarlijkse dividend (wettelijk) maximum 6 % mag zijn (België). Dit jaar was het 0 % 🙂 wegens slecht jaar en toekomstige investeringen.
    Vandaar o.a. mijn povere kennis over “de beurs”, dat ik nog altijd zie als een gelegaliseerd piramidespel… 😈 )

    Beantwoorden
  • 22 november 2013 om 08:54
    Permalink

    Ik moet toegeven dat ik de draad ook een beetje kwijt ben in heel die soap…

    Beantwoorden
  • 22 november 2013 om 10:00
    Permalink

    @koen
    – Je eerste punt bestaat niet, Fiat wil 100% eigenaar van Chrysler worden. Wat voor beursgang verwacht je daarna?
    – Om het heel simpel te houden: de beursgang van Chrysler is door VEBA geëist, en wordt gebruikt om een marktwaarde te bepalen van de 41,5% Chrysler. Wanneer hier overeenstemming over is wordt de beursgang teruggetrokken en neemt Fiat de 41,5% over. Dan is Fiat 100% eigenaar van Chrysler.

    Beantwoorden
  • 22 november 2013 om 10:04
    Permalink

    Het punt zijn de miljaren die Chrysler op de bank heeft staan. De enige manier om dat geld momenteel naar Italië te brengen is via divident. Alleen dan vangt de VEBA ook miljarden en dan willen ze hun aandelen helemaal niet verkopen. Als men eerst de aandelen van VEBA overneemt, dan kan men een juridische fusie tot stand brengen. De bankrekeningen van Chrysler zijn dan direct toegankelijk vanuit Lingotto.

    Gaat Chrysler naar de beurs, dan casht de VEBA. Ik overweeg dan bijvoorbeeld serieus om aandelen Chrysler te kopen. Dan staat men voor de uitdaging om private beleggers zoals ik over te halen hun aandelen aan hen te verkopen. En dan is de vrees dat een veel hogere prijs betaald wordt.

    Echter is het probleem dat geschetst wordt mijns inziens ook een schijnprobleem. Als er geld van Auburn Hills naar Lingotto moet, zou men bijvoorbeeld ook kunnen overwegen dat Chrysler bijvoorbeeld een paar honderd miljoen per jaar betaalt voor gebruik van enkele patenten van FIAT. Daarmee zou je de zaak oplossen zonder zo’n lastige fusie. Waar een wil is een weg.

    Beantwoorden
  • 22 november 2013 om 19:27
    Permalink

    Misschien nog wat verdere verduidelijking, bovenop wat reeds gezegd werd:

    1) FIAT wenst naar een totale overname van Chrysler – om totale toegang te hebben tot de middelen van Chrysler, die ook nodig zijn om een volledig geïntegreerd industrieel beleid (cf. platformstrategie, power trains etc.) mogelijk te maken. FIAT wenst dus 100% van de aandelen te verwerven (om ze daarna te behouden) en moet dus een manier vinden om de aandelen momenteel in handen van VEBA te bekomen;

    2) in de gesprekken naar aanloop van de instap van FIAT in het Chrysler verhaal, was dit ook voorzien, en was hier (tenzij ik me vergis) ook een akkoord rond. Alleen, nu Chrysler beter boert dan in 2009, vindt VEBA dat de aandelen toch veel meer waard zijn dan de toen afgesproken prijs (d.i. toen Chrysler aan de afgrond stond). VEBA eist daarom veel meer voor de aandelen dan toen afgesproken was. FIAT is niet zomaar bereid die meerwaarde te betalen;

    3) Niet vergeten dat VEBA dat geld ook nodig heeft voor de uitbetaling van hun sociale verplichtingen – dat zorgt voor druk bij hen;

    4) Om het dispuut tussen VEBA en FIAT over de waarde van de aandelen van VEBA te beslechten werd een juridische procedure opgestart. De uitkomst daarvan zal evenwel lang op zich laten wachten – langer dan FIAT zich kan veroorloven (zoals we allen weten moet FIAT dringend aan zijn gamma sleutelen, en nieuwe modellen ontwikkelen en lanceren kost handenvol geld);

    5) Kortom: voor zowel VEBA als FIAT dringt de tijd, maar om verschillende redenen en met een verschillend objectief (VEBA: zoveel mogelijk geld bekomen voor de aandelen; FIAT: zo weinig mogelijk moeten betalen);

    6) Om de waardebepaling van de aandelen sneller te laten verlopen dan de juridische piste is daarom besloten tot een beursgang. VEBA wil niet noodzakelijk een beursgang: VEBA wil maximaal geld. FIAT wil geen beursgang – FIAT wil 100% van de aandelen, maar wel tegen een zo laag mogelijke kost;

    7) Het idee is dus dat de beurslancering tot een waardebepaling van de aandelen leidt (namelijk: “volgens de beurs is de aandeelwaarde zo hoog en dus het aandelenpakket van VEBA zo veel waard”. Niemand weet natuurlijk hoe de beurs zal reageren, maar de eindobjectieven van beide partijen zijn duidelijk: VEBA heeft geld nodig en wil daarvoor zijn Chrysler aandelen verkopen, en FIAT heeft 100% van de aandelen op het oog, maar tegen een zo laag mogelijke prijsstelling.

    Ik ben ook geen specialist in de materie, maar dit is het beeld dat ik bij het gebeuren voor ogen houd…

    Beantwoorden
  • 22 november 2013 om 21:29
    Permalink

    Let wel dat de beursgang zorgt dat de urgentie bij VEBA verdwijnt: Ik weet niet of ze hun hele of een deel van hun pakket op de beurs aanbieden, maar zodra het aandeel op de beurs verhandelbaar is, kan VEBA op ieder moment een pakketje aandelen verkopen om aan de sociale verplichtingen te voldoen. Ik beschouw een beursgang dan ook als overwinning voor VEBA. Zelfs al valt de koers tegen, dan kan men het lang volhouden door beperkte pakketjes te verkopen en voor de grote hap te wachten op betere tijden (of een hoog bod uit Lingotto).

    Beantwoorden
  • 23 november 2013 om 00:04
    Permalink

    Er wordt momenteel rekening gehouden (bepaald door de IPO banken) met een marktwaarde van 100% Chrysler van +/- 10 miljard dollar. Dat is duidelijk lager dat eerder door vele analisten gedacht, waar allerlei redenen voor zijn en het wordt al gezien als weer een duidelijke stap in het voordeel van Fiat/Marchionne.
    Als dit inderdaad de waarde zou worden dan kost het Fiat uiteindelijk maar 3 miljard Euro om de rest van Chrysler in handen te krijgen.

    Beantwoorden
  • 24 november 2013 om 09:00
    Permalink

    Ik dank jullie allemaal voor de duidelijke uitleg.
    Ben nu weer mee… 🙂

    @ilfiammingo schrijft: @koen: Ecopower?

    Huh ? Zit de NSA hier ook al ?!? :mrgreen:

    Ja, van Ecopower 1 (één) aandeel 🙂 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.